Niezwykłe rzeźby Patricii Piccinini
W Centrum Sztuki Współczesnej 29 października 2021 r. otwarta została wystawa hiperrealistycznych rzeźb australijskiej artystki Patricii Piccinini „Jesteśmy!”. Ekspozycja jest wydarzeniem towarzyszącym 29. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „EnergaCamerimage”.
Prace powszechnie cenionej na świecie australijskiej rzeźbiarki, w tym prezentowane z wielkim sukcesem rzeźby z Biennale w Wenecji, można zobaczyć po raz pierwszy w Polsce. Organizatorem wystawy jest Fundacja Sztuki Świata, założona w 2006 r. przez reżysera Davida Lyncha oraz dyrektora Festiwalu Filmowego EnergaCamerimage Marka Żydowicza, który jest kuratorem wystawy. Rzeźby, instalacje oraz prezentacje wideo artystki zajmą w CSW ok. 2000 m2. Jedna z prac właśnie na wystawie w Toruniu będzie miała swą światową premierę.
Patricia Piccinini (ur. w 1965 r.) od lat wzbudza swoją sztuką ogromne zainteresowanie, dyskusję i entuzjazm na całym świecie. Jej magiczne, niepokojąco-dziwaczne, hiperrealistyczne rzeźby działają na nasze zmysły, zmuszają do pytań, budzą kontrowersje. Wielkoformatowe instalacje łączą w sobie nurty science fiction, nauk przyrodniczych i feminizmu. Toruńska wystawa zabierze widzów w niezwykłą podróż przez serię barwnych scen, w których jej hybrydowe stworzenia odnajdują się wzajemnie w różnych codziennych sytuacjach. Patricia Piccinini, tworząc swe realistyczno-futurystyczne narracje dotyczące istotnych kwestii współczesnej egzystencji, klimatu i technologii, używa silikonu, włókna szklanego, nylonu, plastiku i ludzkich włosów. Osiąga dzięki temu ekstremalnie realistyczny wyraz rzeźb, które nigdy nie pozostawiają widzów obojętnymi.
W żartobliwym i transcendentnym wszechświecie Piccinini możliwości cyfrowe i biotechnologiczne ukształtowały nowe hybrydowe formy życia. Artystka operuje w swej sztuce kontrastami. Bawi się wyobraźnią zderzając dziwaczność z makabrą. Piccinini celebruje wszystko, co inne i rzuca wyzwanie granicom między ludźmi, zwierzętami i roślinami. Jednak w tym, co łączy, co dziwne i różnorodne, odnajdziemy poezję i piękno. Artystka zaprasza nas do fantazjowania o możliwych społecznościach i pokrewieństwach, jakie przyszłe technologie mogą stworzyć wśród różnych gatunków.
Działalność artystyczna Patricii Piccinini jest osadzona w jej silnym zaangażowaniu w kwestie środowiskowe i ekofeministyczne. W zmysłowych, złożonych pracach, rzeźbiarka bada, jak żyjemy i tworzymy relacje w czasach, gdy naturalne i sztuczne łączy się ze sobą na nowe sposoby. Jej prace zawierają etyczne przesłanie o empatii i trosce o wszystkie stworzenia i rośliny, z którymi dzielimy Ziemię – oraz o wciąż nieznane istoty, które będą żyć wśród nas w przyszłości. Jej wszechświat oferuje marzenia i nadzieję na przyszłość pełną miłości w międzygatunkowym pokrewieństwie, jednocześnie zapraszając nas do wyobrażenia sobie świata na nowo.
Wydarzenia towarzyszące
Wystawie prac artystki w towarzyszyć będą: przegląd filmowy, spotkania z artystami, dyskusje z ekspertami oraz warsztaty. Zestaw filmów pod nazwą Odmieńcy, hybrydy, monstra zaprezentuje m.in. takie filmy, jak: Freaks reż. Tod Browning (USA), Człowiek słoń reż. David Lynch (USA, Wielka Brytania), Visions of Suffering reż. Andrey Iskanov (Rosja), Mój brat Frankenstein / Mój kuzyn monstrum reż. Valery Todorovsky (Rosja), Kobieta lew reż. Vibeke Idsøe (Norwegia, Niemcy), O potworach i ludziach reż. Aleksey Balabanov (Rosja), czy Maska reż. Peter Bogdanovich (USA).
O artystce
Patricia Piccinini urodziła się w 1965 roku we Freetown w Sierra Leone, w Afryce Zachodniej. W 1972 roku jej rodzina wyemigrowała do Australii, w której Piccinini dorastała. Absolwentka Victorian Collage of Arts w Melbourne, gdzie od 2017 roku pełni funkcję profesora, uprzednio uzyskując tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu w Melbourne (2016). Laureatka nagrody za całokształt osiągnięć artystycznych Melbourne Art Foundation’s for Visual Arts. W swojej twórczości obracająca się wokół malarstwa, wideo, dźwięku, instalacji, druków cyfrowych czy rzeźby. W 2016 roku określona przez „The Art Newspaper” najpopularniejszą współczesną artystką na świecie.
Ekspozycja czynna będzie do 10 kwietnia 2022 r.
Fot. Wojtek Szabelski