Tramwaj z nawadnianiem

W Toruniu trwają prace związane z rozbudową sieci tramwajowej. Inwestycje prowadzone są w różnych częściach miasta: na al. Solidarności powstaje węzeł przesiadkowy, budowana jest linia na Bielany, tworzony jest system informacji pasażerskiej i zarządzania ruchem, a pętla przy ul. Olimpijskiej jest już gotowa. 

Budowa nowej linii tramwajowej na Bielany realizowana jest w ramach projektu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013". Przedsięwzięcie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz ze środków budżetu Gminy Miasta Toruń.

W ramach umowy firma Budimex  zaprojektowała i buduje linię tramwajową do kompleksu UMK od skrzyżowania ulicy Bema i Sienkiewicza, przez Sienkiewicza, Gagarina i Szosę Okrężną do pętli tramwajowej Bielany, a także linię tramwajową w alei Solidarności wraz z węzłem integracyjnym tramwajowo-autobusowym. Inwestycja obejmuje także budowę trzech torów odstawczych postojowych na pętli tramwajowej przy ulicy Olimpijskiej. Te trzy zadania kosztowały będą łącznie 42,9 mln zł.

To ogromne zadanie i prace prowadzone są w różnych punktach Torunia. Modernizacja pętli Olimpijska dla potrzeb obsługi linii do UMK już się zakończyła. Położono tam ok. 400 mpt. torowiska. Uzyskano już wszelkie niezbędne decyzje związane z rozpoczęciem użytkowania nowych torów odstawczych.

- Jeśli chodzi o trasę na Bielany, zaawansowanie robót wynosi 75%. Zgodnie z harmonogramem, prace zakończą się 30 czerwca. Potem jeszcze tylko odbiory i decyzje o dopuszczeniu do użytkowania, i nowa linia ruszy mówi Dariusz Taraszkiewicz, dyrektor rejonu Budimex.

Przy ul. Sienkiewicza trwają roboty związane z wykonaniem nawierzchni chodników i przygotowania do układania warstw bitumicznych w jezdni. Tory już zostały ułożone. Do wykonania pozostało jedynie włączenie torowiska w ulice Bema i Broniewskiego. – Jeśli pogoda się utrzyma, ul. Sienkiewicza otworzymy 21 marca, w pierwszy dzień wiosny dodaje Marcin Szulc, kierownik budowy z ramienia Budimexu.

Na ul. Gagarina są montowane szyny i belki wzdłużne w rejonie pl. Frelichowskiego oraz łączone są tory do ul. Sienkiewicza. W trakcie budowy jest też odcinek od rektoratu UMK w kierunku Szosy Okrężnej. Zakończenie robót torowych zaplanowano na koniec marca. Z kolei na pl. Frelichowskiego trwa przygotowanie do robót bitumicznych przy nawierzchni.

- Warto wspomnieć, że tory wzdłuż ul. Gagarina będą biegły w pasie zieleni. Zostanie tam zastosowany system nawadniania. Takie rozwiązanie będzie w Polsce zastosowane chyba po raz pierwszywyjaśnia Marcin Szulc.


- Pętla autobusowa Okrężna jest już gotowa. Chcemy ją otworzyć w pierwszej połowie maja, by mieszkańcy Brzeziny mieli bliżej do przystanku. Przed nami jeszcze tylko kontrola Powiatowego inspektora Nadzoru Budowlanegomówi kierownik ds. projektu Wojciech Alfut.


Aby powiązać linię tramwajową do UMK z osiedlem Rubinkowo, trzeba przebudować  skrzyżowanie al. Solidarności z placem NOT. Obecnie są tam  wykonywane podbudowy pod część drogową i torową, a na placu Teatralnym trwa budowa sygnalizacji świetlnej. By włączyć torowisko w al. Solidarności, konieczne będzie wyłączenie ruchu tramwajowego. Zaplanowano je na 1 marca.

Rozbudowa sieci tramwajowej to nie tylko nowe tory, pętle czy  węzeł przesiadkowy, ale także  modernizacja taboru. W ramach unijnego projektu obejmuje ona 18 wagonów tramwajowych. Większość jest już gotowa, a do końca września zakończona zostanie modernizacja dwóch ostatnich.

