Prace na rondzie Szelążka
Poniżej publikujemy wyjaśnienia dotyczące zmian organizacji ruchu na rondzie Szelążka, u zbiegu ulic Ugory/Watzenrodego.
W związku z licznymi głosami napływającymi do Urzędu Miasta Torunia w sprawie zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Ugory/Watzenrodego Prezydent Torunia Paweł Gulewski, polecił Wydziałowi Gospodarki Komunalnej UMT i Miejskiemu Zarządowi Dróg w Toruniu, prowadzenie nadzoru i prac w taki sposób, aby w jak największym stopniu zminimalizować utrudnienia na tym odcinku układu drogowego. Po wprowadzeniu zmian ruch na skrzyżowaniu będzie monitorowany, w celu ewentualnego zoptymalizowania wprowadzonych rozwiązań w zakresie poprawy bezpieczeństwa (w szczególności) pieszych i rowerzystów.
Termin zakończenia prac na skrzyżowaniu ulic Ugory/Watzenrodego jest planowany na początku przyszłego tygodnia. Docelowo na obszarze objętym pracami pojawią się znaki pionowe oraz zostanie dokończone oznakowanie poziome. Ponadto prowadzone są analizy związane z poprawą przepustowości na sąsiednim skrzyżowaniu ulic Polna/Ugory, zarówno w zakresie zmian oznaczenia pasów, jak i działania programu sygnalizacji świetlnej.
Za powstałe w ostatnim czasie utrudnienia dla kierowców i mieszkańców osiedla JAR oraz Wrzosy, a także brak komunikacji dotyczącej planowego rozpoczęcia zmian w organizacji ruchu w tym obszarze, przepraszamy.
W dniu 13 listopada br. dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu spotkał się z przewodniczącym Rady Okręgu Wrzosy, na którym ustalono, że w najbliższym czasie odbędzie się spotkanie eksperckie, poświęcone przedstawieniu wyników analiz i omówieniu wprowadzonych korekt do istniejącego rozwiązania w układzie drogowym na skrzyżowaniu Ugory-Watzenrodego.
Wpływ na prace związane ze zmianą organizacji ruchu na tym skrzyżowaniu, oprócz zdarzeń drogowych, miały także wnioski radnych Rady Miasta Torunia, mieszkańców, które napływały do MZD i WGK UMT od 2021 roku. Część z nich była związana z wprowadzeniem rozwiązania w formie ronda turbinowego, które kanalizuje ruch na poszczególnych pasach. Obecnie wprowadzane rozwiązanie spełnia te funkcje. Realizacja koncepcji zmian była możliwa dopiero po uruchomieniu linii tramwajowej na JAR, a także przeprowadzeniu analiz potoków ruchu pieszych i rozkładu ruchu pojazdów. Podobne rozwiązanie (do wprowadzanego na skrzyżowaniu ulic Ugory/Watzenrodego) zostało zastosowane na pl. Honorowych Dawców Krwi, tj. zredukowano liczbę pasów na poszczególnych wlotach, skanalizowano ruch oraz zabezpieczono przejścia dla pieszych/przejazdy rowerowe.
Bezsprzecznym pozostaje konieczność wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Ugory/Watzenrodego w kontekście poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego (w szczególności pieszych i rowerzystów). Ze statystyk przekazanych przez Policję wynika, że jest to niebezpieczne miejsce. Tylko w bieżącym roku doszło do aż 14 kolizji, w tym 12 związanych z nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu, czy to podczas wjeżdżania na rondo czy też podczas zmiany pasa ruchu wewnątrz ronda. W ubiegłym roku doszło tam też do wypadku z udziałem rowerzysty. Do tej pory – w celu poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego w 2021 roku na skrzyżowaniu Ugory-Watzenrodego wprowadzono dedykowane oświetlenie przejść dla pieszych oraz przejazdów dla rowerzystów.
Warto przypomnieć, że w ramach "Programu poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów" realizowanego od 2017 r. na terenie miasta są likwidowane lub zabezpieczane przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów przez drogi wielopasowe. Sukcesywnie są przebudowywane lub zmieniane organizacje ruchu na wrażliwych skrzyżowaniach miasta, i tak na: pl. Hoffmanna, pl. bpa Chrapka, Pl. Pokoju Toruńskiego, Pl. Honorowych Dawców Krwi, rondo Wschodnia/Rydygiera.
Zmiana organizacji ruchu obejmuje:
- od strony wjazdu z ul. Watzenrodego zlikwidowanie pasa do prawoskrętu, a na dotychczasowym pasie środkowym wyznaczenie kierunku jazdy na wprost i w prawo,
- od strony wjazdu z ul. Ugory w kierunku ul. Polnej zlikwidowanie pasa do lewoskrętu. Z kolei na dotychczasowym pasie środkowym wyznaczenie kierunku jazdy na wprost i w lewo,
- skanalizowanie wlotów na skrzyżowanie od strony ul. Polnej – prawy jak dotychczas prawoskręt na os. JAR, środkowy do jazdy na wprost w kierunku Wrzosów, lewy – do jazdy w lewo z możliwością zawracania,
- wprowadzenie wyjazdu ze skrzyżowania w kierunku Wrzosów jednym pasem, a nie jak do tej pory - dwoma.
Fot. © UMT 2024, autor: Wojtek Szabelski, licencja: CC BY-NC 4.0
Kliknij w grafikę, żeby powiększyć