Jest przetarg na przebudowę Olsztyńskiej
Przez ostatnie miesiące trwały prace nad uaktualnieniem dotychczasowego projektu przebudowy ulicy Olsztyńskiej. Pozwoliło to 11 marca 2025 r. ogłosić przetarg na wykonawcę tej inwestycji.
Przypomnijmy, że dokumentacja dla tej inwestycji była przygotowywana w 2015 r. W ostatnich miesiącach specjalny zespół złożony m.in. z projektantów, drogowców i planistów pracował nad jej optymalizacją. Duża część prac zespołu dotyczyła analizy i wskazania rozwiązań w zakresie połączenia ulicy Olsztyńskiej z już istniejącym układem drogowym. Wszelkie korekty wprowadzane były w granicach wydanych już decyzji administracyjnych i ZRiD-u.
– Jest to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych i infrastrukturalnych tej kadencji. Przebudowa ul. Olsztyńskiej jest konieczna pod kątem bezpieczeństwa, komfortu, ale też cywilizowanych warunków dojazdu i wyjazdu z naszego miasta – podkreśla Prezydent Torunia Paweł Gulewski. – Dzisiaj jesteśmy gotowi ogłosić przetarg na realizację tej inwestycji. Planujemy, że prace nad rozbudową potrwają 30 miesięcy, od momentu podpisania umowy.
Przetarg jest w trybie projektuj i buduj – dodaje Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg:
– Te wszystkie materiały, które my dostarczamy potencjalnemu wykonawcy są materiałami pomocniczymi. Wykonawca będzie musiał opracować nowe projekty wykonawcze, zoptymalizować je i uzgodnić z nadzorem autorskim. Mamy dzisiaj szereg nowatorskich rozwiązań i chcemy je wprowadzić także w przypadku ulicy Olsztyńskiej.
Na sfinansowanie inwestycji miasto ma zabezpieczone 45 mln złotych w tegorocznym budżecie.
– Montaż finansowy jest jeszcze cały czas w sferze projektowania. Mamy zidentyfikowane potencjalne źródła, bo to zadanie przekracza możliwości realizacyjne Gminy Miasta Toruń. Szacujemy, że koszt całej inwestycji to około 145 mln złotych. 11 lutego złożyliśmy wniosek do Ministerstwa Infrastruktury i Transportu o przyznanie środków z tak zwanej subwencji ogólnej na kwotę około 67 mln złotych – wyjaśnia Prezydent Gulewski.
Pozostała kwota, ok. 50 mln złotych, zostanie pokryta z pożyczki, którą samorząd zamierza wziąć z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach Zielonej transformacji miast – mówi Rafał Pietrucień, zastępca Prezydenta Miasta Torunia:
– Najistotniejsze jest to, co możemy zakwalifikować w ramach tej pożyczki. Wyspecyfikowaliśmy wszystkie elementy, które wpisują się w zieloną transformację miast. Są to między innymi ścieżki rowerowe, chodniki, kładki pieszo-rowerowe, budowa skrzyżowań, czyli wszystko to, co chroni uczestników ruchu niechronionych, takich jak rowerzyści i piesi. Pozostałe elementy to gospodarka zielenią i drzewostanem, budowa oświetlenia oraz przebudowa kanalizacji deszczowej.
Oferty w przetargu można składać do 17 kwietnia 2025 r.
Rozbudowa ulicy Olsztyńskiej obejmie prawie 2-kilometrowy odcinek, od ul. Czekoladowej do granic administracyjnych miasta w ciągu DK15. W ramach inwestycji planuje się:
- budowę dwóch jezdni o szer. 7,0 m, po dwa pasy ruchu,
- w miejscu, gdzie ulicę przecina linia kolejowa nr 27 relacji Nasielsk – Toruń Wschodni, budowę wiaduktu z kładką pieszo-rowerową, w celu bezkolizyjnego i sprawnego przejazdu w tym miejscu,
- budowę wiaduktu drogowego nad Olsztyńską,
- rozbiórkę istniejącej nawierzchni ulicy Olsztyńskiej,
- budowę chodników,
- budowę ścieżek rowerowych,
- budowę dróg dojazdowych,
- budowę nowego oświetlenia drogowego,
- budowę czterech skanalizowanych skrzyżowań, w tym ronda turbinowego na skrzyżowaniu Ceramicznej i Nowego Przelotu,
- wykonanie przepustów na Strudze Toruńskiej wraz z konserwacją strugi,
- budowę ekranów akustycznych,
- przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, linii energetycznych, gazowych, telekomunikacyjnych, sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej.
CO DA NAM PRZEBUDOWA UL. OLSZTYŃSKIEJ?
- przebudowywany będzie odcinek od ul. Czekoladowej do granicy miasta w ciągu DK15,
- dostosowanie parametrów technicznych przedmiotowej trasy wylotowej z Torunia (DK15) do aktualnego i prognozowanego natężenia ruchu pojazdów oraz dostosowanie nawierzchni do aktualnego obciążenia ruchem ciężkim,
- poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników, w szczególności niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów.
- lepszą dostępność do obszarów kluczowych dla rozwoju gospodarczego regionu i międzyregionalnych połączeń komunikacyjnych.
- szybszy i bardziej bezpieczny dojazd do autostrady A1 oraz dróg krajowych i tych, które obsługują ruch lokalny.
- budowę układu dwujezdniowego, rozbudowę skrzyżowań i pozostałych elementów drogowych, zwiększenie przejezdności drogi wylotowej służącej wyprowadzeniu ruchu z miasta,
- polepszenie obsługi komunikacyjnej Strefy Inwestycyjno-Logistycznej Toruń-Wschód, zlokalizowanej na obszarze przylegającym do ul. Olsztyńskiej, ul. Szosa Lubicka i węzła autostradowego A1.
fot. główne: Miejski Zarząd Dróg w Toruniu
fot. w galerii: © UMT 2025, autor: Agnieszka Bielecka, licencja: CC BY-NC 4.0