Jedna z części projektu zakłada także stworzenie systemu zarządzania ruchem drogowym w Toruniu. W tym roku rozpocznie się realizacja etapu II modernizacji platform przystankowych. W ramach inwestycji zmodernizowane zostaną platformy w lokalizacji Ślaskiego, Wyszyńskiego, Konstytucji 3ga Maja, Olimpijska i 700-Lecia. Prace mają zakończyć się do 31 października 2014 r. Ponadto zainstalowany zostanie kabel spinający sygnalizacje świetlne, a one same będą zmodernizowane i przeprogramowane. Ruszą też roboty budowlane związane z przebudową pl. św. Katarzyny, czyli wyniesienie poziomu jezdni w celu zapewnienia platformy przystankowej i modernizacja sygnalizacji świetlnej. Z kolei na ul. Warszawskiej, Szumana, i Wałach gen. Sikorskiego zostaną zainstalowane separatory torowiska.

W ramach podprojektu II w Toruniu powstaje także system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. Wdraża go wyłoniona w przetargu firma GMV Innovating Solutions Przedsięwzięcie kosztuje prawie 4, 5 mln zł. W 2013 r. zamontowano  15 tablic informacji pasażerskiej. Do 15 czerwca 2014r. zaplanowano montaż pozostałych 50. Informują o najbliższych kursach, pokazują godzinę, mogą ostrzegać o zagrożeniach i przekazywać ważne komunikaty. Zamontowane również zostanie 40 urządzeń lokalizujących pojazdy z urządzeniami do komunikacji z serwerem i wyposażone stanowiska dyspozytorskie oraz stanowiska nadzoru ruchu. Pojawią się też nowe dedykowane serwery wraz z trzema zestawami komputerowymi. Do obsługi systemu dyspozytorzy ruchu tramwajowego odbędą niezbędne szkolenie.

Warto pamiętać:

Prace nad projektem "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013" rozpoczęły się w styczniu 2007 r. Toruński samorząd zdecydował się inwestować w tę formę komunikacji publicznej, ponieważ transport szynowy jest najmniej uciążliwy dla środowiska naturalnego i jako taki jest szczególnie wspierany przez Unię Europejską. We wrześniu 2008 r. prezydent Torunia podpisał z marszałkiem preumowę, która zagwarantowała unijne wsparcie dla toruńskiego projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Głównym celem projektu jest wzrost konkurencyjności publicznych usług przewozowych i zwiększenie udziału transportu publicznego w obsłudze mieszkańców, szczególnie w zakresie ekologicznego transportu szynowego. Łącznie z komplementarnym projektem BiT-City inwestycja przyniesie mieszkańcom wiele korzyści, np. szybki i wygodny przejazd przez miasto, łatwe dotarcie do szkół, placówek kulturalnych i rozrywkowych, ośrodków zdrowia, urzędów i instytucji użyteczności publicznej. Nie bez znaczenia jest fakt, że zmniejszy się ruch samochodowy w centrum miasta, przez co będzie mniej spalin, zaś zwiększy się udział transportu publicznego w obsłudze mieszkańców, co odciąży komunikacyjnie miasto. Krótko mówiąc, w ciągu najbliższych lat tramwaj stanie się w Toruniu najwygodniejszym, najszybszym i najbardziej ekologicznym sposobem poruszania się po mieście.

Projekt składa się z czterech podprojektów:

Podprojekt I     - System zarządzania ruchem drogowym w Toruniu. Zadaniem objęto przeprogramowanie, przebudowę i budowę nowych sygnalizacji świetlnych  oraz modernizację i budowę nowych przystanków tramwajowych dostosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych.

Podprojekt II    - System informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. Zadanie obejmuje zaprojektowanie i wdrożenie systemu informacji przystankowej w czasie rzeczywistym.

Podprojekt III - Trasa tramwajowa do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (osiedle Bielany).

Podprojekt III obejmuje trzy zadania:

  • Zadanie 1 – budowa linii tramwajowej do UMK (na osiedle Bielany),
  • Zadanie 2 – powiązanie linii tramwajowej do UMK (na osiedle Bielany)
    z osiedlem Rubinkowo. Zadaniem objęto  przebudowę układu drogowego w Al. Solidarności poprzez budowę węzła integracyjnego tramwajowo-autobusowego,
  • Zadanie 3 – modernizacja pętli Olimpijska dla potrzeb obsługi linii do UMK
    (na osiedle Bielany).

Podprojekt IV   - Modernizacja taboru do obsługi linii tramwajowej. Zadaniem objęto   modernizację 18 szt. wagonów tramwajowych.

Łącznie koszt projektu w latach 2007-2015 oszacowano na kwotę 84 mln 784 tys. zł,  z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 42 mln 135 tys. zł, natomiast wkład własny Gminy Miasta Toruń to 42 mln 649 tys. zł.