Mamy regulamin konsultacji

Podczas 39. sesji Rady Miasta Torunia, 21 lutego 2013 roku, radni uchwalili Regulaminu Konsultacji Społecznych. Określa on szczegółowe zasady i tryb przeprowadzenia przez Radę Miasta Torunia oraz Prezydenta Miasta Torunia konsultacji społecznych z mieszkańcami.

Regulamin konsultacji społecznych powstawał w procesie współpracy mieszkańców Torunia, przedstawicieli organizacji pozarządowych, radnych Rady Miasta Torunia i urzędników.

Dyskusje, w których tworzyły się zapisy trwały przez wiele miesięcy - od stycznia do maja 2012 r. Regulamin był opiniowany przez ekspertów zewnętrznych z instytucji naukowych i ogólnopolskich organizacji działających w zakresie partycypacji obywatelskiej.

Celem wprowadzenia Regulaminu Konsultacji Społecznych w Toruniu jest przyjęcie  czytelnych i nowoczesnych standardów określających tryb i zasady ich przeprowadzania. Uchwała ma zapewnić upowszechnienie idei konsultacji, jako jednej z form dialogu społecznego, a także promować społeczeństwo obywatelskie poprzez aktywizację mieszkańców i kształtowanie poczucia odpowiedzialności za funkcjonowanie miasta. Natomiast rolą konsultacji społecznych jest umożliwienie prezydentowi i radzie miasta zasięgania opinii i uwag mieszkańców w wielu ważnych dla nich i dla miasta sprawach. Konsultacje umożliwiają również włączanie torunian do procesu współdecydowania o planowanych działaniach.

Nie bez znaczenia jest fakt, iż dzięki decyzji Prezydenta Miasta Torunia, regulamin powstał z wykorzystaniem narzędzi konsultacji społecznych. Od stycznia do kwietnia 2012 roku treść dokumentu tworzyli członkowie grupy reprezentatywnej wywodzący się z grona mieszkańców, lokalnych organizacji pozarządowych, radnych i pracowników Urzędu Miasta Torunia. Następnie dokument został poddany konsultacjom społecznym (wrzesień 2012 r.). w miedzyczasie miasto uruchomiło specjalny serwis internetowy: www.konsultacje.torun.pl, dedykowany tej tematyce, który jest jednym z narzędzi wykorzystywanych w procesie konsultacji.

Co zawiera Regulamin?

Ustala m.in: kto inicjuje proces konsultacji (Prezydent lub Rada Miasta Torunia; kto może wnioskowac o przeprowadzenie konsultacji (Rady Okręgu; co najmniej 150 mieszkańców Torunia; co najmniej 5 organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy Miasta Toruń; jaki jest tryb składania i rozpatrywania wniosków w sprawie konsultacji; w jaki sposób powstaje katalog plan społecznych; określa wstępny katalog narzędzi konsultacyjnych, itd. Przewiduje też powołanie Rady Społecznej ds. Konsultacji Społecznych, której zadaniem będzie m.in opracowanie katalogu dobrych praktyk konsultacyjnych.

Uchwała w sprawie Regulaminu Konsultacji Społecznych podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wejdzie w życie 14 dni od daty publikacji