Budżet Obywatelski Torunia 2025
Rozpoczęliśmy dwunastą edycję budżetu obywatelskiego w Toruniu. Na rok 2025 torunianie rozdzielą w tej procedurze rekordową kwotę 8,02 mln zł.
Budżet obywatelski to szczególny sposób decydowania o części wydatków publicznych. Polega na tym, że władze lokalne oddają do dyspozycji mieszkańców część miejskiego budżetu. Dzięki temu każdy z nas może samodzielnie zgłaszać, a potem decydować w głosowaniu, na co te pieniądze zostaną wydane.
Kwota przeznaczona na budżet obywatelski w edycji na rok 2025 wynosi 8 020 000 zł i dzieli się na dwie części:
- pulę ogólnomiejską (30% całości), która wyniesie 2 406 000 zł
- pulę lokalną (70% całości), w której znajduje się 5 614 000 zł, i która jest dzielona na trzynaście części - na poszczególne okręgi - jednostki pomocnicze gminy
Do pobrania:
- pobierz TABELKĘ Z KWOTAMI pul lokalnych dla poszczególnych okręgów (.docx)
- pobierz TABELKĘ Z KWOTAMI pul lokalnych dla poszczególnych okręgów (.pdf)
Obok pieniędzy, w tym kwot przypadających na poszczególne okręgi, bardzo ważne są terminy działań podejmowanych w ramach procedury budżetu obywatelskiego.
Jakie są terminy?
- Pierwszy ważny termin to 17 kwietnia 2024 r. - od tego dnia można składać propozycje projektów na rok 2025.
- Ostatni dzień okresu składania wniosków wyznaczono na 17 maja 2024 - do północy.
- Wnioski poprawne formalnie będą opublikowane na miejskiej stronie internetowej w ciągu dwóch tygodni od zakończenia naboru. Następnie wnioski będą sprawdzane pod kątem zgodności z kolejnymi wymaganiami regulaminu (weryfikacja merytoryczna). Podczas tej weryfikacji badana jest m.in. zgodność propozycji z prawem, własność terenów, na których ma być proponowane działanie, racjonalność wydatku, zgodność z obowiązującymi w mieście programami i planami wieloletnimi, zgodność z planami zagospodarowania przestrzennego.
- Wstępne wyniki pełnej oceny merytorycznej wniosków poznamy do 19 sierpnia 2024 r. Potem nastąpi procedura odwoławcza, a ostateczna lista projektów do głosowania zostanie opublikowana do 9 września 2024.
- Głosowanie zostanie przeprowadzone w okresie od 21 do 30 września 2024 r., a wyniki będą ogłoszone najpóźniej do 16 października 2024 r.
Warto wiedzieć!
W 2024 r., podobnie jak w poprzednich edycjach, obowiązują maksymalne limity wartości projektów, które mogą być realizowane w ramach pul lokalnych:
- dla lokalnych projektów inwestycyjnych, remontowych lub z zakresu urządzania zieleni limit kwotowy to 300 tys. zł;
- dla pozostałych projektów lokalnych limit wynosi 80 tys. zł.
- W dalszym ciągu pozostaje obowiązek uzgadniania z wnioskodawcą na etapie weryfikacji ewentualnych zmian w projekcie lub zamiaru przeniesienia projektu z puli lokalnej do ogólnomiejskiej.
- Urzędnicy skontaktują się z mieszkańcem również w przypadku, gdy nie ma możliwości zrealizowana zadania we wskazanej lokalizacji oraz kiedy na tym samym terenie nakłada się kilka realizacji.
- Obowiązuje również reguła wykorzystania ewentualnych oszczędności powstałych na etapie realizacji zadań na sfinansowanie przedsięwzięć, których koszty okażą się większe niż zakładano na etapie weryfikacji projektów.
Zestawienie ważnych terminów
budżetu obywatelskiego Torunia na 2025 r.
>>> Pobierz harmonogram w wersji .docx
Planujesz złożyć swój projekt?