Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II
Tytuł projektu:
Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II
Program Operacyjny:
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
Oś priorytetowa VI „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach”
Działanie 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”
Beneficjent Projektu:
Gmina Miasta Toruń
Podmiot upoważniony/Realizator Projektu:
Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o.
Dane finansowe:
Wartość Projektu: 459 836 062,84 zł brutto
Koszty kwalifikowalne: 357 760 199,72 zł netto
Kwota dofinansowania: 260 909 352,65 zł
Źródło finansowania: Fundusz Spójności
Data podpisania umowy o dofinansowanie:
3 sierpnia 2017 r.
Termin realizacji:
28.05.2015 r. - 31.12.2023 r. (zgodnie z umową o dofinansowanie)
2018 - lipiec 2023 - roboty budowlane
Opis projektu:
Celem przedsięwzięcia było usprawnienie miejskiej komunikacji zbiorowej oraz zwiększenie wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego i w efekcie zwiększenie udziału korzystających z niej osób. Jego realizacja przyczynia się do zmniejszenia zatłoczenia motoryzacyjnego w mieście, poprawy płynności ruchu i ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.
Projekt objął budowę i modernizację infrastruktury tramwajowej (w tym budowę nowej linii tramwajowej), a także zakup nowego taboru tramwajowego i autobusowego (niskopodłogowe autobusy hybrydowe i elektryczne).
W ramach inwestycji wykonane zostały następujące zadania::
• Zadanie 1: Budowa linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do pętli przy ul. Heweliusza - Etap I i II;
• Zadanie 2: Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej;
• Zadanie 3: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od Pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego;
• Zadanie 4: Modernizacja torowiska tramwajowego na trasie linii nr 2 na odcinku od Pl. Niepodległości do ul. Reja;
• Zadanie 5: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od ronda bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej;
• Zadanie 6: Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego (5 szt.);
• Zadanie 7: Zakup pojazdów technicznych;
• Zadanie 8: Zakup autobusów niskoemisyjnych (6 autobusów elektrycznych i 14 autobusów hybrydowych).
Rezultaty projektu:
• poprawa stanu technicznego infrastruktury tramwajowej na terenie Torunia;
• zmniejszenie poziomu hałasu ulicznego oraz emisji spalin;
• zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu;
• zwiększenie poziomu komfortu podróży pasażerów komunikacji tramwajowej;
• skrócenie czasu podróży;
• uatrakcyjnienie oferty przewozowej;
• zwiększenie liczby pasażerów korzystających z transportu zbiorowego;
• dostosowanie systemu komunikacji zbiorowej (przede wszystkim taboru) do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych;
• poprawa regularności kursowania środków komunikacji zbiorowej;
• poprawa dostępności komunikacyjnej i zwiększenie atrakcyjności terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie omawianej inwestycji;
• wzrost udziału transportu zbiorowego w przewozach miejskich na terenie miasta.
Informacje dotyczące zrealizowanego Projektu: tutaj
Projekt zakończony pod względem rzeczowym i finansowym.