30 lat integracji w SP10

Tradycja, współpraca, nowoczesne metody edukacji, ale przede wszystkim przestrzeń przyjazna dzieciom – te elementy szczególnie pielęgnuje Szkoła Podstawowa nr 10 im. Komisji Edukacji Narodowej w Toruniu. Placówka w tym roku obchodzi wyjątkowy jubileusz – 30-lecie wprowadzenia klas integracyjnych.

W uroczystej gali, która odbyła się 22 listopada 2024 r., wzięli udział m.in.: Dagmara Zielińska – zastępczyni Prezydenta Miasta Torunia, Marek Wiliński – dyrektor Biura Rady Miasta (w zastępstwie za Przewodniczącego Rady Miasta Torunia), Beata Sikorska – Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty, a także aktualnych i emerytowanych nauczycieli, rodziców, a przede wszystkim dzieci.

Zastępczyni Prezydenta Miasta Torunia Dagmara Zielińska wręczyła na ręce dyrektor placówki Pani Iwony Cieślak szklanego anioła i odczytała list od Prezydenta Torunia Pawła Gulewskiego, który podkreślał w nim jak dużą rolę w edukacji odgrywa integracja:

„Gratuluję podjęcia tej rocznicowej inicjatywy, prosząc Panią Dyrektor i uczestników jubileuszowej gali o przyjęcie wyrazów wdzięczności za współtworzenie najlepszych warunków dla edukacji standardowej oraz tej wymagającej indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Myślę, że w ten sposób społeczność szkolna w najlepszy możliwy sposób wypełnia przesłanie, jakie odnajdujemy w patronalnym dziedzictwie Komisji Edukacji Narodowej. Z szacunkiem myślę o tym, że w Państwa szkole ambitne cele postawione przez KEN przed każdym polskim pokoleniem stale odnajduje właściwą kontynuację, podjętą przed 30 laty z inspiracji ówczesnej szefowej placówki, pani dyrektor Marii Pawlak.”

O tym, jak ważne jest budowanie relacji w oparciu o integrację napisał w swoim liście Przewodniczący Rady Miasta Torunia Łukasz Walkusz:

„Ostatnie trzy dekady działalności Państwa Szkoły to wdrażanie i ulepszanie działalności integracyjnej, nieustanna troska o tworzenie przestrzeni, w której każdy uczeń, bez względu na swoje potrzeby, może się sprawdzić, uzyskać wiedzę i umiejętności, a także zbudować wartościowe relacje z rówieśnikami. Tworzycie w Placówce bezpieczną przestrzeń dla swoich wychowanków, w której czują się oni akceptowani, rozumiani i mają równe szanse na rozwój. (…) Integracja w Państwa Szkole to nie tylko sposób nauczania, ale filozofia działania i ważny proces, który uruchamia w nas wiarę, że istnieją wartości wspólne, obejmujące każdego człowieka wsparciem w rozwoju, bez względu na ograniczenia.”

Dyrektor Biura Rady Miasta Marek Wiliński przekazał na ręce Pani Dyrektor ceramicznego anioła.

Toruńska Szkoła Podstawowa nr 10 swoje podwoje otworzyła w 1945 roku. Od 1994 roku placówka konsekwentnie realizuje misję edukacji włączającej, łącząc dzieci o różnych potrzebach. W ciągu trzech dekad szkoła stała się miejscem, w którym różnorodność nie jest tylko hasłem, ale codzienną rzeczywistością. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli, rodziców oraz wsparciu społeczności lokalnej, uczniowie uczą się wzajemnej akceptacji, współpracy i wzmacniania swoich mocnych stron, niezależnie od indywidualnych wyzwań. Obecnie w „dziesiątce” w 26 oddziałach kształci się 600 uczniów, w tym, w 8 oddziałach integracyjnych, 46 dzieci z orzeczeniem do kształcenia specjalnego. 

Szkoła wyróżnia się specjalizacją w pracy z dziećmi z wadą słuchu, a nauczyciele często posługują się fonogestami i językiem migowym. W ramach integracji, uczniowie uczą się wzajemnej akceptacji i współpracy, uczestnicząc w licznych wydarzeniach, takich jak charytatywne koncerty, festyny, marsze na orientację oraz wyjazdy organizowane z toruńskim Stowarzyszeniem Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu.

Szkoła nieustannie rozwija swoją bazę dydaktyczną, w tym nowoczesny sprzęt do terapii i programy wspierające logopedię. Uczniowie realizują także międzynarodowe projekty w ramach Erasmus+ i e-Twinning, a placówka współpracuje z lokalnymi szkołami i przedszkolami, zapewniając ciągłość edukacyjną dzieci ze specjalnymi potrzebami.

Fot. © UMT 2024, autor: Agnieszka Bielecka, licencja: CC BY-NC 4.0