225 milionów złotych dla Torunia
Budowa zajezdni i linii tramwajowej w strefie „Toruń-Zachód”, modernizacja torowiska w ciągu ul. M. Skłodowskiej-Curie i ul. Kościuszki, zakup 4 nowoczesnych tramwajów i trzech pojazdów technicznych – to zadania, która do końca grudnia 2029 roku zrealizuje Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu.
- Miasto Toruń złożyło wniosek o dofinansowanie rozwoju zielonego transportu. Dysponentem tych środków jest rząd i ponieważ wniosek był dobrze przygotowany przez Prezydenta Miasta Torunia i jego służby to podjęliśmy decyzję o tym, żeby te środki tutaj skierować – powiedział sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Grzegorz Karpiński. - Konkurencja był a spora, bo to jest ten sam program z którego np. miasto Warszawa otrzymuje środki na rozbudowę metra. Tym bardziej cieszy to, że Toruń znalazł się w tym samym gronie i uzyskał środki finansowe na realizację kolejnego etapu rozwoju bazy linii tramwajowych, bo tak naprawdę wszyscy jako mieszkańcy Torunia z niej korzystamy.
Wniosek Gminy Miasta Toruń „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu” złożony w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 został zatwierdzony i wybrany do dofinansowania. Całkowity koszt projektu to 338 947 354,43 zł, a wysokość dofinansowania wyniesie aż 225 000 000 zł.
– Dofinansowanie w kwocie 225 milionów złotych, między innymi na budowę nowej zajezdni tramwajowej, to historyczna chwila dla Torunia. Dzięki tym środkom zrewolucjonizujemy nasz system transportu publicznego i zyskamy nowoczesną bazę dla taboru tramwajowego – mówi Paweł Gulewski, prezydent Torunia. – To strategiczna inwestycja, która umożliwi dalszy rozwój komunikacji tramwajowej. Co więcej, budowa zajezdni w strefie "Toruń-Zachód" to impuls do rozwoju tej strategicznej przestrzeni miasta, tworząc nowe możliwości dla inwestorów i mieszkańców. To dowód na to, że ambitne wizje, wsparte odważnymi decyzjami, przynoszą realne korzyści dla Torunia i jego przyszłości – dodaje.
Warto przypomnieć, że prezydent Paweł Gulewski podjął decyzję o rezygnacji z budowy zajezdni tramwajowo-autobusowej przy ul. Legionów, a także modernizacji zajezdni przy ul. Sienkiewicza. Do projektu wprowadzono budowę zajezdni przy ul. Szosa Bydgoska oraz nowej linii tramwajowej od pętli Motoarena na zachód Torunia (do nowej zajezdni). Dzięki temu – tereny na Koniuchach zostaną uwolnione pod możliwą zabudowę mieszkaniową.
- Aby powstała nowa zajezdnia, której projekt został wybrany do dofinansowania, trzeba ją najpierw zaprojektować, potem zbudować. Dziś jest ten dzień, kiedy podpiszemy umowę na opracowanie projektu technicznego, projektu budowlanego nowej zajezdni oraz linii tramwajowej, która do tej zajezdni będzie prowadzić – powiedział prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. - To istotny moment dla osiągnięcia celu jakim jest budowa nowej bazy tramwajowej , a docelowo tramwajowo-autobusowej dla Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu.
