Swingiem bez pętli
Kolejne niskopodłogowe tramwaje pojawią się w tym roku w Toruniu. W przeciwieństwie do nowych swingów – będą to pojazdy dwukierunkowe, dwustronne. 8 kwietnia 2015 r. miasto podpisało umowę na zakup nowego taboru z bydgoską PESĄ.
- Gmina Miasta Toruń realizuje wielozadaniowy projekt zwany w skrócie BiT City. Jednym z zadań jest wymiana taboru tramwajowego. Do tej pory wymieniliśmy 12 tramwajów, a teraz pięć kolejnych. Dzięki temu w Toruniu wzrasta jakość podróżowania komunikacją miejską, a tramwaj staje się coraz lepszą alternatywą dla transportu prywatnego – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
Przetarg na zakup czterech sztuk taboru niskopodłogowego dwukierunkowego dwustronnego wraz z dostawą specjalistycznego wyposażenia obsługowego, pakietu eksploatacyjno-naprawczego, z opcją zakupu dodatkowych dwóch tramwajów Miejski Zakład Komunikacji ogłosił w listopadzie ub.r. Wpłynęła na niego jedna oferta - złożona przez Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
Dwukierunkowe tramwaje swing charakteryzują się tym, że mogą obsługiwać linie nie wyposażone w pętlę tramwajową. Dwukierunkowe tramwaje sprawdzają się w miastach rozbudowujących się i tam, gdzie prowadzone są remonty dróg czy torowisk, gdzie dojazd do pętli jest niemożliwy. Minimalna pojemność taboru to 200 osób.
8 kwietnia 2015 r. miejska spółka – Miejski Zakład Komunikacji – podpisała w tej sprawie umowę z bydgoska PESĄ. miasto podpisało umowę na zakup nowego taboru z bydgoską PESĄ.
- Transport publiczny przeżywa renesans. Wpisujemy się w ten trend i oferujemy coraz lepsze pojazdy, w tym dwukierunkowe. Toruń jest drugim po warszawie miastem w Polsce, które taki tabor wprowadza – mówi prezes PESA Bydgoszcz S.A. Tomasz Zaboklicki.
Miasto chce skorzystać z prawa opcji i zamówić łącznie pięć tramwajów. Pojawią się w Toruniu do końca września. Umowa obejmuje także dostawę specjalnego pojazdu technicznego do obsługi nowego taboru. Ten zostanie dostarczony do 15 listopada br.
Cena netto jednego tramwaju pięcioczłonowego dwukierunkowego wynosi 6 890 000,00 złotych netto, co po uwzględnieniu podatku od towarów i usług wyliczonego wg stawki 23%, w wysokości 1 584 700,00 złotych daje kwotę 8 474 700,00 złotych brutto. Łączna cena dostawy w zakresie opcjonalnym zamówienia (5 tramwajów plus pozostałe elementy objęte zamówieniem) wynosi 37 800 225,00 złotych netto co, po uwzględnieniu podatku od towarów i usług w wysokości 8 694051,75 złotych daje kwotę 46 494 276,75 złotych brutto.
Zakup jest realizowany w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City”.
Przypomnijmy, że od niedawna po toruńskich torach jeżdżą nowe swingi. Jest to 6 pojazdów 5-członowych o długości 30 m i dwa 3-członowe wyprodukowane przez PESĘ. Kolejne cztery - o długości 19 m, mieszczące do 123 osób – pojawią się w ciągu kilku miesięcy. Są to pojazdy jednokierunkowe.
- To nie koniec zakupów. W ramach przygotowywanego Projektu Bit City II planujemy kupno kolejnych kilkunastu tramwajów – dodaje prezydent Zaleski. – Poza tym modernizujemy stary tabor we własnym zakresie. Jak dotąd kompleksowo odnowionych zostało 18 tramwajów.