Nieszawska po przebudowie
Szeroka, gładka i bezpieczna dla kierowców, pieszych i rowerzystów – taka jest ulica Nieszawska w Toruniu po przebudowie.
30 kwietnia 2014 r. odbyło się uroczyste otwarcie zmodernizowanej ulicy. Droga wojewódzka nr 273, dotąd wąska jednojezdniowa, bez poboczy, pełna dziur i nierówności, uważana była za najbardziej niebezpieczny odcinek układu komunikacyjnego w mieście. Jej systematyczną degradację pogłębiał duży ruch (kilka tysięcy samochodów na dobę, w tym transport ciężarowy), a przede wszystkim biegnący pod nawierzchnią ulicy wodociąg wysokociśnieniowy, którego obecność powodowała osunięcia gruntu, m.in. poważne zapadlisko jesienią 2010 r.
Wreszcie, dzięki środkom pozyskanym przez miasto z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013, w grudniu 2012 r. ruszyła przebudowa 3-kilometrowego odcinka drogi od placu Armii Krajowej do granicy administracyjnej.
- Zawsze staliśmy na stanowisku, że skoro jest to droga, która łączy nie tylko wewnętrzne osiedla w mieście, powinna być realizowana z wykorzystaniem środków na rozwój regionalny z Unii Europejskiej. I dzięki konsekwentnemu działaniu wspólnie z gminą Wielka Nieszawka dopięliśmy swego - mówił prezydent Torunia Michał Zaleski. – Powstała droga przyjazna dla użytkowników, która spełniać będzie oczekiwania zarówno mieszkańców Torunia, jaki i gmin sąsiednich, bo łączy sąsiadów, ale jest także alternatywą dla połączeń między drogą krajową nr 91 a drogą krajową nr 10 (S-10).
Nową Nieszawską zaprojektował Wojciech Czyżniewski z NOT, a zbudowała firma Strabag. Powstała zupełnie nowa jezdnia z dwoma pasami ruchu, chodniki, ścieżka rowerowa i nowe zatoki autobusowe. Drogowcy przebudowali też oświetlenie. Na najbardziej niebezpiecznych odcinkach ul. Nieszawskiej, przy wysokich nasypach, pojawiły się dodatkowo specjalne barierki ochronne. Powstały również bezpieczne przejścia dla pieszych. Skończył się także problem biegnącego pod ulicą wodociągu – w obecnym przebiegu ma on znikomy wpływ na drogę, a dodatkowo Toruńskie Wodociągi wkrótce położą rury pod dnem Wisły.
Realizacja projektu znacznie poprawiła płynność ruchu jednej z najważniejszych tras wylotowych Torunia. Oddzielenie ruchu rowerowego, samochodowego i pieszego oraz dostosowanie nawierzchni do notowanych obciążeń droga stała się zdecydowanie bardziej bezpieczna dla wszystkich użytkowników.
Nowa Nieszawska w liczbach :
- jezdnia długość 3,161 km i szerokości 6,0 m
- droga rowerowa + ciąg pieszo – rowerowy łączna długość 3,161 km, szerokość zmienna
- oświetlenie - 102 słupy
- zieleń drogowa: nasadzono 172 sztuki drzew i 3730 sztuk krzewów
- jezdnia (nawierzchnia bitumiczna) - 20 345 m2
- droga rowerowa + ciąg pieszo-rowerowy - 6 430 m2
- zjazdy na posesje - 1 276 m2
- chodniki - 5 171 m2
- zatoki autobusowe - 806 m2
- pobocza utwardzone - 3 672 m2
Okres realizacji inwestycji: grudzień 2012- kwiecień 2014 r.
Przebudowa była finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013.
Całkowita wartość projektu to 10.963.298 zł (koszty kwalifikowane 9 555 830,94 zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej 3 999 000,00 zł. Projekt był realizowany w ramach Osi priorytetowej I – Rozwój infrastruktury technicznej, Działanie 1.1 - Infrastruktura drogowa - drogi wojewódzkie.