Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II – BiT-City II
Tytuł projektu:
Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo – autobusowego w Toruniu – BiT-City II
Program Operacyjny:
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020
Oś priorytetowa 3 "Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie"
Działanie 3.5 "Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w ramach ZIT"
Poddziałanie 3.5.2 "Zrównoważona mobilność miejska i promowanie strategii niskoemisyjnych w ramach ZIT"
Beneficjent Projektu:
Gmina Miasta Toruń
Dane finansowe:
Koszt całkowity Projektu: 70 902 691,40 zł
Wydatki kwalifikowalne: 56 149 444,85 zł
Kwota dofinansowania: 44 115 185,10 zł (78,57%)
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Data podpisania umowy o dofinansowanie:
30 czerwca 2017 r.
Termin realizacji:
1.06.2015 r. - 31.07.2022 r. (zgodnie z umową o dofinansowanie)
2019 - 2021 - roboty budowlane
Opis projektu:
Inwestycja objęła przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W al. św. Jana Pawła II wybudowano nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona została również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie torowisk.
Zakres rzeczowy projektu objął:
• przebudowę układu torowo – drogowego w ul. Chopina od skrzyżowania al. 500-lecia Torunia do skrzyżowania z al. św. Jana Pawła II;
• przebudowę układu drogowego al. św. Jana Pawła II od zjazdu z mostu drogowego do Placu Niepodległości;
• budowę węzła tramwajowo – autobusowego w al. św. Jana Pawła II wraz z pasem dla transportu zbiorowego;
• przebudowę układu drogowego ul. Wały gen. Sikorskiego od pl. Artylerii Polskiej do skrzyżowania z al. Solidarności;
• budowę pasa tramwajowo – autobusowego w osi ul. Wały gen. Sikorskiego od pl. Artylerii Polskiej do skrzyżowania z al. Solidarności;
• przebudowę układu drogowo-torowego na pl. Niepodległości oraz krótkich odcinków torowiska w ul. Kraszewskiego oraz w ul. Czerwona Droga;
• budowę łącznika torowego w al. św. Jana Pawła II od pl. Artylerii Polskiej do pl. Niepodległości;
• przebudowę istniejącej sieci trakcyjnej wzdłuż modernizowanego torowiska w ul. Chopina, św. Jana Pawła II, ul. Wały gen. Sikorskiego, ul. Kraszewskiego oraz Czerwona Droga;
• budowę nowej sieci trakcyjnej w al. św. Jana Pawła II na odcinku od pl. Artylerii Polskiej do pl. Niepodległości;
• budowę oświetlenia ulicznego;
• budowę/przebudowę chodników, ścieżek rowerowych, zjazdów oraz peronów, a także przejść i przejazdów przez torowisko;
• przebudowę istniejących sygnalizacji świetlnych oraz budowę sygnalizacji świetlnej wzbudzanej przez tramwaj na wszystkich przejazdach tramwajowych i przejściach przez torowisko;
• przebudowę sieci i przyłączy wodnokanalizacyjnych, gazowych, ciepłowniczych, elektroenergetycznych oraz teletechnicznych;
• przebudowę i zabezpieczenie kanału „B” Strugi Toruńskiej;
• nowe liczne nasadzenia zieleni (drzew, krzewów, trwa ozdobnych) odpornych na niekorzystne warunki atmosferyczne oraz zielony przystanek w al. św. Jana Pawła II.
Plac dzięki realizacji projektu zyskał nowe oblicze. Prace były prowadzone w centralnym obszarze miasta i wiązały się z okresowymi utrudnieniami w ruchu drogowym, jednakże obecnie mieszkańcy Torunia i nie tylko mogą w pełni korzystać z nowej infrastruktury drogowo-tramwajowej.
Nowo powstały odcinek torowiska pozwolił także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje mogą przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej.
Dzięki realizacji projektu uzyskano przestrzeń publiczną o wyższej jakości oraz wyższy poziom bezpieczeństwa dla pasażerów. Została uporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Projekt w liczbach:
• Długość nowego torowiska tramwajowego (od pl. Artylerii Polskiej do Pl. NOT) – 953,30 mtp;
• Długość zmodernizowanego torowiska tramwajowego – 1 733,70 mtp;
• Długość zielonego torowiska w ul. Chopina – 188,20 mtp;
• Długość zielonego torowiska w ul. Kraszewskiego – 162,20 mtp;
• Długość nowej i zmodernizowanej sieci trakcyjnej - 2 687,00 mtp;
• Długość wybudowanych ekranów akustycznych – 133 mb;
• Długość ścieżek rowerowych 1,04 km.
• Wymiary peronu przesiadkowego - al. św. Jana Pawła II:
- długość wiaty - 73,90 m - 2 szt.,
- szerokość wiaty – 4,35 m,
- ilość przęseł wiaty - 45 szt.
• Ilość nasadzonych drzew – 164 szt.;
• Ilość nowych krzewów - 22 728 szt.;
• Powierzchnia traw ozdobnych - 356 m².
Korzyści z realizacji projektu:
• powstanie nowej i modernizacja dotychczasowej infrastruktury torowo-drogowej,
• wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych,
• wzrost bezpieczeństwa pasażerów i uczestników ruchu drogowego,
• podniesie komfortu podróży komunikacją publiczną,
• uporządkowanie przestrzeni miejskiej w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO,
• zwiększenie zielonych obszarów (nowe nasadzenia, zielony przystanek, zielone torowiska) wpływających na poprawę środowiska naturalnego w centrum Torunia,
• poprawa dostępu do komunikacji dla osób niepełnosprawnych.
Informacje o etapach realizacji Projektu: www.bitcity2-rpo.mzk-torun.pl
Projekt zakończony pod względem rzeczowym i finansowym.
Metryczka projektu