Inteligentne latarnie w Toruniu

Miasto chce, by w Toruniu pojawiło się innowacyjne, inteligentne oświetlenie uliczne. Latarnie nowej generacji będą zużywały mniej prądu i będzie można nimi zdalnie oraz indywidualnie sterować. 21 stycznia 2013 r. prezydent Torunia Michał Zaleski podpisał w tej sprawie list intencyjny z przedstawicielami Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy  oraz firmy Orion Electric Poland.

Na pomysł systemu inteligentnego oświetlenia ulicznego wpadli naukowcy z  Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego. Zaprosili do rozmów władze Torunia, które zgodziły się, by innowacyjny system był testowany w Toruniu oraz firmę Orion, która będzie produkować oprzyrządowanie.

List intencyjny dotyczący poparcia idei wspólnych działań na rzecz podwyższania efektywności energetycznej w regionie kujawsko-pomorskim ze strony bydgoskiej uczelni sygnował Prorektor ds. współpracy z gospodarką i zagranicą Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy prof. dr hab. inż. Marek Bieliński, a ze strony Orion Electric Poland Sp.z o.o. - Dariusz Łyjak, prezes zarządu firmy.

- Efektami wspólnych działań będą propozycje projektów badawczo-rozwojowych z obszaru poprawy efektywności energetycznej regionu kujawsko-pomorskiego. Strony deklarują chęć podejmowania wspólnych przedsięwzięć w zakresie projektowania, konstruowania, badania i wdrażania powstałych rozwiązań techniczno-informatycznych. Jednym z nich będzie system inteligentnego oświetlenia ulicznego – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Najpierw będziemy ten system testować. Miasto nie poniesie z tego tytułu żadnych kosztów. Nowoczesne latarnie zostaną zamontowane na ul. Łącznej, Andersa, Grunwaldzkiej, Polnej, Równinnej i Szosie Lubickiej.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii będzie można obniżyć koszty oświetlenia miasta o 15-20%, a także – dzięki redukcji liczby nocnych patroli - kosztów eksploatacji systemu oświetlenia. Obniży się również emisja dwutlenku węgla, gdyż zmiana zapotrzebowania na energię pośrednio wypłynie na ilość paliw spalanych na potrzeby jej uzyskania.

System da możliwość zdalnej regulacji - ręcznej bądź automatycznej - mocy każdej lampy oraz zdalnej i indywidualnej kontroli źródeł światła, ich włączania i wyłączania. Lampy współpracować będą z czujnikami:

  • ruchu (w przypadku małego natężenia ruchu lampy na danym obszarze mogą się „ściemnić” lub wyłączyć)
  • natężenia oświetlenia (w zależności od warunków atmosferycznych lampy mogą dobierać moc tak żeby uzyskać stały poziom natężenia oświetlenia na danym obszarze
  • zdarzeń wypadkowych (w przypadku zaistnienia sytuacji niebezpiecznej, np. wypadek drogowy lampy mogą doświetlić obszar zdarzenia).

Sterowanie systemem odbywać będzie się z centralnego systemu komputerowego. Kontrola systemu nie będzie wymagała instalowania odbiorników GSM na każdej lampie – sygnały sterujące będą wysyłane do każdej z lamp za pomocą istniejącej sieci zasilającej, tzw. PLC (Power Line Communication). Oczywiście moduły GSM mogą pojawiać się w rozdzielnicach, szafach rozdzielczych – żeby umożliwić „wejście” sygnału do sieci zasilającej lampy.

System przesyłał będzie do operatora systemu - na telefon, smartfon, laptop itp. – szereg informacji - m.in. o przepaleniu się lampy czy jej nieautoryzowanym przez osobę nieupoważnioną, o dewastacji, o parametrach zasilania, czasie świecenia, o poborze mocy i jakości energii.