Nowy swing już w Toruniu

Do Torunia dotarł pierwszy z czterech nowoczesnych tramwajów, które miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji zakontraktowało w ubiegłym roku dzięki unijnemu dofinansowaniu. Zanim zasili toruński tabor, przejdzie testy i konfiguracje.

Umowę na zakup czterech ekologicznych tramwajów wraz z dostawą specjalistycznego wyposażenia obsługowego i pakietu eksploatacyjno-naprawczego, z opcją zakupu ośmiu kolejnych takich samych pojazdów, podpisano z bydgoską PESĄ 26 sierpnia 2024 r. Łączna wartość zamówienia wyniosła 57,9 mln zł brutto - ok. 12,9 mln zł brutto za jeden tramwaj, ponad 2 mln zł brutto za jeden pakiet specjalistycznego wyposażenia obsługowego i prawie 4,2 mln zł brutto za jeden pakiet eksploatacyjno-naprawczy. 

Na dostarczenie czterech tramwajów wykonawca miał 22 miesiące od daty podpisania umowy, tj. do 26 czerwca 2026 r., jednak zamówienie udało się zrealizować wcześniej i pierwszy swing dotarł do Torunia z 4 na 5 listopada. Kolejne spodziewane są w ciągu kilku tygodni.

Miasto czyni starania, by pozyskać unijne dofinansowanie na zakup czterech kolejnych takich tramwajów. W przypadku powodzenia, będzie można skorzystać z prawa opcji zawartego w umowie. 

Nowy tramwaj został przywieziony z Bydgoszczy do Torunia nocą, gdy panuje mniejszy ruch drogowy, na specjalnej lawecie. Na miejscu, koło zajezdni, został sprowadzony z lawety i „wkolejony”, czyli ustawiony na torach. 

Zanim tramwaj zacznie wozić pasażerów, czeka go faza testów i konfiguracji na toruńskich torach. Będzie więc najpierw objeżdżał wszystkie toruńskie torowiska. Jest to niezbędne m.in. do tego, by skonfigurować system antykolizyjny. Jeśli testy i konfiguracje przebiegną pozytywnie, będzie można rozpocząć procedurę odbiorową. Cały ten etap może potrwać kilka tygodni.

Nowe tramwaje będą ok. 30-metrowe, z całkowicie niską podłogą, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, terminale do obsługi karty miejskiej, WiFi, łącza USB, przystosowane dla osób o specjalnych potrzebach, m.in. niepełnosprawnych, starszych, rodziców z wózkami. 

Będą podobne do swingów, które MZK ma w swoim taborze, ale zostały wzbogacone o nowe udogodnienia: system ograniczający ryzyko kolizji, wydajne i energooszczędne systemy ogrzewania, klimatyzacji, diagnostyczne i informacyjne oraz nowoczesne oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne w technologii LED. 

Fot. MZK w Toruniu