Kurs na bulwar
Ścieżki rowerowe, chodniki, miejsce do grillowania, boiska - tak wyglądał będzie Bulwar Filadelfijski po remoncie. Już niebawem miasto ogłosi przetarg na remont kolejnego odcinka - od mostu drogowego do przystani AZS.
- Inwestycja jest realizowana w ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji i dostanie unijne dofinansowanie. Najbardziej kosztowny będzie remont nabrzeża. Zadbamy też o urządzenie bulwaru tak, by służył torunianom i turystom do rekreacji. Bo to właśnie mieszkańcy, podczas konsultacji społecznych prowadzonych w 2011 r., zdecydowali, co ma tam powstać – mówi dyrektor Wydziału Środowiska i Zieleni UMT Szczepan Burak. – I tak między nabrzeżem a hotelem Copernicus powstaną drogi rowerowe i chodniki, położona zostanie sieć wodociągowa i kanalizacyjna, zamontowane oświetlenie i monitoring. Prace obejmują także utwardzenie miejsca na scenę, wyznaczone zostanie miejsce do grillowania, powstanie boisko do piłki plażowej i do badmintona oraz plac zabaw. Oczywiście nasadzimy także zieleń. Planujemy, że wykonawca rozpocznie prace w maju, a zakończy w listopadzie 2013 r.
Bulwar Filadelfijski jest jednym z ulubionych miejsc spacerowych torunian
To nie koniec prac na bulwarze. W tym roku – po ubiegłorocznym remoncie – nowe wyposażenie zyska przystań AZS. Do tej pory ze środków budżetu miasta wyremontowano niemal 160 metrów umocnień brzegowych, wykonano 26 punktów cumowych oraz fundamenty pod oświetlenie. Koszt wyniósł prawie 1,7 mln zł. Teraz prace obejmą odcinek od mostu drogowego do przystani AZS, a na samej przystani zamontowane zostaną słupy oświetleniowe, powstanie przyłącze wodociągowe i pomosty pływające.
Po ubiegłorocznym remoncie przystań AZS zyska nowe wyposażenie
Ponadto prace prowadzone będą pomiędzy Wolą Zamkową a mostem kolejowym, gdzie we wrześniu 2012 r. powstało osuwisko. Zniszczony został około 100-metrowy odcinek tzw. III etapu zagospodarowania nabrzeży Wisły, gdzie w 2009 roku zakończyły się roboty związane z wymianą nawierzchni. To jednak nie one były powodem osunięcia, gdyż ówczesny remont dotyczył tylko zewnętrznej, a nie konstrukcyjnej warstwy nabrzeża. Specjalistyczna ekspertyza wykazała, że główną przyczyną zapadnięcia się części nabrzeża było długotrwałe obniżenie poziomu wody w Wiśle, ponieważ zmniejszenie słupa wody spowodowało redukcję siły dociskającej żelbetową ściankę do powierzchni skarpy. Niski stan wody spowodował również zdrenowanie wody z nasypu i zwiększenie tym samym jego ciężaru efektywnego, co negatywnie wpłynęło na stateczność skarpy. Do powstania w niej szczelin i rozluźnień mogła się też przyczynić powódź z 2010 roku, kiedy doszło do mechanicznego wypłukania osadów przez wody podziemne wsiąkające w skałę lub glebę.
Co prawda - według ekspertów - ogólna stateczność skarpy między brzegiem Wisły a Bulwarem Filadelfijskim według ekspertów nie budzi zastrzeżeń, ale fragment konstrukcji nabrzeża w rejonie osuwiska wymaga naprawy. Ponieważ nabrzeże stanowi własność zarówno miasta, jak i Skarbu Państwa reprezentowanego w tym przypadku przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, remont zostanie wykonany na koszt obu właścicieli.
Warto wiedzieć:
Miasto od kilku lat realizuje program renowacji toruńskiego nabrzeża. W pierwszym etapie prowadzono prace naprawcze nabrzeża tarasowego o długości 359,3 m. Jest to część środkowa odcinka nabrzeża pomiędzy mostem drogowym a mostem kolejowym (od limnigrafu do ul. Wola Zamkowa), łącząca funkcję zabezpieczającą z turystyczno-rekreacyjną. Działania polegały na przełożeniu żelbetowych elementów ubezpieczenia, wzmocnieniu konstrukcji poprzez reprofilację i impregnację oczepu żelbetowego oraz naprawie i wymianie elementów tarasowych - schodów i bruku.
Etap drugi objął naprawę umocnień na odcinku 473,8 m między mostem drogowym a zachodnią krawędzią ubezpieczenia tarasowego nabrzeża (na wysokości limnigrafu). Prace polegały na reprofilacji i impregnacji żelbetowego oczepu, remoncie schodów, wymianie zdewastowanego bruku z trylinki na pokrycie z dybli betonowych i kostki granitowej.
Kolejny etap prac rewitalizacyjnych przeprowadzono na odcinku ponad 645 m, między Wolą Zamkową a mostem kolejowym. Obejmowały one reprofilację i impregnację oczepu betonowego i schodów, oraz wymianę bruku z trylinki na bruk z dybli betonowych i kostki granitowej. W etapie IV wyremontowano ostatni fragment umocnień przeciwpowodziowych pomiędzy mostem drogowym a przystanią AZS o długości 430 m oraz przeprowadzono rekultywację portu.