Otwarto plac Chrapka
28 maja 2019 roku plac bp Jana Chrapka został oficjalnie otwarty. To bardzo kolizyjne skrzyżowanie przebudowywano przez 20 miesięcy. Teraz powstało tam rondo turbinowe, chodniki i ścieżki rowerowe oraz elementy małej architektury, oświetelnia i zieleni.
Umowę na przebudowę kolizyjnego skrzyżowania na Placu bp. Chrapka podpisano w październiku 2017. Kilka miesięcy poświęcono na załatwianie kwestii formalnych. W lutym 2018 r. prace ruszyły. Wykonawca – firma Skanska – rozpoczął od budowy kanalizacji deszczowej.
- Pracę rozpoczęliśmy od okolic Placu Pokoju Toruńskiego. Odkryliśmy stare fragmenty Twierdzy Toruń, dlatego musieliśmy zmienić pierwotny projekt. Na samym rondzie prace rozpoczęły się w kwietniu 2018 roku – tłumaczy Piotr Kwiatkowski z firmy Skanska.
Poza rondem turbinowym w przebudowywanym rejonie powstało 720 metrów ulic, wybudowano i przebudowano całą pozostałą infrastrukturę - chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie i zatoki autobusowe oraz sieć tramwajową w niezbędnym zakresie
- Mam nadzieję, że szybko kierowcy przyzwyczają się do tego ronda turbinowego. One są z zasady bardzo bezpieczne. Na tym skrzyżowaniu przed przebudową dochodziło do wielu kolizji, teraz obserwujemy, że jest ich już mniej, bo kierowcy jeżdzą przez plac już od kilku tygodni. Ruch samochodowy w Toruniu narasta, dlatego bardzo potrzebujemy rozwiązań sprzyjających bezpieczeństwu ruchu – mówił prezydent Michał Zaleski.
Całkowity koszt przebudowy wyniósł prawie 23 mln złotych, z czego dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to ponad 19 mln złotych.
Podczas oficjalnego otwarcia Placu Chrapka wystąpiły dzieci z Przedszkola "Raczek", która poprzez krótką inscenizację przypomniały, jak ważne jest bezpieczne zachowanie się na drodze.
Zakres projektu:
- przebudowa skrzyżowania - budowa ronda turbinowego,
- przebudowa geometryczna układu drogowego,
- rozwiązanie kolizji i przebudowa infrastruktury technicznej nadziemnej i podziemnej,
- przebudowa sieci tramwajowej wraz z infrastrukturą,
- przebudowa zatok autobusowych,
- przebudowa konstrukcji jezdni i torowiska,
- budowa systemu odwadniającego pas drogowy i torowisko z urządzeniami podczyszczającymi,
- przebudowa i budowa chodników,
- przebudowa i budowa dróg rowerowych,
- przebudowa i budowa oświetlenia,
- urządzenie zieleni miejskiej i montaż małej architektury.
Fot. Adam Zakrzewski