Cuda na dworcu
Wyremontowane budynki, zadaszone perony, sklepiki, nowe przejście podziemne i duży parking – tak w 2015 roku będzie wyglądał Dworzec Toruń Główny. 23 maja 2013 roku, na 42. sesji rady miasta, radni zgodzili się, by miasto przejęło dworzec.
Położony na lewym brzegu Wisły dworzec należy do PKP. W grudniu 2012 r. miasto wystąpiło do Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku z wnioskiem o nieodpłatne nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz praw z nim związanych . Wniosek został złożony w związku z przygotowaniem projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu w ramach BiT – City” w realizacji zadania „Rewitalizacja obiektu dworcowego Toruń Główny - poprawa dostępności i zwiększenie atrakcyjności” oraz zadania „Budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto integrującego linię średnicową oraz pozostały transport publiczny z Koleją Metropolitarną BiT- City”.
PKP na to przystał. Miasto przejmie budynek stacyjny dworca, siedzibę Kolejowej Automatycznej Telekomunikacji Stacyjnej, budynek szaletu publicznego oraz budynek administracyjny. Reszta, czyli wszystko, co jest związane z ruchem pociągów, pozostanie w gestii PKP.
Wartość rynkowa prawa użytkowania wieczystego wraz z prawem własności budynków została określona przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 4,13 mln zł, w tym wartość rynkowa prawa użytkowania wieczystego gruntu na kwotę 471 tys. zł.
W kwietniu 2013 r. miasto ogłosiło przetarg na zaprojektowanie i wykonanie rewitalizacji dworca wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego nad realizacją wykonywanych robót budowlanych. Wykonawca sporządzi dokumentację projektową dla wszystkich branż, a także uzyska wszystkie niezbędne uzgodnienia, opinie i zezwolenia, po czym przystąpi do przebudowy. Na wykonanie całości będzie miał 92 tygodnie. Na początku czerwca przetarg zostanie rozstrzygnięty. W połowie 2015 r. dworzec będzie gotowy do użytku. Koszt oszacowano na 35 mln zł. Projekt będzie w 61% dofinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Do takiego hallu będzie milo wejść
Po rewitalizacji dworzec zyska nowe oblicze. Dworcowe budynki zostaną kompleksowo odnowione. W hallu kasy biletowe zostaną przesunięte w stronę obecnej poczekalni, a ta przeniesiona bliżej obecnych pomieszczeń restauracji. Dzięki temu powstanie miejsce pod funkcje komercyjne. Dostać się tam będzie można przejściem podziemnym, które zostanie poszerzone i przedłużone do ul. Podgórskiej. W podziemiach także będą się mogły mieścić niewielkie sklepiki i punkty usługowe. Do hallu wjeżdżać się będzie ruchomymi schodami lub windą dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Przebudowane zostaną również perony. Wszystkie będą zadaszone i wyposażone w tzw. azyle, czyli przeszkolone pomieszczenia, w których podróżni będą mogli czekać na pociąg. Niepełnosprawni dostaną się na nie windami lub ruchomymi schodami.
Poczekalnia na peronie bedzie zabudowana
Na terenie dworca działał będzie hot spot, znajdą się także przewijaki dla niemowląt i powstanie system dynamicznej informacji pasażerskiej. Dodatkowym ułatwieniem dla podróżnych będzie nowa, zintegrowana pętla komunikacji miejskiej z parkingiem, na którym podróżny będzie mógł zostawić auto i dalej jechać pociągiem.