Jedna oferta na nowe elektryki
Firma Solaris Bus & Coach sp. z o.o. jako jedyna zgłosiła ofertę w przetargu na dostawę 10 sztuk fabrycznie nowych elektrycznych autobusów niskopodłogowych klasy maxi z opcją zakupu do 30 dodatkowych takich autobusów. Przetarg miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji ogłosiło 31 stycznia 2024 r. 19 marca otwarto oferty.
W Toruniu ciąg dalszy ekologicznych, autobusowych zakupów dla pasażerów komunikacji miejskiej. Firma Solaris zaoferowała za 1 autobus elektryczny cenę 2.560.000,00 zł netto, co daje 3.148.800,00 zł brutto za 1 sztukę. W ofercie znalazły się autobusy typu Urbino 12 electric / Urbino 12 E
Nowe elektryki, które miasto zakupi w wyniku przetargu, to pojazdy nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim ekologiczne, zeroemisyjne, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, o długości całkowitej 12 m, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, urządzenia do sprzedaży biletów, WiFi, ładowarki USB oraz system detekcji pożarów, a także nowoczesne magazyny energii (typ ogniw: High Power, łączna pojemność magazynu energii : 152,3 kWh).
Planuje się, że zakup nowych autobusów elektrycznych zostanie dofinansowany ze środków unijnych. Dofinansowanie do kupna 10 pojazdów ma pochodzić z programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza. Wniosek o dofinansowanie został złożony w lutym 2024 r.
Dofinansowanie do opcjonalnych 25 elektrobusów planuje się pozyskać z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Zielony Transport Publiczny 3.0). Wniosek został złożony w 2023 roku i jest w trakcie procedowania. Pięć pozostałych autobusów może zostać kupionych, gdy pojawią się kolejne możliwości pozyskania dofinansowania.
Jeśli procedowanie wniosków będzie przebiegało zgodnie z planem, umowy na dostawę pierwszych 10 autobusów planuje się podpisać w 2024 roku, a dostawy miałyby miejsce w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Jeśli uda się pozyskać dofinansowanie na kolejne zakupy, na przełomie lat 2025/2026 w Toruniu zostałby osiągnięty poziom, który w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych będzie obowiązywać od roku 2028.
W niedługim czasie zostanie uruchomiony przetarg na dostawy ładowarek do tych autobusów. Będzie to pięć ładowarek tzw. „wolnych”, które staną na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów i dwie ładowarki szybkie, pantografowe – po jednej na pętlach Olimpijska i Kolankowskiego.
Toruń systematycznie doposaża tabor komunikacji miejskiej i inwestuje w ekologiczne autobusy. Obecnie dysponuje dziesięcioma autobusami elektrycznymi (sześcioma zakupionymi w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT - City II” współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i czterema z programu Zielony Transport Publiczny realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej). Na infrastrukturę do ładowania elektrobusów składa pięć ładowarek wolnych w zajezdni autobusowe i trzy ładowarki pantografowe, po jednej na pętli na pl. św. Katarzyny, Uniwersytet, i Rubinkowo P&R. Po mieście kursuje także 15 autobusów hybrydowych, planuje się, że cztery kolejne takie wozy pojawią się w naszym mieście w 2025 roku. Pieniądze na zakup nowych hybryd będą pochodziły ze środków własnych Gminy Miasta Toruń.
Autobusy elektryczne są droższe niż napędzane olejem. Przykładowo jeden elektrobus kupiony w ramach umowy z 2022 r. - 2 945 850 zł brutto, zasilany olejem napędowym zakupiony w 2021 r. - 1 365 300 zł brutto, a hybrydowy (umowa z 2018 r.) - 1 755 210,00 zł brutto. Najistotniejszą kwestią jest jednak ekologia i mimo tych różnic miasto nadal zamierza inwestować w zeroemisyny tabor. Autobusy elektryczne nie generują spalin i są przyjazne dla środowiska. Ponadto poruszają się cicho, co wpływa na zmniejszenie miejskiego hałasu.
Fot. Agnieszka Bielecka