Innowacyjne modele współpracy publicznych służb zatrudnienia ze szkołami zawodowymi

Tytuł projektu:
Wspieranie przechodzenia ze szkoły na rynek pracy. Innowacyjne modele współpracy publicznych służb zatrudnienia ze szkołami zawodowymi

Program Operacyjny:
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Oś Priorytetowa IV „Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa”
Działanie 4.3 „Współpraca ponadnarodowa”
 
Realizator:
Lider Partnerstwa – Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Partnerzy projektu - Bundesagentur für Arbeit (BA) Regionaldirektion Berlin-Brandenburg, Powiatowy Urząd Pracy dla Miasta Torunia, Zespół Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych w Toruniu, Fundacja Gospodarcza Pro Europa

Dane finansowe:
Koszt całkowity projektu: 1 899 090,48 zł (w tym dla PUP dla Miasta Torunia 111 331,20 zł i Zespół Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych 103 355,20 zł)
Kwota dofinansowania: 1 842 117,75 zł (w tym dla PUP dla Miasta Torunia 111 331,20 zł i Zespół Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych 103 355,20 zł)
Wkład własny: 56 972,73 zł
Źródła finansowania: Europejski Fundusz Społeczny, Budżet Państwa
 
Data podpisania umowy o dofinansowanie:
18.12.2018 r.
 
Termin realizacji:
1.01.2019 r. - 31.12.2021 r.
 
Opis projektu:
Cel projektu:
Zapewnienie płynnego i skutecznego przejścia młodzieży uczącej się w szkołach zawodowych i ich absolwentów na rynek pracy poprzez opracowanie i adaptację do polskich warunków, przetestowanie w 3 szkołach zawodowych na grupie 60 uczniów i w 3 PUP na grupie 30 bezrobotnych absolwentów szkół zawodowych oraz wdrożenie przez 24 instytucje (Powiatowe Urzędy Pracy lub szkoły zawodowe) innowacyjnych modeli: zacieśnienia współpracy doradców zawodowych z PUP z nauczycielami ze szkół zawodowych, wspierania przechodzenia na rynek pracy uczniów już na etapie nauki w szkole zawodowej, wspierania bezrobotnych absolwentów szkół zawodowych w wejściu na rynek pracy w ramach działalności publicznych służb zatrudnienia, bazujących na niemieckich rozwiązaniach w tym zakresie, w partnerstwie z Regionalną Dyrekcją Federalnej Agencji Pracy Berlin-Brandenburg (Bundesagentur fur Arbeit, Regionaldirektion Berlin-Brandenburg).

Opis działań:
- Przygotowanie rozwiązania we współpracy z partnerem ponadnarodowym.
- Testowanie wypracowanego rozwiązania na grupie docelowej projektu przy wsparciu partnera ponadnarodowego.
- Analiza efektów testowanego rozwiązania z uwzględnieniem opinii ekspertów oraz wsparcia partnera ponadnarodowego.
- Opracowanie z partnerem ponadnarodowym ostatecznej wersji wdrożeniowej rozwiązania z uwzględnieniem wyników testowania i przeprowadzonej analizy jego efektów.
- Wdrożenie rozwiązania do praktyki.
- Wypracowanie rekomendacji dla instytucji użytkownika w celu zapewnienia skutecznej trwałości stosowania wypracowanego rozwiązania.

Osiągnięte rezultaty:
- 25 instytucji wdrożyło nowe rozwiązania dzięki współpracy z partnerem zagranicznym;
- transfer i zaadoptowanie niemieckich rozwiązań w formie trzech innowacyjnych modeli (zacieśniono współpracę PUP ze szkołami zawodowymi, wspieranie przechodzenia na rynek pracy uczniów szkół zawodowych, wspieranie bezrobotnych absolwentów tych szkół)
- 20 reprezentantów partnerstwa ponadnarodowego i użytkowników opracowanego rozwiązania wzięło udział w wymianie doświadczeń i informacji;
- u 6 doradców zawodowych z PUP oraz 12 nauczycieli ze szkół zawodowych testujących opracowane rozwiązanie wypracowane w partnerstwie ponadnarodowym nastąpiło podniesienie świadomości, wiedzy i umiejętności;
- w 3 jednostkach krajowych partnerów nastąpił wzrost świadomości w zakresie trzech innowacyjnych modeli szkół zawodowych, wspierania przechodzenia na rynek pracy uczniów szkół zawodowych, wspierania bezrobotnych absolwentów tych szkół;
- u 66 doradców zawodowych z PUP oraz nauczycieli ze szkół zawodowych nastąpiło podniesienie świadomości, wiedzy i umiejętności w zakresie rozwiązania wypracowanego w partnerstwie ponadnarodowym.

Projekt zakończony pod względem rzeczowym i finansowym.

Metryczka projektu
Okres programowania
Okres programowania 2014-2020
Fundusz
Europejski Fundusz Społeczny
Program
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
Typ projektu
Projekt konkursowy
Grupa docelowa
Nauczyciele, Osoby dorosłe podnoszące kwalifikacje zawodowe, Osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, Pracownicy instytucji rynku pracy, Uczniowie
Tematyka projektu
Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, Podniesienie kwalifikacji zawodowych, Edukacja
Realizator
Zespół Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych Powiatowy Urząd Pracy dla Miasta Torunia