Byliśmy na Smart City Forum
W 20. edycji Smart City Forum w panelu „Miasto bez spalin” udział wziął zastępca prezydenta miasta Rafał Pietrucień.
11-12 czerwca 2025 r. w Rzeszowie odbyła się 20. jubileuszowa edycja Smart City Forum, najważniejszego wydarzenia w Polsce poświęconego rozwojowi inteligentnych miast. Forum stanowi platformę do dyskusji na temat cyfrowej transformacji miast, zrównoważonego rozwoju oraz odporności samorządów w obliczu współczesnych wyzwań.
W panelu „Miasto bez spalin – miasto, które nie zostawia śladu” udział wziął zastępca prezydenta miasta Torunia Rafał Pietrucień. Wśród panelistów byli także: Robert Szewczyk - prezydent miasta Olsztyna; Grzegorz Kwitek - członek zarządu, Urząd Metropolitalny Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii; Maciej Mazur - dyrektor zarządzający, Polskie Stowarzyszenie Nowej Moblilności. Debatę moderowała prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata – rektor Politechniki Krakowskiej.
Podczas dyskusji Rafał Pietrucień dzielił się doświadczeniami z naszego miasta dotyczącymi transformacji systemów transportowych w kierunku nisko- i zeroemisyjnych rozwiązań. Debata koncentrowała się na kluczowych aspektach tej transformacji: od przyszłości elektromobliności, przez rozwój infrastruktury ładowania, po nowe modele mobilności miejskiej. Poruszono zagadnienie związane z ograniczeniami i barierami implementacji zielonego transportu, m.in. niedostosowaną infrastrukturą, wysokimi kosztami technologii czy potrzebą integracji różnych środków transportu.
Toruń ma się czym pochwalić. Obecnie MZK dysponuje 150 autobusami, w tym 10 elektrycznymi, 15 hybrydowymi oraz 3 CNG. Podpisana została też umowa na dostawę 4 kolejnych autobusów hybrydowych. W ramach uzyskanych środków unijnych (KPO, FEdKP) zakupiono 40 autobusów elektrycznych. Pierwsze dostawy są zaplanowane na przełomie lat 2025/2026. Spowoduje to, że w sposób skokowy dokona się wymiana taboru w mieście.
Na potrzeby ładowania autobusów elektrycznych miasto zakupiło 8 ładowarek: 5 podwójnych ładowarek tzw. wolnych, które znajdują się na terenie zajezdni autobusowej i 3 tzw. szybkie, pantografowe – które są rozlokowane na pętli autobusowej, w centrum oraz na parkingu P&R. W roku 2026 wraz z dostawą nowego taboru elektrycznego pojawią się kolejne punkty ładowania: 36 punktów wolnego ładowania oraz 5 punktów szybkiego ładowania.
Dzięki podejmowanym działaniom stężenie tlenku azotu (NO) w Toruniu jest bardzo niskie i nie przekracza dopuszczalnych norm: w 2024 roku stężenia średnie roczne wyniosły: 15,0 μg/m3 (ul. Przy Kaszowniku), 14,2 μg/m3 (ul. Dziewulskiego). Poziom dopuszczalny dla roku kalendarzowego wyznaczono na 40 μg/m3.
W 2024 roku nie odnotowano przekroczenia normy 8-godzinnej (10000 μg/m3) tlenku węgla, a maksymalna wartość stężenia wyniosła 1515 μg/m3 (15% poziomu dopuszczalnego).
Fot. Profil FB Smart City Forum