Średnicówka otwarta!
30 maja 2014 r., kilka minut po 12.00, pierwsi kierowcy przejechali Trasą Średnicową Północną. Do ruchu oddano odcinek od ul. Grudziądzkiej do Szosy Chełmińskiej o długości 1,42 km. Pierwszy kierowca, który przejechał nowa trasą, dostał w prezencie nawigację.
Podstawowym zadaniem budowy Trasy Średnicowej Północnej jest stworzenie połączenia z istniejącym wewnętrznym układem komunikacyjnym miasta i umożliwienie szybkiego przemieszczania się pomiędzy Osiedlem Chełmińskim, Osiedlem Mokre i Rubinkowem. Realizacja projektu w istotny sposób przyczyni się do rozwiązania istniejących problemów komunikacyjnych, poprawi się płynność ruchu, zwiększy się dostępność zewnętrzna i spójność wewnętrzna miasta. Poprawie ulegnie także bezpieczeństwo transportowe.
- Trasa Średnicowa jest jedną z tych inwestycji, które w 10. roku obecności Polski i Torunia w Unii Europejskiej wskazujemy jako jeden z przykładów najlepszego wykorzystania funduszy unijnych w naszym mieście, regionie i kraju - mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Ułatwi życie przede wszystkim 39 tysiącom mieszkańców Chełmińskiego Przedmieścia oraz - ze względu na jej średnicowy i strategiczny charakter - obsłuży znaczącą część ruchu drogowego z pobliskich Bielan, Wrzosów, Mokrego czy Staromiejskiego. To przedsięwzięcie o strategicznym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego regionu, bo jej wpływ na udrożnienie i komfort ruchu drogowego będzie z każdym kolejnym odcinkiem coraz bardziej odczuwalny.
Docelowo Trasa Średnicowa Północna w głównym szkieletowym układzie drogowym miasta będzie się przebiegać od Szosy Bydgoskiej przez skrzyżowanie z ul. Okrężną, Szosą Chełmińską do ul. Grudziądzkiej i dalej przez skrzyżowanie z ul. Chrobrego, ul. Wschodnią i ul. Olsztyńską do Szosy Lubickiej. Pierwszy etap to prawie 1,5-km odcinek od ul. Grudziądzkiej do Szosy Chełmińskiej.
Miasto od kilku lat było przygotowane do realizacji ważnej dla układu komunikacyjnego miasta trasy na osi wschód-zachód. Mimo, że wielu torunian od lat czeka na wybudowanie Trasy Średnicowej, nie brakowało także osób, które chciały zablokować tak ważną komunikacyjną inwestycję. Jednak ich protesty i odwołania na nic się nie zdały. Zarówno Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, jak i Generalna dyrekcja ochrony Środowiska uznały, że inwestycja jest dobrze przygotowana i trasę można budować.
We wrześniu 2012 r. ogłoszono przetarg na realizację I etapu, od ul. Grudziądzkiej do Szosy Chełmińskiej. O kontrakt starało się dziewięć firm z całej Polski. Najtańszą ofertę złożyła Skanska z Warszawy, jednak Eurovia Polska S.A złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO uznała, że odwołanie jest bezzasadne i oddaliła je w całości. W końcu 11 stycznia 2013 r. MZD podpisał ze Skansą umowę.
Na realizację zadania Skanska miała 14 miesięcy. Doszło jednak do opóźnienia. Powodem było wystąpienie kolizji z niezinwentaryzowaną siecią gazową i wodno-kanalizacyjną. Do zmiany terminu przyczyniło się również czasochłonne postępowanie egzekucyjne prowadzone w stosunku do jednego z współwłaścicieli nieruchomości przeznaczonej do rozbiórki, a znajdującej się na terenie trasy. Uniemożliwiło to wykonanie znacznej części robót przy skrzyżowaniu Trasy Średnicowej z Szosą Chełmińską.
W końcu prace zakończono. W efekcie kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu poszerzeniami na dodatkowe pasy ruchu w obrębie skrzyżowań. Dla pieszych powstały bezpieczne chodniki, natomiast dla rowerzystów dwukierunkowe ścieżki rowerowe.
W ramach zadania przebudowano ulice krzyżujące się z Trasą Średnicową Północną, o łącznej długości 740 metrów (Grudziądzka, Szosa Chełmińska, Legionów). Dla zwiększenia bezpieczeństwa w tych miejscach została zamontowana sygnalizacja świetlna.
Zupełnie nowy wygląd zyskała ulica Wybickiego między Legionów a Szosą Chełmińską, na której oprócz nowej nawierzchni drogowcy wykonali miejsca do parkowania i chodnik dla pieszych.
TŚP etap i w liczbach:
- jezdnia ( cicha nawierzchnia) - 40 807 m2
- ulica i parking na Wybickiego - 4 815 m2
- chodniki (kostka betonowa) - 8 421 m2
- zjazdy na posesje - 810 m2
- nawierzchnia z kostki kamiennej (zatoki, ul. Wybickiego, wyspy rozdziału) - 1 799 m2
Budowa I etapu Trasy Średnicowej Północnej, zgodnie z umową o dofinansowanie, kosztowała 40 197 713,11 zł , z czego 20 098 856,55 zł zostało dofinansowane z RPO WKP.
Warto przypomnieć, że już niebawem ruszy budowa II etapu Trasy Średnicowej Północnej - od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Grudziądzkiej. 21 maja 2014 r. Miejski Zarząd Dróg podpisał w tej sprawie umowę – także z firmą Skanska. Nowe zadanie wyceniła ona na 107 mln zł. Projekt jest w 20% dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Tu na większości przebiegu zostanie wybudowana droga w klasie GP 1/2 (jednojezdniowa, dwupasowa). Dla pieszych zostaną zbudowane chodniki, a dla rowerzystów powstaną drogi rowerowe. Na całym odcinku liczącym ponad 3 km zostanie zamontowane oświetlenie, sygnalizacja świetlna i nasadzona zieleń. Będą też zatoki autobusowe.
W ramach przedsięwzięcia zaprojektowano również budowę skrzyżowań z następującymi ulicami:
- ul. Pod Dębową Górą i ul. Dworcową – zaplanowano do wykonania skrzyżowanie skanalizowane czterowylotowe sterowane sygnalizacją świetlną,
- ul. Chrobrego – zaprojektowano skrzyżowanie czterowylotowe z wyspą centralną, sterowane sygnalizacją świetlną.
- ul. M. Skłodowskiej-Curie zostanie wykonane skrzyżowanie trzywylotowe, skanalizowane i sterowane sygnalizacją świetlną.
Wykonawca w ramach kontraktu zbuduje również wiadukt nad torami kolejowymi wraz ze zjazdami, kładkę dla pieszych, przepust rowerowy, estakadę dla rowerów i niepełnosprawnych oraz ekrany akustyczne. Na wykonanie prac budowlanych będzie miał 15 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Co ciekawe, by wybudować II etap średnicówki, trzeba zlikwidować 306 ogródków działkowych. I tu niespodzianka – nie tylko żaden z działkowców nie protestował, ale zgłosiło się kolejnych 60, już poza przebiegiem trasy, którzy także chcą za odszkodowaniem oddać miastu swe ogródki.