- To dobry dzień i dobry moment dla Torunia, jego mieszkańców i transportu publicznego. Toruń to nie tylko ponad stuletnia tradycja transportu zbiorowego, tramwajowego, ale też współczesność. Taki moment zawsze poprzedza długi okres pracy za którą chciałem podziękować panu prezesowi, panom prezesom i zarządowi MZK - mówił radny Rady Miasta Torunia Bartłomiej Jóźwiak. - Jako radni wielokrotnie stykaliśmy się z wnioskami pojedynczych mieszkańców, którzy występowali o konkretne rozwiązania komunikacyjne, sami również analizowaliśmy i staraliśmy się wspierać ten rozwój. Pewna sfera idei i wniosków nie może być jednak zrealizowana, jeśli nie ma ich finansowania i dzisiaj ta dobra wiadomość zostaje upubliczniona, poprzedzona fachową pracą. Jest to też pewien moment przełomowy, nie tylko modernizujemy naszą sieć, kupujemy nowe pojazdy, ale także rozszerzamy sieć w Toruniu. To jest epokowy krok. Koncepcja rozwoju transportu zbiorowego, tramwajowego na lewobrzeżny Toruń to jest naprawdę nowa jakość. Dzisiaj jest to możliwe. Jesteśmy tego bliżej niż kiedykolwiek.
W konferencji prasowej, która odbyła się 8 maja 2025 roku w zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu uczestniczył również radny Rady Miasta Torunia Piotr Drążek.
Jakie zadania obejmuje projekt „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu”?
1. Budowę zajezdni tramwajowej przy ul. Szosa Bydgoska
Nowa zajezdnia będzie zlokalizowana w zachodniej części Torunia (w tzw. Strefie Toruń-Zachód, która została wskazana w kierunkach rozwoju przestrzennego Torunia na lata 2024-2029+), tuż przy granicy miasta, na przedłużeniu ul. Łukasiewicza (pomiędzy Castoramą a lotniskiem), na terenie o powierzchni ok. 11,5 ha. Dojazd drogowy do nowej zajezdni zostanie zapewniony od wschodu od ul. Łukasiewicza (w korytarzu planowanej w przyszłości trasy średnicowej).
Nowa baza tramwajowa ma na celu usprawnienie procesu obsługi zwiększającej się liczby nowoczesnego taboru tramwajowego. Będzie energooszczędna, planuje się zastosowanie w niej odnawialnych źródeł energii, jej magazynowanie i dalsze wykorzystanie. W zajezdni będzie funkcjonował system retencji wód opadowych, a w myjni zastosowany zostanie zamknięty obieg wody, dzięki czemu znacznie zmniejszy się jej zużycie.
W ramach zadania wykonane zostaną:
- układ torowy,
- hala naprawcza,
- hala odstawcza,
- wewnętrzny układ drogowy oraz drogi dojazdowe,
- infrastruktura techniczna,
- przebudowy kolidującego uzbrojenia terenu,
- budynek obsługi zajezdni,
- urządzenie pozostałych terenów,
- wyposażenie zajezdni zapewniające sprawną i kompleksową obsługę taboru tramwajowego.
Docelowo planuje się, że zajezdnia tramwajowa obsługiwać będzie 70 pojazdów.
Prace budowlane będą realizowane w latach 2027-2029.
Wstępna szacowana wartość budowy zajezdni tramwajowej to ok. 130,5 mln zł netto/160,5 mln zł brutto, z czego ok. 108,3 mln zł ma stanowić dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
2. Budowę nowej linii tramwajowej od pętli Motoarena na zachód Torunia
Inwestycja obejmuje budowę dwutorowej linii łączącej pętlę „Motoarena” z nową zajezdnią tramwajową o długości ok. 3500 mtp. oraz trzech zespołów przystanków tramwajowych.
Nowa linia tramwajowa od pętli Motoarena pobiegnie wzdłuż ulicy Pera Jonssona w bezpośrednie otoczenie Motoareny Toruń im. Mariana Rosego. Następnie skręci na północny-zachód i wzdłuż planowanej drogi wschód-zachód w ciągu ulicy Ignacego Łukasiewicza dotrze do planowanej w ramach zadania 1 nowej zajezdni tramwajowej.
Prace budowlane będą realizowane w latach 2027-2029.
