Nauczanie przez działanie
Tytuł projektu:
Nauczanie przez działanie
Program Operacyjny:
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020
Oś priorytetowa 10 „Innowacyjna edukacja”
Działanie 10.1 „Kształcenie ogólne i zawodowe w ramach ZIT”
Poddziałanie 10.1.2 „Kształcenie ogólne w ramach ZIT”
Realizator:
X Liceum Ogólnokształcące im. Prof. Stefana Banacha w Toruniu
Dane finansowe:
Koszt całkowity: 234 827,45 zł
Kwota dofinansowania: 223 047,45 zł
Wkład własny: 11 780,00 zł
Źródła finansowania: Europejski Fundusz Społeczny, Budżet Państwa
Data podpisania umowy o dofinansowanie:
28 sierpnia 2020 r.
Termin realizacji:
1.10.2020 r. – 31.03.2023 r.
Opis projektu:
Celem głównym projektu było podniesienie poziomu kompetencji kluczowych w ramach przedmiotów przyrodniczych uczniów X Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu. Kompetencje przyrodnicze były kształtowane z wykorzystaniem metody eksperymentu. Tworzenie warunków do nauczania opartego na metodzie eksperymentu polegało na doposażeniu pracowni przyrodniczych w sprzęt niezbędny do nauczania eksperymentalnego oraz na podniesieniu kompetencji nauczycieli w zakresie wykorzystywania metod eksperymentu naukowego w edukacji.
Grupą docelowa projektu byli uczniowie klas pierwszych oraz nauczyciele przedmiotów przyrodniczych zatrudnieni w X Liceum Ogólnokształcącym w Toruniu.
W ramach projektu zrealizowano następujące działania:
- zakup sprzętu niezbędnego do nauczania metodą eksperymentu, którym doposażone zostały pracownie przyrodnicze,
- szkolenia dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych podnoszące ich kompetencje w zakresie wykorzystania metody eksperymentu,
- zajęcia dodatkowe dla uczniów prowadzone metodą eksperymentu, nastawione na wykorzystanie IBSE (Inquiry Based Science Education) czyli uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe.
Przyczyniło się to do kształtowania postaw i kompetencji badawczych, uczenia krytycznego, twórczego myślenia i samodzielnego stawiania hipotez, efektywnej nauki przedmiotów ścisłych, kształtowania umiejętności społecznych, doskonalenia kompetencji kluczowych.
W wyniku realizacji projektu szkoła została doposażona w pomoce dydaktyczne potrzebne do prowadzenia zajęć metodą eksperymentu, nauczyciele przedmiotów przyrodniczych zostali przeszkoleni i podnieśli swoje kompetencje w zakresie wykorzystywania metody eksperymentu na zajęciach, a uczniowie podnieśli swoje kompetencje kluczowe uczestnicząc w zajęciach dodatkowych prowadzonych tą metodą.
Projekt zakończony pod względem rzeczowym i finansowym.