Toruń inwestuje w tramwaje
Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu ogłosił przetarg na projekt i przebudowę torowiska tramwajowego na odcinku od al. Solidarności do ul. Waryńskiego oraz budowę węzła przesiadkowego przy dworcu Toruń Miasto.
Przetarg składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy zadań realizowanych w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City”. Przedsięwzięcie ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawca będzie je realizował w trybie „Zaprojektuj i wybuduj”, tzn. wykona niezbędną dokumentację projektową i zdobędzie wymagane prawem decyzje administracyjne, a następnie zrealizuje projekt.
Jedno z zadań to przebudowa torowiska na linii średnicowej od węzła Toruń Miasto do al. Solidarności, co poprawi dostępność komunikacyjną Zespołu Staromiejskiego. Roboty będą prowadzone w obrębie dwóch fragmentów torów: w Wałach gen. Sikorskiego od al. Solidarności do miejsca przy siedzibie Wojewódzkiej Komendy Straży Pożarnej oraz wzdłuż ul. Szumana, pl. Św. Katarzyny, Warszawskiej od przedłużenia ul. Wysokiej w okolicy Wojskowej Przychodni Specjalistycznej do początku łuku torowego przy skrzyżowaniu ul. Warszawskiej, Traugutta i Bulwaru Filadelfijskiego.
Powstanie tam tzw. „ciche torowisko”, dzięki któremu zmniejszą się wibracje i hałas wywołane ruchem tramwajów. W ramach inwestycji wymienione zostaną także łuki torowe wraz z rozjazdami na skrzyżowaniu Wałów gen. Sikorskiego z Uniwersytecka, a przystanek przy Urzędzie Miasta Torunia zostanie gruntownie zmodernizowany.
Dodatkowo wymieniona zostanie sieć trakcyjna zasilająca tramwaje na całym odcinku od al. Solidarności do pl. 18 Stycznia. W ramach robót zostaną wymienione stare i zniszczone słupy oraz zdjęte zawieszenia trakcji z elewacji budynków położonych wzdłuż torowiska. Zamiast nich staną nowe, dekoracyjne słupy oświetleniowo-trakcyjne. Przebudowie torowiska towarzyszyć będzie także wymiana nawierzchni ulic i chodników. Torowisko zostanie oddzielone od reszty jezdni separatorami, a w obrębie ulic zostaną wydzielone pasy rowerowe.
Kolejne zadanie to budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto integrującego miejski transport publiczny z koleją BiT-City. W ramach tej inwestycji pl. 18 Stycznia i łącząca teren przed dworcem z pl. Pokoju Toruńskiego ul. Skrzyńskiego odzyskają historyczny wygląd. Zostanie tam ułożona nowa nawierzchnia ulic z kostki kamiennej i nowe chodniki. Ulice zyskają nowe oświetlenie. Przy budynku dworca stanie wiata parkingu rowerowego, do której zostaną doprowadzone ścieżki rowerowe. Przed budynkiem dworca będą mogły zatrzymywać się autobusy i taksówki.
Wzdłuż ulicy Traugutta, aż do skrzyżowania z ul. Waryńskiego, zostaną wyremontowane fragmenty torów tramwajowych o łącznej długości ok. 834 m toru pojedynczego. Dodatkowo zostanie przebudowana sieć trakcyjna na odcinku od skrzyżowania ulic Warszawska, Bulwar Filadelfijski i Traugutta do mostu kolejowego.
W celu ułatwienia przesiadki z tramwajów na pociąg przystanek tramwajowy, który w tej chwili znajduje się przy skrzyżowaniu, zostanie przesunięty w pobliże mostu kolejowego. Z peronów tramwajowych pasażerowie będą mogli dojść do dworca zbudowaną nad ul. Traugutta. Będą do niej prowadziły schody i windy. Dodatkowo, w celu integracji transportu kolejowego i autobusowego, na pl. Pokoju Toruńskiego powstanie przystanek. W obrębie peronów tramwajowych i w węźle staną też tablice informujące o godzinach odjazdu najbliższych tramwajów i pociągów. Węzeł przesiadkowy zostanie wyposażony w system kamer monitoringu. Pomiędzy pl. 18 Stycznia a ul. Traugutta znajdą się oczka wodne, ławki, klomby oraz nowe kosze na śmieci.
W ramach inwestycji wykonana zostanie niezbędna przebudowa sieci infrastruktury podziemnej, w tym m.in. kanał Strugi Toruńskiej przebiegający pod skrzyżowaniem Wałów gen. Sikorskiego i Uniwersyteckiej, sieć wodno-kanalizacyjna i gazowa oraz sieć telekomunikacyjna.
Druga część przetargu dotyczy projektu „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013” współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Obejmuje przebudowę przystanku tramwajowego przy pl. św. Katarzyny oraz sygnalizacji świetlnej na trzech skrzyżowaniach: Szumana – pl. św. Katarzyny, pl. Św. Katarzyny – Wola Zamkowa oraz Warszawska – Bulwar Filadelfijski – Traugutta. W ramach inwestycji zostanie także zbudowane połączenie światłowodowe od pl. 18 Stycznia do pl. Artylerii Polskiej, wzdłuż ul. Warszawskiej, pl. św. Katarzyny, Szumana i Wałów gen. Sikorskiego.
Obie części robót będą ze sobą ściśle skoordynowane.
Termin realizacji zadania to koniec września 2015 roku.
Oferty w przetargu nieograniczonym można składać do 6 września br.