Trwa budowa Trasy Staromostowej
Prace prowadzone są na blisko 500-metrowym odcinku od ul. Dekerta do pl. Niepodległości.
W październiku 2024 roku przedstawiliśmy nowy wariant Trasy Staromostowej. W układzie jednojezdniowym, z bezpiecznymi przejściami dla pieszych i rondem. W realizowanym wariancie uwzględniono wyniki analizy ruchu drogowego przeprowadzone przez dr hab. inż. Jacka Chmielewskiego, prof. PK dr hab. inż. Jana Kempę, prof. PBS.
Mając na uwadze wyniki badań, przeprowadzono analizy symulacyjne dla okresu prognozy roku 2030 i 2040. Wyniki tych prognoz wskazują, iż w pełni zasadne jest zastosowanie przekroju jednojezdniowego dla wyżej wymienionego odcinka.
Zapewni to: lepsze skomunikowanie analizowanego obszaru i odpowiedni poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Jednocześnie wpisuje się w trend ograniczenia przestrzeni transportowej w centrach miast na rzecz przestrzeni przyjaznej mieszkańcom.
Jak informuje Miejski Zarząd Dróg w Toruniu w ostatnim czasie wykonano:
- warstwy podbudowy z kruszywa oraz nawierzchnię bitumiczną dla jezdni głównej na odcinku Dekerta–Gałczyńskiego oraz Gałczyńskiego–Czerwona Droga do warstwy wiążącej,
- frezowanie nawierzchni jezdni ul. Gałczyńskiego,
- obramowanie jezdni (krawężniki, opaski) ww. odcinku.
W około 60% wykonano nawierzchnię parkingów.
W najbliższym czasie są planowane prace branży kanalizacji deszczowej w ul. Gałczyńskiego oraz wykonanie kolizji teletechnicznych i energetycznych w tej lokalizacji. W bieżącym tygodniu będą prowadzone prace ziemne dla jezdni serwisowej łączącej się z ul. Sportową.
Główne zmiany wprowadzone w realizowanym projekcie to:
- zawężenie ulicy do jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każdą stronę, połączenie nowego centrum Torunia z Trasą Staromostową poprzez budowę ronda,
- dodatkowe przejście dla pieszych naprzeciw wejścia na cmentarz i ulicy Gałczyńskiego,
- zmniejszenie powierzchni utwardzonych (beton i asfalt) na rzecz zwiększenia powierzchni terenów zielonych,
- wykonanie nawierzchni parkingów z kostki przepuszczającej wodę,
- dodanie małej architektury w postaci stojaków rowerowych.
Podstawowe parametry drogi to:
- długość odcinka – ok. 480 m
- liczba skrzyżowań – 2
- szerokość jezdni – 7-10,5 m / 4-8 m
- szerokość chodników – ok. 2 m
- szerokość drogi rowerowej – 2,5 m
- długość drogi rowerowej - ok. 480 m x 2