Toruń stawia na szyny

W 2014 r. pojedziemy tramwajem ze starówki na Bielany. W Toruniu trwa budowa nowej linii tramwajowej, która docelowo połączy osiedla mieszkaniowe we wschodniej części miasta z campusem akademickim.

Objazdy, rozkopane i zamknięte dla ruchu ulice, odgłos koparek i młotów pneumatycznych - tak wygląda od kilku tygodni centrum Torunia. Trwa budowa nowej linii tramwajowej do miasteczka akademickiego na Bielanach. To jedno z zadań dużego unijnego projektu pn. "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Toruński samorząd zdecydował się inwestować w transport szynowy, ponieważ  jest on najmniej uciążliwy dla środowiska, a przez to szczególnie wspierany przez Unię Europejską. Koordynatorem projektów tramwajowych w Toruniu jest Miejski Zakład Komunikacji sp. z o.o.

W alei Solidarności powstaje nowoczesna platforma przesiadkowa z przystankami, biletomatami oraz elektronicznymi tablicami informującymi o godzinie przyjazdu tramwaju, w ulicach Sienkiewicza i Gagarina zostaną wybudowane nowe odcinki torów, powstanie też dyspozytornia i pętla tramwajowa przy ul. Okrężnej. Odcinek od alei Solidarności do miasteczka akademickiego na Bielanach ma być gotowy w czerwcu 2014 r. Generalnym Wykonawcą inwestycji, prowadzonej w systemie "projektuj i buduj", jest firma Budimex SA.

- Prace w alei Solidarności przebiegają zgodnie z harmonogramem - mówi Rafał Wiewiórski, Dyrektor Projektów Infrastrukturalnych w toruńskim MZK. - Po rozbiórce jezdni, chodników oraz demontażu oświetlenia ulicznego wykonawca prowadzi roboty związane z przebudową infrastruktury podziemnej i usuwaniem kolizji. Są one skoordynowane z przebudową wodociągu, prowadzoną przez Toruńskie Wodociągi oraz robotami na pobliskiej budowie sali koncertowej na Jordankach.

Postępują też prace w innych częściach Torunia: przebudowa infrastruktury podziemnej i usuwanie kolizji kablowych na zamkniętym dla ruchu odcinku ulicy Sienkiewicza (od Fałata do placu Frelichowskiego), wycinka drzew w ulicy Gagarina i budowa nowej pętli tramwajowej na Okrężnej.

Linia tramwajowa na Bielany pobiegnie przez ul. Sienkiewicza

Toruń przygotowuje się również do skomunikowania swojej sieci tramwajowej z szybką koleją miejską BIT-City, która ma powstać między Toruniem a Bydgoszczą. Ze wsparciem unijnym są budowane nowe i modernizowane istniejące platformy tramwajowe (do 2015 r. w sumie 76). MZK odnawia też tabor: zakupi 12 nowych składów tramwajowych i zmodernizuje 18 starych (do tej pory odnowiono już 14 tramwajów, mają one kolor żółto-niebieski). Część tych zadań jest finansowana z projektu BIT-City.

Z pewnością najbardziej spektakularną inwestycją będzie zaplanowana na rok 2014 przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej od węzła Toruń Miasto (pl. 18 Stycznia) do alei Solidarności i budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto, komunikującego linię tramwajową z Koleją Metropolitalną BIT-City. Dzięki temu pasażer przyjeżdżający do Torunia pociągiem bez problemu przesiądzie się na tramwaj. W ramach projektu BIT-City planowane są także m.in.: remont dworca kolejowego Toruń Główny i modernizacja pętli tramwajowej przy Motoarenie. Całość zwieńczy montaż nowoczesnego systemu monitorowania bezpieczeństwa pasażerów w komunikacji publicznej.

31 grudnia 2012 r. Gmina Miasta Toruń złożyła wniosek o dofinansowanie do Centrum Unijnych Projektów Transportowych dla projektu pn. "Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu w ramach BiT-City". Jego całkowita wartość wynosi 272 mln zł, a kwota unijnego wsparcia, o jaką ubiega się miasto, to 132 mln zł (59 proc.). Projekt znajduje się na liście projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Priorytet VII "Transport przyjazny środowisku” Działanie 7.3 "Transport miejski w obszarach metropolitalnych".

Obydwa projekty tramwajowe: "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013" i "Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu w ramach BiT-City" mają się zakończyć w 2015 r.