W majówkę pojeździmy rowerem

Już 1 maja 2025 r. rusza Toruński Rower Miejski. Do dyspozycji torunian i turystów będzie aż 385 jednośladów i 70 stacji rowerowych. Operatorem jest konsorcjum ROOVEE i Orange Polska, które ogłosiła pełną gotowość do uruchomienia systemu. 

- Dzięki naszym partnerom zapraszamy serdecznie do korzystania z Toruńskiego Roweru Miejskiego od 1 maja – mówił prezydent Torunia Paweł Gulewski. To 385 nowoczesnych rowerów. Do dyspozycji będziemy mieli 365 rowerów tradycyjnych, ale czwartej generacji, 20 rowerów elektrycznych i 5 rowerów cargo na potrzeby przewożenia dodatkowych bagaży. Będziemy mieli w Toruniu więcej, niż poprzednio, bo aż 70 stacji. Oprócz tradycyjnych stojaków, będzie też można pozostawić rower w pobliżu stacji, w zasięgu GPS. 

Już w długi weekend majowy będziemy mogli skorzystać z roweru miejskiego. W tym sezonie Toruń stawia na innowacyjność i środowisko naturalne. Dlatego na ulicach pojawi się: 

  • 360 rowerów standardowych - dzięki kompleksowemu przygotowaniu technicznemu i dodatkowym funkcjom to nowa jakość i komfort podróży 
  • 20 nowych rowerów elektrycznych dostępnych w modelu najmu długoterminowego 
  • 5 zmodyfikowanych rowerów elektrycznych cargo - to nowoczesne rozwiązanie do przewożenia większych ładunków.

Rowery będą dostępne na 70 stacjach rozlokowanych na terenie całego miasta (w poprzednim sezonie było ich 50). Na stacjach staną stojaki z totemem informacyjnym, a wszystko to w kolorystyce spójnej z identyfikacją wizualną Torunia. Wszystkie rowery są wyposażone w nowoczesne rozwiązania technologiczne, w tym blokady typu LOCK z modułem GPS i NFC, panele solarne zasilające system i oświetlenie LED. 

Dbasz o porządek - zbierasz bonusy

Rowery będzie można wypożyczać za pomocą aplikacji, przez stronę internetową i za pośrednictwem SMS. Dodatkowo, dzięki systemowi premiowemu, mieszkańcy będą nagradzani za zwracanie rowerów w wyznaczonych lokalizacjach. 

– Zaprojektowaliśmy nasze rozwiązanie tak, aby każdy etap wypożyczenia był maksymalnie prosty – od instalacji aplikacji, przez skanowanie kodu QR, aż po zwrot roweru. Nasze jednoślady przechodzą gruntowny przegląd techniczny, a nowoczesne blokady i systemy monitoringu zapewniają najwyższą jakość i bezpieczeństwo podkreśla Przemysław Sytek, prezes ROOVEE. 

Toruńskie rowery standardowe to nowoczesne, ekologiczne jednoślady. Są używane, jednak zostały odpowiednio przygotowane technicznie oraz wyposażone w nowe funkcje. Celem jest nie tylko szybkie uruchomienie systemu, ale także poprawa komfortu, bezpieczeństwa i satysfakcji mieszkańców z korzystania z roweru miejskiego.

– Orange łączy inteligentne technologie miejskie z dbałością o środowisko. Dzięki temu system rowerowy w Toruniu wpisuje się w strategię zrównoważonej mobilności, oferując mieszkańcom i turystom elastyczny, bezemisyjny środek transportu. Cieszę się, że Toruń dołączył do ponad 150 miast, w których Orange dostarcza rozwiązania smart city, bo w nowoczesnych miastach żyje się po prostu lepiej podkreśla Małgorzata Ciechomska-Sołtyk, dyrektor Smart City w Orange Polska SA.

Tylko w 2024 roku 4000 rowerów miejskich od ROOVEE i Orange wyjechało na ulice 30 polskich miast, np. Szczecina, Gniezna, Kielc czy Zielonej Góry. Łącznie użytkownicy przejechali na nich ponad 3 miliony kilometrów, czyli dystans równy objechaniu Ziemi po równiku ponad 75 razy. 