Wstępna szacowana wartość budowy linii tramwajowej to ok. 48,5mln zł netto/59,6 mln zł brutto, z dofinansowaniem ok. 40 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Przetarg na projektowanie nowej linii tramwajowej na zachód Torunia i nowej zajezdni tramwajowej ogłoszono 20 stycznia br. Do 25 lutego br. można było składać oferty. Najkorzystniejszą (w wysokości 7 257 000 zł brutto) złożyła spółka PROGREG sp. z o.o.
Zgodnie z umową wykonawca na zaprojektowanie nowej zajezdni tramwajowej i linii tramwajowej wykonawca ma 16 miesięcy. W IV kwartale 2026 roku planowane jest ogłoszenie postępowania na roboty budowlane, a zakończenie prac w II kw. 2029 roku.
3. Modernizację torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą w ciągu ul. Kościuszki
Zadanie obejmuje modernizację torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą w ul. Kościuszki na odcinku ok 0,6 km (1215 mtp), od wysokości wejścia na posesję przy ul. Kościuszki 28-30 do wysokości ul. Olbrachta.
W ramach zadania planowane są:
- budowa nowego torowiska wykonana w technologii zielonego torowiska,
- budowa nowej sieci trakcyjnej oraz modernizacja infrastruktury towarzyszącej takiej jak m.in. wiaty, ścieżki rowerowe, chodniki, jezdnie, sieci (w zakresie niezbędnym do poprawnej realizacji zadania).
14 kwietnia 2025 roku dokonano wybór wykonawcy (Trakcja S.A.), który wycenił prace na ok.11 mln zł netto/13,5 mln zł brutto.
Obecnie trwa kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, po jej zakończeniu zostanie podpisana umowa z wykonawcą.
Prace budowlane będą realizowane w latach 2025-2026.
4. Modernizację torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą w ciągu ul. M. Skłodowskiej-Curie
Zadanie obejmuje modernizację ok. 1 960 mtp. torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą. Prowadzone prace inwestycyjne poprawią funkcjonowanie i bezpieczeństwo komunikacji tramwajowej na odcinkach od ul. Wschodniej do pętli Elana, z wyłączeniem odcinka zmodernizowanego w 2014 r.
W ramach zadania planowana jest:
- budowa nowego torowiska wykonana w technologii zielonego torowiska,
- budowa nowej sieci trakcyjnej oraz modernizacja infrastruktury towarzyszącej (m.in. wiaty, ścieżki rowerowe, chodniki, jezdnie, sieci - w zakresie niezbędnym do poprawnej realizacji zadania).
Ogłoszenie postępowania na wybór wykonawcy na projektowanie zadania planuje się w maju 2025 r.
Prace budowlane będą realizowane w latach 2027-2028.
5. Zakup czterech nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów
28 sierpnia 2024 r. podpisano umowę z firmą PESA z Bydgoszczy na dostawę czterech niskopodłogowych tramwajów wraz z dostawą specjalistycznego wyposażenia obsługowego i pakietu eksploatacyjno-naprawczego.
Nowe tramwaje będą ok. 30-metrowe, z całkowicie niską podłogą, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, terminale do obsługi karty miejskiej, kasowniki, WiFi, łącza USB, system zapowiedzi głosowych i wizualnych przystanków oraz system zliczania pasażerów, przystosowane dla osób o specjalnych potrzebach, m.in. niepełnosprawnych, starszych, rodziców z wózkami.
Realizacja zamówienia nastąpi do 28 czerwca 2026 r. Wykonawca zadeklarował jednak dostawę taboru przed wyznaczonym terminem umownym.
6. Zakup trzech pojazdów technicznych
Zadanie obejmuje zakup trzech pojazdów technicznych usprawniających obsługę infrastruktury torowo-sieciowej oraz funkcjonowania taboru tramwajowego, tj.:
- wózka manewrowo-szynowego dwudrogowego z przeznaczeniem do przetaczania pojazdów tramwajowych i wózków tramwajowych,
- pojazdu techniczno-ratunkowego do 3,5 tony wraz z wyposażeniem dla zapewnienia sprawnej obsługi infrastruktury torowo-sieciowej – agregat prądotwórczy, kompresor, dodatkowo agregat spawalniczy na przyczepie;
- pojazdu techniczno-ratunkowego do 3,5 tony z przeznaczeniem do obsługi tramwajów i służącego do wsparcia technicznego działań ratunkowych i do dostaw w przypadku kolizji, awarii lub wypadków.
