Mówię, więc jestem
Tytuł projektu:
Mówię, więc jestem
Program Operacyjny:
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Priorytet IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”
Działanie 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”
Poddziałanie 9.1.1 „Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej”
Dane finansowe:
Wartość projektu: 829 144,01 zł
Kwota dofinansowania: 704 772,38 zł
Wkład własny: 124 371,63 zł, w tym wkład finansowy: 8 011,63 zł
Źródła finansowania: Europejski Fundusz Społeczny, Budżet Państwa
Termin podpisania umowy:
15 stycznia 2014 r.
Termin realizacji:
1 stycznia 2014 r. – 30 września 2015 r.
Opis projektu:
Celem projektu było poszerzenie oferty opieki przedszkolnej, zorganizowanej w dwóch ogólnodostępnych oddziałach przedszkolnych przy Zespole Szkół nr 16 w Toruniu (ze względu na charakter dysfunkcji - zaburzenia mowy, po 15 dzieci w oddziale). Nastąpiła to poprzez wdrożenie systemu złożonego diagnozowania rozwoju i potrzeb 30 dzieci, nieobjętych wcześniej opieką przedszkolną w wieku 4 lat oraz realizacji wynikających z niego działań zmierzających do niwelowania deficytów, w tym zajęć specjalistycznych zalecanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną dla dzieci z zaburzeniami logopedycznymi. Wsparciem została objęta także grupa 30 rodziców/opiekunów poprzez organizację warsztatów szkoły rodzica.
Projekt był adresowany do dzieci w wieku przedszkolnym spełniających jednocześnie następujące kryteria:
- rocznik 2010,
- zameldowane w Toruniu,
- posiadające wadę wymowy,
- niekorzystające wcześniej z publicznych przedszkoli.
Działania:
Zorganizowanie dwóch ogólnodostępnych oddziałów przedszkolnych:
a) Minimalna odpłatna (dla rodzica/opiekuna) - 10 godzinna opieka przedszkolna prowadzona 5 dni w tygodniu w ciągu 12 miesięcy (od 1.09.2014 r. do 31.08.2015 r.) w oparciu o program wychowania przedszkolnego.
b) Całodzienne wyżywienie, wydawane w stołówce szkolnej.
c) Zajęcia specjalistyczne:- Logopedia indywidualna i grupowa oraz logorytmika,
- Grupowe zajęcia wspierające rozwój społeczny,
- Grupowe zajęcia psychoedukacyjne i sensoryczne,
- Terapia z wykorzystaniem aparatury Biofeedback (jako pierwsza placówka edukacyjna w Toruniu).
Każde dziecko otrzymało codziennie średnio 30 minut wsparcia specjalistycznego.
- Cykliczne zajęcia w formie treningu umiejętności rodzicielskich, prowadzące do poznania konkretnych metod wspomagających pracę z dzieckiem w domu (komunikacja, użycie gestów, obrazu, praca nad wymową) opierające się na wykorzystaniu środków terapeutycznych, zmieniające naturę i jakości relacji pomiędzy rodzicami, a ich dziećmi. Adresowane do grupy 30 rodziców.
Osiągnięte rezultaty:
- Liczba dzieci w wieku 4 lat, które uczestniczyły w edukacji przedszkolnej – 30.
- Liczba dzieci w wieku 4 lat, które w wyniku udzielonego wsparcia podniosły poziom rozwoju ogólnego – 30.
- Liczba dzieci w wieku 4 lat, u których rozwinęła się umiejętność komunikowania werbalnego i stosowania innych form komunikacji – 30.
- Liczba rodziców/opiekunów, u których wzrosła wiedza z zakresu metod wspomagających rozwój dzieci zgodnych z opiniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej – 30.
- Liczba rodziców/opiekunów, którzy wzięli udział w zajęciach wspomagających rozwój dziecka – 30.
Realizator:
Zespół Szkół nr 16 w Toruniu
Projekt został zakończony pod względem rzeczowym i finansowym.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.