Więcej informacji dostępnych na stronie http://torun.bike/

Trzy proste sposoby na wypożyczenie Toruńskiego Roweru Miejskiego

Przez aplikację

1.    Pobierz wielojęzyczną aplikację ROOVEE z App Store, Google Play lub AppGallery i załóż konto;
2.    Zaakceptuj regulamin i zasil konto wymaganą kwotą, 
3.    Zeskanuj kod QR z blokady nad tylnym kołem i jedź.

Przez stronę internetową
1.    Załóż konto na my.roovee.eu, zaakceptuj regulamin i zasil swoje konto.
2.    Wypożycz rower przez Biuro Obsługi Klienta dzwoniąc na nr tel. 22 300 5119 i podaj swój TELEKOD.

Za pomocą SMS
1.    Załóż konto na my.roovee.eu, zaakceptuj regulamin, zasil swoje konto i zapamiętaj TELEKOD.
2.    Uruchom przejazd wysyłając SMSa na nr 500 70 70 70 o treści: 
start NUMER_ROWERU, który chcesz wypożyczyć. Numer roweru znajduje się na blokadzie tylnego koła przy kodzie QR.

Bezpieczeństwo i wygoda

Pełna kontrola nad finansami

Środki zgromadzone na koncie do obsługi roweru miejskiego użytkownik może wypłacić w każdej chwili. Są one w pełni dostępne i nie podlegają blokadom ani ograniczeniom czasowym. Robi się to łatwo i bez dodatkowych opłat. Dzięki temu rowerzyści mają pełną kontrolę nad swoimi pieniędzmi. 

Automatyczny zwrot niewykorzystanych środków

Dla wygody i bezpieczeństwa użytkowników wprowadziliśmy funkcję automatycznego zwrotu niewykorzystanych środków. Jeśli w ciągu 180 dni od dokonania wpłaty środki nie zostaną wykorzystane, system automatycznie zwróci je na rachunek, z którego zostały wpłacone.

Nowości i udogodnienia

Prawdziwą nowością w tegorocznej odsłonie systemu będzie 20 rowerów elektrycznych dostępnych w modelu najmu długoterminowego – każdy z nich zostanie wyposażony w hamulce tarczowe, ledowe oświetlenie, u-lock, zaawansowany tracker GPS i pełną integrację z platformą ROOVEE.

Podstawowe zasady obowiązujące rowerzystów

Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z:

  1. Drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.
  2. Pobocza drogi (jeżeli nie ma drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów).
  3. Jezdni – możliwie blisko prawej krawędzi - jeżeli nie ma drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów, pasa ruchu dla rowerów, pobocza lub jeżeli pobocze nie nadaje się do jazdy albo ruch roweru utrudniałby ruch pieszych.
  4. Drogi dla pieszych – korzystanie dozwolone warunkowo, tylko w następujących przypadkach:
    a) kierujący rowerem opiekuje się osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem (dziecko w wieku do 10 lat kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej korzysta z drogi dla pieszych na takich samych zasadach jak pieszy),
    b) dozwolona prędkość pojazdów na jezdni jest większa niż 50 km/h, a szerokość chodnika przy jezdni wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,
    c) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).
    Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.
    Kierujący rowerem korzystając z drogi dla pieszych i rowerów jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni (w tym również po poboczu zlokalizowanym po lewej stronie drogi), jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.

Dziecko w wieku do lat 7 może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

Kierującemu rowerem zabrania się jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach.

Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru. W przypadku gdy pojazd nie jest wyposażony w kierunkowskazy, kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu przez wyciągnięcie ręki w stronę zamierzonej zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.

Jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru dopuszcza się wyjątkowo, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Kierującemu rowerem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.
Rowerzysta może przekroczyć przejście dla pieszych tylko jako pieszy prowadzący rower.

Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony.

Jadąc w zorganizowanej kolumnie rowerzystów należy pamiętać że maksymalna liczba rowerów jadących w kolumnie nie może przekroczyć 15. Odstęp między kolumnami nie może być mniejszy niż 200 metrów.

Fot. © UMT 2025, autor: Paula Gałązka, licencja: CC BY-NC 4.0