Pomkniemy na szynach
Supernowoczesne, szybkie tramwaje mknące po toruńskich szynach? Już w przyszłym roku. A wszystko za sprawą BiT City.
Miejski Zakład Komunikacji ogłosił właśnie przetarg na zakup 12 niskopodłogowych wagonów i związane z tym niezbędne przeróbki w zajezdni. Zakup niskopodłogowych tramwajów jest częścią projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City”. MZK chce kupić 12 nowych niskopodłogowych wagonów tramwajowych wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym oraz pakietem eksploatacyjno-naprawczym. 6 wagonów będzie trójczłonowych, o długości od 19 do 21 m i tyle samo pięcioczłonowych, o długości od 28 do 32 m. Pierwsze pojawią się w Toruniu we wrześniu przyszłego roku.
Tramwaje będą wieloczłonowe, przegubowe, jednokierunkowe, z całkowicie niską podłogą. Będą miały nowoczesne, aerodynamiczne kształty, wkomponowane w sylwetkę okna i drzwi i kolorystykę bazującą na barwach Torunia. Tabor trójczłonowy pomieści 115, a pięcioczłonowy - 200 osób. Wnętrze będzie zapewniać wysoki komfort i atrakcyjność podróżowania. Podłoga wagonu zostanie wyłożona wykładziną antypoślizgową, a na całej długości wagonu znajda się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy. Nie będzie za to ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy. Siedzenia będą wykonane z trudno zapalnego, odpornego na ścieranie oraz pozwalającego na łatwe utrzymanie w czystości materiału, który nie podda się wandalom. Wagony będą wyciszone. Znajdą się w nich urządzenia automatycznego zliczania pasażerów z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących. Będzie też oczywiście monitoring i system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, a przystanki będą zapowiadane. Wagony będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponieważ nowe tramwaje będą znacznie cięższe od tych, które obecnie jeżdżą po Toruniu, trzeba będzie dostosować do nich zajezdnię.
Przetarg obejmuje więc także roboty budowlane: zaprojektowanie i wykonanie pomostu stacjonarnego oraz dostosowanie do obciążenia kanałów naprawczych do nowego taboru. Oferty można składać do 18 lipca 2013 r. w MZK w Toruniu, ul. Sienkiewicza 24/26, Sala Narad NOT, wejście A.