Ułatwienia w sprawach meldunkowych
Od 31 grudnia 2012 r. obowiązują zmiany w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych, wprowadzające ułatwienia w sprawach meldunkowych. Obecnie wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad trzy miesiące można dokonać jednocześnie podczas zameldowania w nowym miejscu pobytu. Wszystkie czynności meldunkowe zatem można wykonać w jednym urzędzie, z chwilą zameldowania się w nowym miejscu.
Formalności meldunkowych można dokonać osobiście lub przez ustanowionego pełnomocnika (pełnomocnictwo na piśmie). Przy dokonywaniu obowiązku meldunkowego nie podaje się informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz nie przedkłada się książeczki wojskowej.
Zniesione zostały również sankcje karne m.in. dla obywateli polskich oraz obywateli UE, EFTA, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Konfederacji Szwajcarskiej za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. Dłuższy jest termin na zgłoszenie zameldowania - z czterech dni został wydłużony do 30 dni. Zniesiony został obowiązek zameldowania obywateli polskich oraz obywateli UE, EFTA, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Konfederacji Szwajcarskiej na pobyt czasowy, nie przekraczający trzech miesięcy.
Jednocześnie właściciele, dozorcy i administratorzy nieruchomości oraz zakłady pracy nie mają już obowiązku weryfikowania wypełniania obowiązku meldunkowego przez mieszkańców lub pracowników. Zniesiony został również obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów.
Zgodnie z ustawą, obowiązek meldunkowy zostanie zniesiony od 1 stycznia 2016 r. Dotychczasowe przepisy dotyczące otrzymania dowodu osobistego pozostają bez zmian.