TOS zakończył sezon artystyczny 2024/2025

Ostatni koncert cyklu Romantic(t)os był nie tylko zakończeniem kilkumiesięcznej przygody z pełną pasji i miłości muzyką, lecz także podsumowaniem 46. sezonu artystycznego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Toruńska Orkiestra Symfoniczna wykonała II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina i IV Symfonię Es-dur Romantyczną Antona Brucknera. Na scenie gościł Georgijs Osokins, finalista XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. 

Koncert wieńczący 46. sezon artystyczny rozpoczął się 13 czerwca 2025 r. uroczystą galą wręczenia statuetek Muzy TOS-u – prestiżowych wyróżnień przyznawanych mecenasom, organizacjom oraz osobom szczególnie zasłużonym dla życia artystycznego i działalności Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Za rok pełen muzycznych podróży i wzruszeń podziękował zastępca prezydenta Torunia Adam Szponka. 

- Toruńska Orkiestra Symfoniczna należy do czołowych instytucji kultury w Toruniu. Trudno dziś wyobrazić sobie miasto wielkości Torunia bez własnej orkiestry, bez zespołu symfoników i stałego repertuaru koncertów zapewniających miłośnikom muzyki możliwość obcowania z najwyższej próby artystami i kompozycjami muzycznymi – mówił zastępca prezydenta Torunia Adam Szponka. - To dzięki Państwu życie muzyczne Torunia kwitnie.  Serdecznie za to dziękuję!

Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki odebrał statuetkę Muzy TOS-u przyznaną w dowód uznania za konsekwentne wspieranie orkiestry i działania na rzecz jej rozwoju artystycznego. Dotacje samorządu województwa pozwoliły orkiestrze zorganizować festiwale, koncerty z udziałem wybitnych solistów i dyrygentów oraz projekty edukacyjne m.in. Międzynarodowe Konkursy Skrzypowe im. Karola Lipińskiego, koncert z okazji czterdziestego sezonu TOS-u, Dni Moniuszkowskie z okazji dwusetnej rocznicy urodzin kompozytora, Projekt Viva Beethoven z okazji 250. rocznicy urodzin kompozytora, Międzynarodowy Festiwal „Nova Muzyka i Architektura” oraz koncerty Muzyka i Kosmos 2023, Barokowe konstelacje, Muzyczne mosty – Polska/Litwa.

Toruńska Orkiestra Symfoniczna przyznała w tym roku osiem Muz TOS-u w pięciu kategoriach:

Mecenas:

  • PGE Polska Grupa Energetyczna SA
  • Strabag sp. z o.o.

Partner Strategiczny:

  • Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Współpraca:

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Powiatowe Koło Polskiego Związku Niewidomych w Toruniu
  • Piotr Sobczak – animator kultury z Inowrocławia

Biznes:

  • Toyota Bednarscy Toruń

Edukacja:

  • Społeczna Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia „Edukacja” w Toruniu
     

II Koncert fortepianowy f-moll op. 21, który usłyszeli goście podczas koncertu, charakteryzuje się wyjątkową ekspresją i barwnością. Chopin skomponował utwór w charakterystycznym dla epoki stylu brillant, którego głównymi założeniami było poszukiwanie lekkich, jasnych brzmień oraz złotego środka między wirtuozerskim kunsztem a melodyjnością utworów. Inspiracją dla dzieła miała być pierwsza miłość młodego kompozytora do śpiewaczki operowej, Konstancji Gładkowskiej.

Uczucie karmiło również muzyczną wyobraźnię Antona Brucknera. Austriacki przedstawiciel neoromantyzmu przeszedł wyjątkową drogę. Rozpoczął karierę jako organista w klasztorze augustianów św. Floriana w Linzu. Z biegiem lat objął zaszczytne stanowisko profesora konserwatorium w Wiedniu. Imponujący awans społeczny nie szedł jednak w parze z udanym życiem uczuciowym. Maestro nigdy nie założył rodziny, a kolejne zawody miłosne stały się inspiracją dla jego twórczości. 

Bruckner zapisał się w historii jako twórca muzyki religijnej i symfonii, które przyniosły mu największą sławę.
IV Symfonia Es-dur to jedno z najpopularniejszych i najczęściej wykonywanych dzieł artysty. Została okrzyknięta Romantyczną, ponieważ pierwsze trzy części utworu przywołują obrazy średniowiecznego miasta, grupy jadących konno rycerzy i polowania. Były to typowe inspiracje dla twórców epoki romantyzmu. Czwarta część symfonii nigdy nie doczekała się komentarza, Bruckner pozwolił odbiorcom na dowolność w jej interpretacji.

Fot. © UMT 2025, autor: Agnieszka Bielecka, licencja: CC BY-NC 4.0