Lewobrzeże Torunia z tramwajem?
Prezydent Torunia powołał zespół ds. przygotowania koncepcji przebiegu nowej linii tramwajowej na lewobrzeże miasta Torunia wraz ze zmianą układu drogowego.
– Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu zlecił przygotowanie kompleksowego opracowania koncepcji doprowadzenia i przebiegu tras tramwajowych po lewobrzeżnej części Torunia, uwzględniając również analizę możliwości rozwoju istniejącej sieci tramwajowej w prawobrzeżnej części miasta – mówi Paweł Gulewski, prezydent Torunia. - Oczekuję, że w lipcu lub sierpniu bieżącego roku będziemy mogli poddać to opracowanie szczegółowym analizom. Aby zapewnić jak najlepsze efekty i uwzględnić wszystkie aspekty tego złożonego i ważnego zadania, podjąłem decyzję o powołaniu specjalnego zespołu. Jego powołanie jest dla mnie, ale również dla miasta sprawą priorytetową. Jestem przekonany, że dzięki współpracy doświadczonych specjalistów i ekspertów, uda nam się wypracować najlepsze rozwiązania, które przyczynią się do poprawy jakości życia mieszkańców Torunia i uczynią nasze miasto jeszcze bardziej przyjaznym, także pod względem komunikacyjnym, dla mieszkańców – dodaje.
Do zadań zespołu, któremu przewodniczy Rafał Pietrucień, zastępca Prezydenta Miasta Torunia, należy:
- opiniowanie rozwiązań koncepcyjnych,
- wspomaganie działań związanych z przygotowaniem zadania,
- kontrola postępu prac związanych z terminową realizacją zadania,
- przeciwdziałanie ewentualnym opóźnieniom w realizacji zadania oraz ostateczne zatwierdzenie przygotowanej koncepcji.
Zespół tworzą:
- Rafał Pietrucień - zastępca Prezydenta Miasta Torunia - przewodniczący Zespołu,
- Zbigniew Wyszogrodzki - prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o. - zastępca przewodniczącego Zespołu,
członkowie:
- Jarosław Więckowski – zastępca Prezesa ds. Inwestycji Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o.,
- Maciej Kuras – Pełnomocnik Prezydenta Miasta Torunia – Główny Architekt Miasta,
- Marcin Kowallek - dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej,
- Ireneusz Makowski - dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu,
- Anna Stasiak - dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej,
- Katarzyna Kalkowska - dyrektor Biura Architekta Miasta,
- Magdalena Piernik - zastępca dyrektora Wydziału Architektury i Budownictwa,
- Marcin Urbański - dyrektor Wydziału Środowiska i Ekologii,
- Anna Głuszek - dyrektor Wydziału Strategii i Projektów Rozwojowych,
- Krzysztof Przybyszewski – kierownik Referatu Publicznego Transportu Zbiorowego (Wydział Gospodarki Komunalnej).
W zależności od potrzeb, na zaproszenie Przewodniczącego, w pracach Zespołu mogą brać udział również inne osoby będące pracownikami Urzędu Miasta Torunia i jednostek organizacyjnych Gminy Miasta Toruń lub inne osoby niebędące przedstawicielami powyżej wymienionych jednostek np. eksperci zewnętrzni, mogący wnieść wkład merytoryczny w prace Zespołu.
Opracowanie koncepcji tras/linii tramwajowych
Pod koniec marca 2025 r. MZK w Toruniu rozstrzygnął postępowanie na przeprowadzenie analizy. Zgodnie z umową wykonawca ma czas na jego przedstawienie do sierpnia 2025 r.
Opracowanie, które zostało zamówione przez MZK w Toruniu ma uwzględnić koncepcje dla lewo- i prawobrzeżnej części Torunia. W pierwszym przypadku przygotowana zostanie koncepcja przebiegu planowanych tras/linii tramwajowych. Dodatkowo, opracowanie musi uwzględniać analizę:
- możliwości funkcjonowania komunikacji tramwajowej wyłącznie w lewobrzeżnej części Torunia wraz z niezbędnym zapleczem technicznym do obsługi taboru i infrastruktury tramwajowej;
- możliwości włączenia planowanych tras/linii tramwajowych w lewobrzeżnej części Torunia do istniejącej sieci tramwajowej;
- skomunikowania z istniejącymi trasami tramwajowymi w sposób najbardziej optymalny (maksymalne skrócenie czasu podróży) przy uwzględnieniu integracji różnych środków transportu;
- możliwości przeprowadzenia planowanych tras/linii tramwajowych z wykorzystaniem istniejących przepraw drogowych przez Wisłę (most im. Józefa Piłsudskiego i most im. gen. Elżbiety Zawackiej) jak również rozważanych przyszłych przepraw, tj. mostu zachodniego i mostu śródmiejskiego;
- możliwości rozwiązań drogowo-torowych dla rozważanego mostu śródmiejskiego;
- możliwości rozwiązań torowych dla rozważanego mostu zachodniego;
- możliwości rozwiązań torowych dla istniejących mostów;
- skomunikowania opracowanych w ramach koncepcji planowanych tras/linii tramwajowych w lewobrzeżnej części Torunia z istniejącymi trasami tramwajowymi w sposób najbardziej optymalny (maksymalne skrócenie czasu podróży) przy uwzględnieniu integracji różnych środków transportu.
Analiza powinna uwzględnić maksymalną atrakcyjność i efektywność nowej siatki połączeń, a także analizę ruchu w stanie istniejącym i prognozy ruchu drogowego. Wykonawca opracowania będzie również odpowiedzialny za przygotowanie podsumowania wyników analiz wraz z rekomendacją wariantów.
Dla prawobrzeżnej części Torunia opracowanie powinno uwzględnić następujące elementy:
- możliwości połączenia tramwajowego osiedla JAR, przez osiedle Wrzosy Koniuchy wzdłuż ul. Szosa Chełmińska do ul. Długiej;
- możliwości połączenia tramwajowego osiedla Chełmińskie Przedmieście w śladzie planowej trasy średnicowej, tj. od skrzyżowania ul. Szosa Chełmińska z Trasą Prezydenta Władysława Raczkiewicza do pętli tramwajowej na osiedlu Bielany;
- możliwości połączenia tramwajowego osiedla Bielany w śladzie planowej trasy średnicowej, tj. pętli tramwajowej na osiedlu Bielany do projektowanej zajezdni tramwajowej przy ul. Szosie Bydgoskiej, zlokalizowanej na działkach o numerach ewidencyjnych 1/1 (obręb 23 w Toruniu) oraz 69/1 (obręb 22 w Toruniu);
- możliwości połączenia tramwajowego pomiędzy pętlą Elana a pętlą Olimpijska w śladzie ulic Skłodowskiej-Curie i Olimpijska.
Analiza powinna uwzględnić maksymalną atrakcyjność i efektywność nowej siatki połączeń, a także analizę ruchu w stanie istniejącym i prognozy ruchu drogowego. Wykonawca opracowania będzie również odpowiedzialny za przygotowanie podsumowania wyników analiz wraz z rekomendacją wariantów.
Fot. © UMT 2025, autor: Małgorzata Litwin, licencja: CC BY-NC 4.0