Przebudowa Olsztyńskiej: umowa we wrześniu?

Aż 7 firm walczyło o jeden z największych kontraktów drogowych w Toruniu. Od czerwca br. komisja przetargowa badała złożone oferty na przebudowę ul. Olsztyńskiej pod kątem formalno-prawnym. Dzisiaj opublikowano wyniki postępowania. 

Przypomnijmy, 11 marca 2025 roku Miejski Zarząd Dróg w Toruniu ogłosił przetarg na wykonawcę przebudowy ul. Olsztyńskiej. W połowie czerwca br. nastąpiło otwarcie ofert. Realizacją zadania było zainteresowanych siedem firm. Najtańsza oferta została skalkulowana na blisko 103 mln zł, natomiast najdroższa na ponad 132 mln zł.

Komisja przetargowa za najkorzystniejszą uznała ofertę firmy Balzola sp. z o.o., która w konsorcjum z hiszpańskim partnerem, zaoferowała realizację zadania za prawie 103 mln złotych. Wybór wykonawcy musi się jednak uprawomocnić. Zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych potrzeba na to 10 dni. Jest to również czas na składanie ewentualnych odwołań na rozstrzygnięcie przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej, przez pozostałych uczestników postępowania. - Jesteśmy o krok bliżej do realizacji tej ważnej inwestycji drogowej w naszym mieście – mówi Paweł Gulewski, prezydent Torunia. - Zakładając optymistyczny wariant, czyli taki, że nie wpłyną żadne odwołania, umowę na przebudowę ulicy Olsztyńskiej podpiszemy  już we wrześniu tego roku. A zmodernizowaną drogą powinniśmy pojechać w pierwszym kwartale 2028 roku. Będzie służyła nie tylko mieszkankom i mieszkańcom Torunia, ale również Metropolii Toruńskiej i całemu woj. kujawsko-pomorskiemu - dodaje. 

Rozbudowa ulicy Olsztyńskiej obejmie prawie 2-kilometrowy odcinek, od ul. Czekoladowej do granic administracyjnych miasta w ciągu DK15. W ramach inwestycji planuje się:

  • budowę dwóch jezdni o szer. 7,0 m, po dwa pasy ruchu,
  • w miejscu, gdzie ulicę przecina linia kolejowa nr 27 relacji Nasielsk – Toruń Wschodni, budowę wiaduktu z kładką pieszo-rowerową, w celu bezkolizyjnego i sprawnego przejazdu w tym miejscu, 
  • rozbiórkę istniejącej nawierzchni ulicy Olsztyńskiej,
  • budowę chodników, 
  • budowę ścieżek rowerowych, 
  • budowę dróg dojazdowych, 
  • budowę nowego oświetlenia, 
  • budowę czterech skanalizowanych skrzyżowań, w tym ronda turbinowego na skrzyżowaniu Ceramicznej i Nowego Przelotu,
  • wykonanie przepustów na Strudze Toruńskiej wraz z konserwacją strugi,
  • budowę ekranów akustycznych,
  • przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, linii energetycznych, gazowych, telekomunikacyjnych, sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej.

W grudniu 2024 r. koszt zoptymalizowanej inwestycji oszacowano na 145 mln zł. W budżecie Torunia na 2025 rok zabezpieczono na ten cel 45 mln zł, w wieloletniej prognozie finansowej w latach 2026-2028 zapisano łącznie kolejne 55 mln zł. Wydatki w kwocie 100 mln zł zostaną pokryte finansowaniem zwrotnym, częściowo w formie preferencyjnej pożyczki (w kwocie 51,4 mln zł) ze środków Krajowego Planu Odbudowy w ramach Zielonej transformacji miast oraz rekordowej dotacji z subwencji ogólnej, w wysokości 53 mln zł. Co ważne, dofinansowanie ze środków budżetu państwa pozwoli na pomniejszenie finansowania zwrotnego na to zadanie.

Z badań natężenia ruchu wynika, że na odcinku od Olimpijskiej do linii kolejowej natężenia wynoszą ok. 23 tys. pojazdów na dobę, a na dalszym odcinku za linią kolejową w kierunku granicy miasta, ok. 19 tys. pojazdów na dobę.


CO DA PRZEBUDOWA UL. OLSZTYŃSKIEJ?

  • przebudowywany będzie odcinek od ul. Czekoladowej do granicy miasta w ciągu DK15,
  • dostosowanie parametrów technicznych przedmiotowej trasy wylotowej z Torunia (DK15) do aktualnego i prognozowanego natężenia ruchu pojazdów oraz dostosowanie nawierzchni do aktualnego obciążenia ruchem ciężkim,
  • poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników, w szczególności niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów,
  • lepszą dostępność do obszarów kluczowych dla rozwoju gospodarczego regionu i międzyregionalnych połączeń komunikacyjnych, 
  • szybszy i bardziej bezpieczny dojazd do autostrady A1 oraz dróg krajowych i tych, które obsługują ruch lokalny, 
  • budowę układu dwujezdniowego, rozbudowę skrzyżowań i pozostałych elementów drogowych, zwiększenie przejezdności drogi wylotowej służącej wyprowadzeniu ruchu z miasta, 
  • polepszenie obsługi komunikacyjnej Strefy Inwestycyjno-Logistycznej Toruń-Wschód, zlokalizowanej na obszarze przylegającym do ul. Olsztyńskiej, ul. Szosa Lubicka i węzła autostradowego A1.

Fot. © UMT 2025, autor: MZD w Toruniu, licencja: CC BY-NC 4.0