PMT spotkał się z przedstawicielami targowiska "Manhattan"

Centralizacja procesów zarządczych w zakresie prowadzenia i utrzymania miejskich targowisk, maksymalne wykorzystanie potencjału terenu „Manhattanu” oraz stworzenie komfortowych warunków dla kupców i klientów – to cele Pawła Gulewskiego, prezydenta Torunia, które omówił podczas wtorkowego spotkania z kupcami z targowiska na Rubinkowie. 

Przypomnijmy. W drugiej połowie września br. prezydent Torunia poinformował dotychczasowego dzierżawcę terenu (Stowarzyszenie Handlowców Manhattanu w Toruniu), że nie zostanie przedłużona z nim umowa dzierżawy zawarta w 2019 roku. Decyzją PMT od 1 stycznia 2025 roku administrowanie terenem przejmie miejska spółka „Urbitor” sp. z o.o., która zarządza targowiskami w Toruniu. 

W trakcie spotkania w Urzędzie Miasta Torunia przypomniano, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka, na której działa targowisko „Manhattan”, jest przeznaczona pod komunikację, drogę publiczną, w tym torowisko tramwajowe. Prezydent Gulewski zaznaczył, że nie ma zamiaru wracać do koncepcji poprowadzenia linii tramwajowej.

Podczas spotkania PMT podkreślił, że targowisko oraz bezpłatny parking, dostępny zarówno dla kupców jak i klientów, pozostaną w obecnej lokalizacji. Prezydent nie wyobraża sobie tej części Torunia bez targowiska, które spełnia ważne funkcje miastotwórcze. – To nie tylko miejsca handlu, wymiany towarów, ale również informacji i opinii. Miejsca spotkań różnych grup wiekowych, ale także jedne z niewielu punktów styczności społeczności miejskiej z wiejską. Dostrzegam potencjał takich miejsc. Zastanawiamy się jak go w pełni wykorzystać, uwzględniając fakt, że w ostatnich latach obserwujemy trend, zwrot ku zrównoważonemu i ekologicznemu stylowi życia – wyjaśnia prezydent.

Prezydent Torunia zadeklarował uczestnikom spotkania, że stawki opłat nie ulegną zmianie w pierwszym roku funkcjonowania pod szyldem Urbitoru. – Obecnie musimy opracować nowy regulamin, nawiązać współpracę z handlującymi i przyjrzeć się temu w jaki sposób sprawić, aby targowisko pozostało nadal miejscem życia lokalnej społeczności – powiedział Gulewski. 

Obecny na spotkaniu Rafał Lachowicz, prezes Urbitoru, poinformował, że w najbliższym czasie będzie chciał spotkać się z kupcami, aby omówić obecną sytuację na targowisku, w tym wysokość opłat, kosztów funkcjonowania, ale przede wszystkim wysłuchać ich opinii i pomysłów dotyczących potencjalnych zmian, modernizacji i remontów. Podobną deklarację złożył Paweł Gulewski. W drugiej połowie października br. będzie chciał spotkać się ze wszystkimi kupcami na targowisku „Manhattan”. 

Targowisko przy ul. Działowskiego jest miejscem, które funkcjonuje od 30 lat i trwale zapisało się na mapie Torunia. Zachodzi jednak konieczność przywrócenia estetyki targowiska, lepszego zarządzania i ponownego rozkwitu, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców oraz kupców.

Grunt gminny zlokalizowany przy ul. Działowskiego w Toruniu, na którym działa targowisko „Manhattan” został udostępniony pod funkcję targowiska Stowarzyszeniu Handlowców Mannhattanu w Toruniu we wrześniu 1994 roku. 

W kwietniu 1995 roku Zarząd Miasta Torunia zawarł ze Stowarzyszeniem Handlowców Manhattanu w Toruniu umowę dzierżawy gruntu o powierzchni 1,0470 ha, położonego przy ul. Działowskiego. Dzierżawca przejął teren z przeznaczeniem na tymczasowe targowisko. Umowa została zawarta do końca grudnia 1997 roku. 

W 1998 roku uchwałą Rady Miejskiej Torunia (nr 654/98) umowa dzierżawy została przedłużona na okres 7 lat. Umowa została zawarta 14 kwietnia 1998 roku do 31 grudnia 2004 roku. Kolejne przedłużenia dotyczyły okresu: od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2014 r. oraz od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2019 r. Aktualna umowa dzierżawy była zawarta 30 grudnia 2019 roku na okres 5 lat, tj. do dnia 31 grudnia 2024 roku.

Fot. Pixabay