Urząd przez internet
Już we wrześniu torunianie będą mogli korzystać z nowych usług elektronicznych na platformie ePUAP. Pozwoli to na załatwienie wielu urzędowych spraw z domu, za pośrednictwem Internetu. Wystarczy tylko założyć indywidualne konto i uzyskać Profil Zaufany.
Nowe usługi zostaną wprowadzone dzięki Zintegrowanemu Systemowi Informacyjnemu Miast (ZSIM). Jest to projekt partnerski Gminy Miasta Toruń, Miasta Bydgoszcz oraz Gminy Miasta Grudziądz, w ramach którego trzy Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST) wdrążają systemy elektronicznego zarządzania dokumentami i modernizują systemy dziedzinowe.
Projekt jest dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013:
Całkowity koszt realizacji projektu: 4 702 900 zł
Podział środków: Gmina Miasta Toruń - 1 638 318,16 zł,
partnerzy : Miasto Bydgoszcz 2 062 824,92 i Gmina Miasta Grudziądz- 1 001756,91
Kwota dofinansowania: 3 997 465 zł
Podział środków: Gmina Miasta Toruń - 1 392 570,44 zł,
partnerzy Miasto Bydgoszcz-1 753 401,18 i Gmina Miasta Grudziądz- 851 493,38 zł
Wkład własny: 705 435 zł
Podział środków: Gmina Miasta Toruń – 245 747,72 zł,
partnerzy: Miasto Bydgoszcz- 309 423,74 zł i Gmina Miasta Grudziądz- 150 263,54 zł
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to system informatyczny, dzięki któremu obywatele mogą załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem Internetu, natomiast przedstawiciele podmiotów publicznych – bezpłatnie udostępniać swoje usługi w postaci elektronicznej. Ideą przyświecającą budowie ePUAP było stworzenie jednego, łatwo dostępnego i bezpiecznego elektronicznego kanału udostępniania usług publicznych. ePUAP jest elementem budowy elektronicznej administracji. Jest mostem łączącym tradycyjną, papierową administrację z nowoczesnym sposobem komunikacji obywatela z urzędem.
Po wejściu na stronę ePUAP obywatele mogą skorzystać z Katalogu Usług oraz szybko i bezpiecznie skontaktować się ze swoim urzędem.
Aby móc w pełni skorzystać z Katalogu Usług na ePUAP niezbędne jest założenie indywidualnego konta oraz uzyskanie Profilu Zaufanego lub posiadanie Podpisu Kwalifikowanego (podpisu elektronicznego z kwalifikowanym certyfikatem). Założenie konta oraz Profil Zaufany są bezpłatne.
Pod pojęciem e-usługi rozumiemy usługę świadczoną drogą elektroniczną przez Internet. E-usługi w administracji publicznej to możliwość załatwienia części spraw za pośrednictwem Internetu bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Usługi są dostępne przez 24 godziny, przez 7 dni w tygodniu. E-usługi są również ogromnym ułatwieniem dla osób, które mieszkają za granicą. Lista czynności, które możemy dokonać przez Internet dzięki elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (w skrócie ePUAP) powiększa się. System ZSIM jest dużym krokiem w kierunku informatyzacji usług administracyjnych i znacznym ułatwieniem dla mieszkańców Bydgoszczy, Grudziądza i Torunia.
Do tej pory w urzędzie miasta za pomocą ePUAP można było załatwić 18 spraw:
- Dofinansowanie usuwania i utylizacji odpadów zawierających azbest
- Pismo ogólne do urzędu
- Rejestracja sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb
- Skargi, wnioski, zapytania do urzędu
- Udostępnianie informacji geologicznej, do której prawa przysługują Skarbowi Państwa, podlegającej nieodpłatnemu wykorzystaniu
- Udzielenie informacji o przedsiębiorcy
- Wydanie gadżetów promocyjnych
- Zawiadomienie o zbyciu pojazdu zarejestrowanego
- Jednorazowe zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych
- Objęcie patronatem imprez o charakterze lokalnym i ponadlokalnym
- Oświadczenie o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych
- Pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza
- Rozpatrywanie wniosków o wyrażenie zgody na używanie herbu miasta
- Sprostowanie błędu pisarskiego w treści aktu stanu cywilnego
- Udostępnianie informacji publicznej na wniosek
- Wydanie kopii dokumentów z archiwum zakładowego
- Wydawanie odpisów z rejestru stanu cywilnego
- Zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów
Lista usług, które można będzie zrealizować przez Internet dzięki elektronicznej platformie ePUAP, wkrótce się powiększy. urząd będzie wdrażał następujące usługi:
- Bonifikata od opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, przeznaczonej lub wykorzystywanej na cele mieszkaniowe.
- Deklaracja na podatek leśny.
- Deklaracja na podatek od nieruchomości.
- Deklaracja w sprawie podatku rolnego.
- Deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Elektroniczny obieg wniosków urlopowych.
- Informacja w sprawie podatku leśnego.
- Informacja w sprawie podatku od nieruchomości.
- Informacja w sprawie podatku rolnego.
- Zświadczenie o zbyciu nieruchomości.
- Podatek od środków transportowych.
- Skargi, wnioski, zapytania do urzędu.
- Udzielenie ulgi w spłacie wierzytelności z tytułu grzywny.
- Użytkowanie wieczyste gruntów – rozkładanie na raty opłat rocznych.
- Wniosek o rozłożenie na raty lub umożenie należności.
- Wniosek o stwierdzenie lub określenie nadpłaty podatku.
- Wniosek o zaliczenie nadpłaty podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
- Wniosek o zwrot nadpłat bądź nienależnie dokonanych wpłaty/z tytułu podatków.
- Wniosek o zwrot opłaty skarbowej.
- Wniosek w sprawach ulg (umorzeń, odroczeń, rat).
Wszelkie informacje nt. systemu i możliwość założenia profilu zaufanego na stronie www.zsim.pl