Miasto kupi nowe autobusy hybrydowe
Nowe autobusy hybrydowe przybędą taborowi toruńskiej komunikacji miejskiej. 17 stycznia 2024 r. miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji uruchomiło przetarg na zakup czterech ekologicznych pojazdów.
Komunikacja miejska jest jednym z najważniejszych aspektów funkcjonowania miasta. Od lat miasto Toruń stara się usprawnić ją w taki sposób, by jakość podróżowania była coraz wyższa. Priorytetem działań w tym zakresie jest także ekologia i troska o środowisko naturalne, gdyż pasażerowie chcą przemieszczać się nie tylko szybko i komfortowo, ale także ekologicznie. Toruń stara się sprostać tym wyzwaniom i nieustannie inwestuje w nowy tabor oraz infrastrukturę dla ekologicznej komunikacji publicznej: rozbudowuje sieć tramwajową, modernizuje przystanki i torowiska, buduje węzły przesiadkowe, kupuje nowoczesne autobusy i tramwaje.
Uruchomiony przetarg dotyczy zakupu czterech autobusów hybrydowych z opcją zakupu dwóch dodatkowych autobusów o takich samych parametrach. Zgodnie z procedurami obowiązującymi przy ogłaszaniu postępowań przetargowych powyżej progów unijnych 17 stycznia 2024 r. ogłoszenie o przetargu zostało przesłane do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, a gdy zostanie w nim opublikowane (zwykle w ciągu kilku dni od daty przesłania), dokumentacja przetargowa zostanie zamieszczona na stronie BIP MZK.
Termin składania ofert wyznaczono na 19 lutego br. Planuje się, że pojazdy trafią do Torunia w terminie do 12 miesięcy od chwili podpisania umowy, czyli w I/II kwartale 2025 r. Zakup będzie finansowany ze środków własnych Gminy Miasta Toruń.
Będą to pojazdy klasy MAXI, o długości ok. 12 metrów, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, urządzenia do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB i system detekcji i gaszenia pożarów.
Autobusy dołączą do floty 15 toruńskich autobusów hybrydowych. Przypomnijmy, że pierwszy miejski autobus z takim napędem, marki Solaris, pojawił się w Toruniu w lipcu 2015 r. Następnie, pod koniec roku 2018, pasażerów zaczęły wozić hybrydowe MAN-y, których 14 sztuk kupiono w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT - City II” współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Koszt zakupu jednego autobusu hybrydowego wyniósł wówczas 1 427 000,00 zł netto (1 755 210,00 zł brutto).
Ważnym, milowym krokiem w stronę ekologicznego transportu miejskiego był zakup autobusów elektrycznych. Obecnie Toruń ma ich dziesięć. Sześć takich pojazdów, wraz z infrastrukturą do ich ładowania pojawiło się w Toruniu pod koniec maja 2022 r. w ramach wspomnianego już projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. Koszt zakupu autobusów i pogotowia technicznego wyniósł 16 730 091 zł brutto. Jeden autobus kosztował brutto 2.751.510,00 zł. Trzy tzw. ładowarki wolne stanęły na terenie zajezdni autobusowej, a trzy ładowarki szybkie, pantografowe, po jednej na pętli na pl. św. Katarzyny, Uniwersytet, i Rubinkowo II.
Cztery kolejne „elektryki” i ładowarki dotarły do Torunia w maju 2023 r. Pojazdy oraz infrastrukturę do ich ładowania (dwie podwójne ładowarki tzw. „wolne” na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów) zakupiono dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny realizowanemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Koszt zakupu autobusów to ponad 11 700 000 zł brutto. Jeden pojazd kosztował 2 945 850 zł brutto.
Obecnie na tabor toruńskiej komunikacji miejskiej składa się 150 autobusów, w tym 10 zeroemisyjnych (elektrycznych) i 15 hybrydowych. W miarę możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych, a także dzięki środkom własnym Gminy tabor jest sukcesywnie wymieniany. Miasto inwestuje przede wszystkim w rozwiązania ekologiczne, przyjazne środowisku, dbając jednocześnie o komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Wszystkie zakupy czynione są z dużą dbałością o ekologię i środowisko naturalne. Każdy zakupiony w ostatnich latach autobus o napędzie spalinowym musi spełniać aktualnie najsurowsze normy dotyczące emisji spalin, w tym dotyczące redukcji emisji cząstek stałych czy tlenków azotu. Każdy pojazd jest niskopodłogowy, przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych i ze szczególnymi potrzebami, wyposażony m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB, system detekcji pożarów.
Aktualnie 100% autobusów wyposażonych jest w elektroniczne tablice informacyjne, 100% w monitoring, ponad 83% w automat biletowy, 100% to autobusy niskopodłogowe. Tych udogodnień nie mają tylko dwa zabytkowe jelcze i pojazd nauki jazdy.
Toruń na tym nie poprzestaje i złożył kolejny wniosek w programie dofinansowującym zakup taboru zeroemisyjnego, w tym 25 autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Zielony Transport Publiczny 3.0) oraz 10 autobusów elektrycznych z infrastrukturą z programu unijnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza. W przypadku pozyskania tych środków w Toruniu już na przełomie lat 2025/2026 zostanie osiągnięty poziom obowiązujący w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych od roku 2028.
fot. MZK w Toruniu