Rozmawialiśmy o Staromostowej. "Decyzja będzie kompromisowa"

8 sierpnia 2024 r. na Targowisku Miejskim przy ul. Szosa Chełmińska odbyło się zorganizowane przez Gminę Miasta Toruń spotkanie informacyjno-konsultacyjne, którego celem było omówienie wariantów planowanej inwestycji drogowej na brakującym odcinku Trasy Staromostowej oraz wysłuchanie uwag mieszkańców, kupców, przedsiębiorców i użytkowników targowiska. - Decyzja nie będzie łatwa, bo ścierają się różne poglądy, ale wybierzemy w naszej ocenie najbardziej optymalny wariant i będziemy starali się wszystkie za i przeciw, które powstały przeanalizować i jak najszybciej podjąć decyzję - zapewnił I Zastępca Prezydenta Torunia Rafał Pietrucień.

Podczas spotkania poinformowano o planach związanych z przebudową Trasy Staromostowej (drogi wojewódzkiej nr 553) za Targowiskiem Miejskim przy Szosie Chełmińskiej (od pl. Niepodległości do ul. Dekerta). Wartość zadania wyniesie ponad 18 mln zł przy dofinansowaniu z Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych. Wykonawcą prac będzie firma Balzola Polska sp. z o.o.

Zaprezentowane zostały - wypracowane wspólnie z projektantem - dwa warianty rozwiązań w zakresie układu drogowego, terenów zielonych i miejsc parkingowych. Władzom miasta zależy, aby ostatecznie przyjęty wariant uwzględniał potrzeby i oczekiwania mieszkańców, a także osób na co dzień korzystających z tej części Torunia.

Wynikający z postępowania przetargowego wariant pierwotny Trasy Staromostwej zakłada m.in., że odcinek od Osiedla Młodych prowadzący do okolic skrzyżowania Szosy Chełmińskiej z Dekerta będzie miał w każdą stronę po dwie jezdnie. Z kolei drugi wariant uwzględniający oczekiwania kupców to propozycja uspokojenia ruchu i wybudowania tylko po jednej jezdni w każdym z kierunków. Drugi wariant przewiduje więcej powierzchni zielonej, parametr betonu ma zostać obniżony o 16%, natomiast parametr zieleni zwiększy się o 22%. W projekcie pierwotnym przewidziano ponadto 348 miejsc parkingowych, a w drugim wariancie 319 miejsc.

– Prezydent Gulewski zapewnił jednoznacznie, że to targowisko jest, było i będzie - powiedział Rafał Pietrucień, I Zastępca Prezydenta Miasta Torunia. - Natomiast miasto oczywiście musi się rozwijać, chcemy budować nowe drogi, ale chcemy żeby te drogi służyły mieszkańcom i osobom odwiedzającym. Na podstawie informacji i uwag uzyskanych od Państwa prezydent podejmie decyzję realizacyjną. Jeżeli targowisko ma zachować swoją funkcję, ma być dobry dostęp klientów i samych kupców do targowiska to wydaje nam się, że wariant pierwotny nie do końca ten warunek spełnia. 

- Druga sprawa to dyskusja o tym czy należy budować w centrum miasta tranzytową arterię, czy trzeba budować trasę ruchu uspokojonego. Poza tym wydaje się, że założenia planistyczne, które były realizowane w latach 80., kiedy mówiło się o arteriach przecinających miasta, generalnie zdezaktualizowały się w Europie i postanowiliśmy szukać innych rozwiązań, aby nie budować dwupasmowej autostrady, po to żeby lepiej obsłużyć teren przyszłego nowego centrum i targowiska. Mówimy o nowym spojrzeniu na planowanie rozwoju miasta. Mówimy o tym, że w centrum miasta powinniśmy ruch uspokajać - dodał prezydent Pietrucień.

Szczegóły dotyczące obu projektów poniżej.

W spotkaniu wzięli udział m. in. przedstawiciele wydziałów Urzędu Miasta Torunia, projektanci, radne i radni Rady Miasta Torunia oraz przedstawiciele Rad Okręgów, Miejskiego Zarządu Dróg i spółki Urbitor.

– Naszym celem jest zadbanie o dostęp klientów do targowiska, zachowanie sprawnego jego funkcjonowania przy lepszym zagospodarowaniu zieleni i nowym spojrzeniu na planowanie rozwoju miasta z zachowaniem obsługi komunikacyjnej sąsiednich terenów i zachowaniem lokalnego terenu tego odcinka trasy - podkreślił dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg Ireneusz Makowski.

W trakcie dyskusji w czterech podgrupach przy stolikach tematycznych prowadzący spotkanie eksperci z Pracowni Zrównoważonego Rozwoju zbierali uwagi do do zaproponowanych wariantów. Zapisywano postulaty, pomysły i pytania, które posłużą za podstawę rozważań władzom miasta. Na podstawie zebranego materiału Pracownia Zrównoważonego Rozwoju przygotuje raport, który przekaże prezydentowi i specjalistom ds. planowania miasta.

Zainteresowani mieszkańcy, przedsiębiorcy i kupcy przy stolikach poruszyli szereg tematów, w tym m.in. dotyczących zadbania o dostępność targowiska dla osób ze szczególnymi potrzebami, liczby przejść dla pieszych, liczby drzew przeznaczonych do wycinki, liczby miejsc parkingowych - postulowano, aby pierwsza godzina parkowania dla klientów targowiska była bezpłatna, apelowano o zaprojektowanie miejsc parkingowych pomiędzy wysoką zielenią, przesuwając planowany pas rowerowy bliżej jezdni, a także o zapewnienie postoju dla taksówek i montaż stojaków na rowery, zastanawiano się jak projektowane zmiany wpłyną na przepustowość mostu. Uczestnicy spotkania pytali ponadto o to, czy zmiany zostaną wpisane do planu zagospodarowania przestrzennego miasta.

W dyskusji docenione zostało uwzględnienie w projekcie bramek i wjazdów do targowiska, a także ławek. Pod wątpliwość została poddana natomiast zasadność budowy ronda. Rozważano również przesunięcie drogi bliżej cmentarza, co zwiększyłoby liczbę miejsc parkingowych. Zdaniem części osób ruch rowerowy należy puścić razem z ruchem samochodowym ulicą i nie wydzielać osobnej ścieżki na rowery.

Fot. © UMT 2024, autor: Sławomir Kowalski, licencja: CC BY-NC 4.0