Kryształowy #KopernikDaVinci
Projekt #KopernikDaVinci wyróżniony Kryształem PR - prestiżową nagrodą w branży promocji w samorządach i administracji.
Kryształy PR w siedmiu kategoriach zostały wręczone 11 marca 2025 r. w Hotelu Copernicus podczas trwającej w Toruniu Konferencji PR w Samorządzie i Administracji Państwowej.
- Projekt #KopernikDaVinci opiera się na emblematycznym dla obu miast, Torunia i włoskiego Vinci, fakcie, że to właśnie w nich urodzili się wyjątkowi naukowcy, światli ludzie, Mikołaj Kopernik i Leonardo da Vinci. Obaj są fundamentem wizerunku miast. Punktem wyjścia do stworzenia projektu było legendarne spotkanie Mikołaja i Leonarda, do którego mogło dojść we Florencji w 1500 roku. Czy do niego doszło? Nie mamy pewności, ale nie przeszkodziło nam to w tym, aby z fikcji uczynić rzeczywistość. Zaprosiliśmy burmistrza Vinci, Pana Daniele Vanni, aby znaleźć to, co wspólne, ale także wymienić doświadczenia i poszukać inspiracji dla dalszej współpracy – wyjaśnia ideę projektu jego pomysłodawczyni Aleksandra Iżycka, dyrektor Gabinetu Prezydenta w Urzędzie Miasta Torunia.
Projekt #KopernikDaVinci miasta Toruń otrzymał Kryształ PR w kategorii Najlepsza kreatywna kampania promocyjna. Spośród toruńskich instytucji Kryształem PR został wyróżniony Teatr im. Wilama Horzycy w kategorii Najlepsza promocja/event instytucji kultury, w tej kategorii nominowany był także Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury. Z kolei w kategorii Najlepsza gazeta miejska/biuletyn nominowany był „Ikar” - Toruński Informator Kulturalno-Artystyczny, wydawany przez Gminę Miasta Toruń.

Projekt #KopernikDaVinci zakłada współpracę Miasta Torunia z włoskim miastem Vinci, opierając się na kreatywnej wizji, że Mikołaj Kopernik i Leonardo da Vinci mogli się spotkać, wymieniając idee i inspirując się nawzajem. Kampania stawia na metaforyczne połączenie tych dwóch wielkich umysłów w przestrzeni sztuki, nauki i kultury. Do legendarnego spotkania mogło dojść w 1500 roku we Florencji, choć źródła historyczne niekoniecznie to potwierdzają.
Inspiracją dla projektu była także książka napisana przez torunianina Krzysztofa P. Czyżewskiego „Ostrakon. Da Vinci i Kopernik - spotkanie, o którym Watykan wolałby zapomnieć.” To powieść, która łączy elementy kryminału, literatury historycznej, przygodowej i teorii spiskowych. Opowiada historię tajemniczego spotkania Leonarda da Vinci i Mikołaja Kopernika, osadzając ją w kontekście renesansowych tajemnic.
Celem projektu #KopernikDaVinci jest wzmocnienie wizerunku Torunia jako miasta nauki i kultury – podkreślenie roli Kopernika w historii oraz ukazanie miasta jako centrum intelektualnego. W jego ramach powstał szereg grafik prezentujących w nowoczesny sposób wizerunki renesansowych uczonych. które zaprojektowała artystka Klara Gryglicka, graficzka i ilustratorka. Na bazie grafik powstały gadżety promocyjne.
-Projekt #KopernikDaVinci wpisuje się również w Konstelacje Dobrych Miejsc – turystyczną markę województwa kujawsko-pomorskiego, która zakłada „łączenie kropek”. My też połączyliśmy kropki i rozszerzyliśmy tę konstelację na współpracę międzynarodową z odległym o 1600 km Vinci w Toskanii - mówi Aleksandra Iżycka.
Ponadto w ramach projektu został ogłoszony konkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży „Mikołaj Kopernik i Leonardo da Vinci - spotkanie dwóch geniuszy”. Konkurs trwa, a jego finał odbędzie się we wrześniu 2025 r. wraz z galą wręczenia nagród oraz wystawą najlepszych prac.
W ramach współpracy między Toruniem a Vinci zaplanowano oficjalne wizyty delegacji, podczas których przedstawiciele obu miast będą mieli okazję do wzajemnego poznania dziedzictwa kulturowego, wymiany doświadczeń oraz nawiązania bliższych relacji. W październiku 2024 roku Burmistrz Vinci gościł z wizytą w Toruniu, natomiast w kwietniu 2025 r. delegacja z Torunia wyrusza do Włoch.
Fot. Andrzej Goiński, UMWKP