Toruń - Hanza nad Wisłą
Tytuł projektu:
Toruń - Hanza nad Wisłą.
Program Operacyjny:
Projekt został zakwalifikowany do wsparcia jako indywidualny projekt kluczowy (Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działanie 6.4 Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym). Celem działania 6.4 PO IG jest stworzenie konkurencyjnych i innowacyjnych produktów turystycznych o charakterze unikatowym i ponadregionalnym, przy jednoczesnym zachowaniu chłonności terenów turystycznych i ich pojemności turystycznej.
Dane finansowe:
Wartość całkowita projektu wynosi 22 317 625,24 zł, kwota dofinansowania 11 929 161,63 zł.
Realizator:
Koordynacją projektu zajmowało się Biuro Toruńskiego Centrum Miasta Urzędu Miasta Torunia. Projekt był realizowany w partnerstwie z Lokalną Organizacją Turystyczną „Liga Polskich Miast i Miejsc UNESCO”.
Data podpisania umowy:
W dniu 30 września 2010 roku Gmina Miasta Toruń podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn: „Toruń – Hanza nad Wisłą”.
Opis projektu:
Projekt „Toruń – Hanza nad Wisłą” realizowany był w latach 2007 – 2011. W ramach projektu zrealizowano wiele inwestycji polegających na modernizacji i konserwacji jednych z najważniejszych obiektów użyteczności publicznej jak również o dużym znaczeniu dla rozwoju turystyki. Inwestycje te kompleksowo przyczyniły się do powstania nowego produktu turystycznego związanego z dawną historią miasta Torunia i jego rolą w ówczesnej Europie. Przede wszystkim projekt wskazuje na rolę Miasta Torunia związaną z przynależnością do Związku Wielkiej Hanzy.
Zakres realizacji projektu to wykonanie: modernizacji Ratusza Staromiejskiego, zagospodarowanie przestrzeni publicznej ul. Szerokiej i Królowej Jadwigi jako osi łączącej Stare i Nowe Miasto, modernizacji kompleksu budynków Domu Eskenów oraz wykonanie prezentacji 3D Torunia pt: „Księga Toruń”, konserwacji, rewitalizacji i zagospodarowania turystycznego Zamku Krzyżackiego z uwzględnieniem możliwości organizacji pokazów spektaklu światło i dźwięk, pt: „Komturia”, dotyczącego historii Zakonu Krzyżackiego, montażu na Rynku Nowomiejskim figury przekupki z wagą oraz na skrzyżowaniu ulic Królowej Jadwigi i Małe Garbary rzeźby „Piernikarki Toruńskiej”. W ramach projektu powstały panele informacyjno-promocyjne oraz wykonano nowe stoiska kwiatowe, zlokalizowane w okolicy Ratusza Staromiejskiego.
Modernizacja obiektów i zagospodarowanie przestrzeni publicznej Zespołu Staromiejskiego przyczyni się do zwiększenia ruchu turystycznego. Walory historyczne i kulturowe zostaną wyeksponowane m.in. przy wykorzystaniu stereoskopowych prezentacji, co w powiązaniu z innymi przedsięwzięciami w ramach projektu zwiększy potencjał turystyczny miasta i promocję unikatowego zespołu zabytków gotyckich.
Cel:
Celem ogólnym to wykreowanie nowej atrakcji turystycznej na bazie – promowanej dotychczas z powodzeniem – dawnej historii Torunia. Toruń jest jednym z najbardziej znanych w Europie polskich ośrodków turystyki kulturowej. Sukcesywne zwiększanie oferty poprzez lansowanie nowych – w powiązaniu z istniejącymi produktami i markami – rozpoznawalnych w Europie produktów turystycznych tworzy komplementarną, różnorodną całość.
Cele szczegółowe:
- ożywienie w świadomości społecznej dawnej funkcji handlowej miasta, która była podwaliną średniowiecznego rozkwitu i której zawdzięczamy aktualną wartość dziedzictwa kulturowego,
- podkreślenie unikatowości i ponadregionalności produktu,
- wyeksponowanie walorów kulturalnych i edukacyjnych Zespołu Staromiejskiego w kontekście przynależności do Hanzy,
- podwyższenie standardu obiektów i bezpieczeństwa zwiedzających.
Grupa docelowa:
Grupą docelową, do której skierowane będą rezultaty projektu to turyści, w szczególności turyści zagraniczni, którzy, deklarując znajomość charakterystycznych dla Torunia elementów, w najmniejszym procencie nie kojarzą miasta z dawnymi tradycjami morskim, ani nawet z Wisłą.
Projekt został zakończony pod względem rzeczowym i finansowym.