W maju br. planowane jest ogłoszenie przetargu na dostawę pojazdów, które powinny dotrzeć do Torunia w 2026 roku.
7. Utworzenie zielonych przystanków w 10 lokalizacjach
Prace przy przystankach obejmą nie tylko ich zagospodarowanie zielenią, ale także wymianę m.in. wiat, wygrodzeń oraz – na wybranych platformach - montaż biletomatów.
W 2025 roku zostanie uruchomione zostanie postępowanie przetargowe na realizację zadania. Prace byłyby realizowane na przełomie 2025/2026.
W ostatnich miesiącach Gmina Miasta Toruń pozyskała dofinansowanie na realizację zadań w zakresie taboru autobusowego i tramwajowego (infrastruktury do obsługi) oraz modernizacji torowisk.
Łącznia wartość projektów z dofinansowaniem Unii Europejskiej to 560 369 238,43 zł, a wysokość dofinansowania - 372 523 824,18 zł.
AUTOBUSY ELEKTRYCZNE
Łączna wartość projektów to 148 578 955 zł brutto, a pozyskane dofinansowanie wynosi 100 159 608, 45 zł, w tym:
- ze środków z KPO i Zwiększania Odporności zakupiliśmy 25 autobusów elektrycznych (dostawa do 24 lutego 2026 r.) oraz 16 ładowarek do ich obsługi (dostawa do 2 czerwca 2026 r.): blisko 88,5 mln zł brutto/ok. 68,5 mln zł dofinansowanie,
- przy udziale tych samych środków zakupiliśmy 5 autobusów elektrycznych do obsługi linii podmiejskich na obszarze gm. Lubicz, Obrowo i m. Toruń (dostawa do 24 lutego 2026 r.): blisko 15,8 mln zł brutto/prawie 11 mln zł dofinansowania,
- ze środków Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza zakupiliśmy 10 autobusów elektrycznych (dostawa do 24 lutego 2026 r.) oraz 7 ładowarek (dostawa do 2 marca 2026 r.): blisko 36,5 mln zł/prawie 21 mln zł dofinansowania,
- ze środków własnych GMT zostały zakupione 4 autobusy hybrydowe i dwa pojazdy techniczne (dostawa do końca czerwca br.): prawie 8 mln zł brutto.
PROJEKT „MODERNIZACJA TOROWISKA TRAMWAJOWEGO WRAZ Z NIEZBĘDNĄ INFRASTRUKTURĄ OD UL. ŚLASKIEGO DO PĘTLI OLIMPIJSKA ORAZ ZAKUP POJAZDÓW TECHNICZNYCH”
- projekt dofinansowany w ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza,
- wartość całkowita projektu to prawie 81 mln zł brutto/dofinansowanie: blisko 47,4 mln zł,
- modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Konstytycji 3-go Maja od wylotu ze skrzyżowania ul. Konstytucji 3-go Maja/Ślaskiego (bez skrzyżowania), do pętli Olimpijska, z uwzględnieniem przejazdu drogowego na skrzyżowaniu ul. Szosa Lubicka/Ślaskiego,
- długość torowiska w technologii zielonego torowiska wynosi ok. 4,3 tys. metra toru pojedynczego,
- rozpoczęcie prac planowane na przełomie czerwca/lipca br.,
- zakup 2 wozów technicznych: umowa została zawarta.
Fot. główne © UMT 2025, autor: MC, licencja: CC BY-NC 4.0
Fot. w galerii © UMT 2025, autor: Wojtek Szabelski, licencja: CC BY-NC 4.0