Toruń: nowe autobusy i tramwaje
W Toruniu nowa jakość podróżowania komunikacją miejską. Właśnie rozstrzygnięto przetarg na zakup nowych autobusów autobusów i otwarto oferty na dostawę tramwajów. Wozy będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring i przyjazne dla niepełnosprawnych.
Przetarg nieograniczony na dostawę sześciu nowych, niskopodłogowych autobusów Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu ogłosił 11 czerwca 2013 r. Według specyfikacji, nowe wozy mają być klasy MAXI, zasilane olejem napędowym, wyposażone w automatyczną skrzynię biegów i silnik spełniający wymagania normy minimum EURO-5. Muszą być przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, mieć system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika.
Specyfikacja przetargowa przewiduje możliwość zakupu dwóch kolejnych autobusów o takich samych parametrach i wyposażeniu.
Do przetargu stanęły dwie firmy:
- SOLARIS bus&coach S.A (cena brutto za 8 autobusów: 7. 857.240 zł, cena brutto za 6 autobusów 5. 892.930zł)
- Otobus Sp. z o.o. (cena brutto za 8 autobusów: 7. 852.320 zł, cena brutto za 6 autobusów 5. 889.240zł)
Mimo, że oferta SOLARIS była droższa, firma zaproponowała autobusy o lepszych paramentach technicznych i dlatego właśnie ją wybrano.
Solarisy trafią do Torunia przed 20 grudnia 2013 r.
Komunikacja miejska to także tramwaje. By ją usprawnić, w Toruniu budowane są nowe linie, remontowane przystanki i doposażony tabor. W lipcu Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu ogłosił przetarg na dostawę 12 super nowoczesnych tramwajów. Dzisiaj, 21 sierpnia 2013 r., otwarto koperty z ofertami. Termin zmieniono trzykrotnie w związku z pytaniami od wykonawców, odpowiedziami i koniecznością zachowania wymaganych terminów zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych.
Do przetargu stanęły dwie firmy:
- SOLARIS z Bolechowa (91.130.943,21 zł brutto)
- PESA Bydgoszcz (92.510.760,00 zł brutto)
Obie kwoty mieszczą się z środkach zarezerwowanych na to zadanie przez MZK (110.700.000,00 zł).
Teraz komisja przetargowa zweryfikuje oferty pod kątem formalno-prawnym i zgodności ze specyfikacją. Weźmie pod uwagę nie tylko cenę, ale także rozwiązania techniczne. I tak np. więcej punktów dostaną wagony z miejscami siedzącymi z poziomu podłogi, bez dodatkowych podestów.
Po wybraniu najkorzystniejszej oferty pozostałe firmy będą miały 10 dni na odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.
Pierwsze składy dotrą do Torunia rok od daty zawarcia umowy z wykonawcą, a więc w trzecim kwartale 2014 r. Ostatni tramwaj do końca września 2015 r.
12 niskopodłogowych tramwajów zostanie kupionych w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City”. Pierwsze pojawią się w Toruniu we wrześniu przyszłego roku. 6 wagonów będzie trójczłonowych, o długości od 19 do 21 m i tyle samo pięcioczłonowych, o długości od 28 do 32 m. Nowe tramwaje będą miały nowoczesne, aerodynamiczne kształty, wkomponowane w sylwetkę okna i drzwi i kolorystykę bazującą na barwach Torunia. Do składy trójczłonowego wejdzie 115, a pięcioczłonowego - 200 osób. Podłoga wagonu zostanie wyłożona wykładziną antypoślizgową, a na całej długości wagonu znajdą się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy. Nie będzie za to ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy. Siedzenia będą wykonane z trudno zapalnego, odpornego na ścieranie oraz pozwalającego na łatwe utrzymanie w czystości materiału, który nie podda się wandalom. Wagony będą wyciszone, klimatyzowane. Znajdą się w nich urządzenia automatycznego zliczania pasażerów z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących. Będzie też oczywiście monitoring i system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, a przystanki będą zapowiadane. Wagony będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponieważ nowe tramwaje będą znacznie cięższe od tych, które obecnie jeżdżą po Toruniu, trzeba będzie dostosować do nich zajezdnię.