Elektryczny autobus PILEA na testach

Od czwartku, 23 grudnia 2021 r. na ulicach Torunia będzie można zobaczyć nową markę autobusu miejskiego. Miejski Zakład Komunikacji oraz pasażerowie będą testować autobus elektryczny ARP E-VEHICLES marki Pilea.

Dla MZK testy są okazją do kolejnych doświadczeń w użytkowaniu autobusów elektrycznych. Kierowcy i mechanicy będą mogli zapoznać się z najnowocześniejszymi, przyjaznymi dla środowiska rozwiązaniami technicznymi, a mieszkańcy miasta będą mieli okazję przejechać się innowacyjnym autobusem elektrycznym. ARP E-V natomiast, będzie miało możliwość potwierdzenia w praktyce oferowanych parametrów technicznych i warunków użytkowych oraz zebranie opinii pasażerów i doświadczonego zespołu fachowców z MZK Toruń.

Elektryczny autobus PILEA będzie jeździł po Toruniu do 5 stycznia. W tym czasie będzie obsługiwał linię 11.

Autobus elektryczny Pilea to efekt wielu lat prac badawczych i koncepcyjnych doświadczonego zespołu polskich inżynierów i konstruktorów. Wynikiem tych prac jest innowacyjny autobus, który od początku został zaprojektowany i skonstruowany jako autobus elektryczny, a nie jako adaptacja konstrukcji z silnikiem spalinowym. Co ciekawe, autobus ten jest wykonany w ponad 60% z polskich komponentów.

Autobus zawiera wiele nowatorskich rozwiązań. Wszystkie baterie, zamiast na dachu, zostały umieszczone pod podłogą, co nie przeszkodziło w uzyskaniu całkowicie niskiej podłogi. Pozwoliło to również na ograniczenie wysokości nadwozia do niespełna 3,2 m. i obniżenie środka ciężkości pojazdu, co poprawiło jego parametry trakcyjne, wpływając pozytywnie na zachowanie autobusu w czasie pokonywania zakrętów.

W MZK Toruń testowany będzie model autobusu Pilea o długości 10 metrów, który swoją premierę miał w październiku na Targach Transportu Zbiorowego w Kielcach. Co istotne, autobus ten przy długości 10 metrów może zabrać na pokład aż do 85 pasażerów. Jest niskopodłogowy na całej długości, bez stopni poprzecznych, przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażony w rampę i układ przyklęku.

Wykonanie szkieletu pojazdu w technologii samonośnej z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych oraz użycie elementów poszycia zewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych obniżyło jego masę, a w konsekwencji zwiększyło jego zasięg o ok. 10%.

Wielofazowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi gwarantuje większą sprawność i przeciążalność silnika, lepsze osiągi pojazdu oraz zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu. Prezentowany model wyposażony jest w baterie NMC o pojemności 142 kWh zapewniające zasięg ok. 140 km oraz własną ładowarkę pokładową. Opcjonalnie autobus może posiadać baterie dostosowane do potrzeb klienta gwarantujące przebieg nawet do 400 km.

Autobus jest wyposażony w hybrydowy system ogrzewania (spalinowo-elektryczny), klimatyzację, elektroniczne tablice kierunkowe, monitoring wizyjny, Wi-Fi i ładowarki do telefonów. Dzięki silnikowi elektrycznemu jest cichy i ekologiczny.

Warto wspomnieć skąd wzięła się nazwa autobusu. PILEA to skrót od „Polski Innowacyjny Lekki Elektryczny Autobus”. Jest to także łacińska nazwa zielonej rośliny doniczkowej, która potocznie nazywana jest „pieniążkiem” i ma gwarantować oszczędność i powodzenie finansowe.

Fot. MZK w Toruniu