Rozmawiam chociaż nie mówię - alternatywne porozumiewanie się uczniów Zespołu Szkół Nr 26 w Toruniu

Tytuł projektu:
"Rozmawiam chociaż nie mówię" - alternatywne porozumiewanie się uczniów Zespołu Szkół nr 26 w Toruniu

Program Operacyjny:
Priorytet IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”
9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”
9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”

Źródła finansowania:
Europejski Fundusz Społeczny (85%), Budżet Państwa (15%)

Wartość projektu:
289 442,23 zł

Kwota dofinansowania:
289 442,23 zł

Realizator:
Zespół Szkół Nr 26 w Toruniu

Czas realizacji:
od 18 sierpnia 2008 r. do 9 października 2009 r.

Cel:
Głównym celem projektu jbyła poprawa jakości komunikowania się niemówiących uczniów przez wykorzystanie innowacyjnych alternatywnych sposobów komunikowania się oraz technologii informacyjnej w trakcie udziału w zajęciach.

Grupa docelowa:

  • 69 niemówiących dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębszym z terenu Torunia, jak również z obszarów wiejsko - miejskich woj. kujawsko – pomorskiego,
  • 21 nauczycieli - terapeutów prowadzących zajęcia specjalistyczne w ramach działań zaplanowanych w projekcie.

Główne działania:

  • Wybór grupy Beneficjenów Ostatecznych i grupy rezerwowej na podstawie m.in. analizy dokumentów szkolnych, orzeczeń i opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, analizy wywiadów z wychowawcami, niezbędnych testów i badań.
  • Przeprowadzenie specjalistycznych szkoleń dla nauczycieli w zakresie nauczania alternatywnych i wspomagających sposobów komunikowania się.
  • Realizacja zajęć. W pierwszym etapie dzieci zostanły wdrożone do pracy z piktogramami, w oparciu o albumy, potem rozpoczęły prace z komunikatorem zastępującym mowę ludzką. Ostatni etap stanowiła praca z komputerem.
  • Promocja mająca na celu rozpropagowanie alternatywnych metod komunikowania się. Wyniki projektu rozpowszechnione były poprzez wydanie materiałów informacyjnych w postaci broszur.


Zakładane rezultaty:
Rezultaty twarde projektu:

  • dla 90% uczniów (62 osoby) powstały książki komunikacyjne,
  • 90% (62 osoby) uczniów podjęło pracę edukacyjną z komputerem,
  • 85% (59 osób) wykorzystało komunikatory do porozumiewania się w sytuacjach społecznych,
  • 90% spośród 69 uczniów niemówiących ukończyło cały cykl zajęć specjalistycznych,
  • 100% nauczycieli (21 osób) pogłębiło kwalifikacje w zakresie pracy edukacyjnej z uczniem niepełnosprawnym z wykorzystaniem komputera.

Rezultaty miękkie projektu:

  • umożliwienie podejmowania ról społecznych,
  • umiejętność wyrażania potrzeb w sposób czytelny i społecznie akceptowany,
  • kształtowanie poczucia mocy sprawczej,
  • doświadczania bycia zrozumianym,
  • ochrona dziecka przed społeczną izolacją,
  • umożliwienie współpracy z otoczeniem,
  • poprawa samooceny dziecka niepełnosprawnego,
  • aktywne uczestniczenie w codziennych zajęciach w szkole, domu, poza szkołą,
  • czynne uczestniczenie w dialogu,
  • pogłębienie kwalifikacji nauczycieli w zakresie wykorzystywania alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się oraz technologii komunikacyjnej w zakresie objętym projektem.

Wyróżnienia:

  • Projekt został wyróżniony w konkursie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego „Dobre praktyki EFS 2009” tytułem  „Najlepsza inwestycja w człowieka”.
  • Projekt został nagrodzony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Komisję Europejską tytułem „Lidera Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji”.
  • Projekt otrzymał nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Innowacyjni - europejska nagroda regionu 2010”.


Dodatkowe informacje o projekcie:

adres e-mail projektu:
projekt26@onet.eu

Projekt zakończony pod względem rzeczowym i finansowym.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.