Wypowiedz umowę, złóż deklarację

Już wkrótce torunianie, którzy mieszkają w domach jednorodzinnych lub lokalach bez zarządu wspólnoty, znajdą w swoich skrzynkach pocztowych ulotki informujące o konieczności wypowiedzenia umowy za odbiór śmieci.

Ulotki w formie pisma urzędowego są wstępem do kampanii informacyjnej związanej z nowymi zasadami gospodarki odpadami. Kampania zainaugurowana będzie podczas rozpoczynających się 25 lutego br. corocznych spotkań prezydenta Torunia Michała Zaleskiego z mieszkańcami.

Ulotki rozesłane zostaną do właścicieli domów jednorodzinnych oraz współwłaścicieli budynków i lokali mieszkalnych bez zarządu wspólnoty, ponieważ to oni muszą formalnie, pisemnie, wypowiedzieć dotychczasową umowę za odbiór odpadów (w imieniu mieszkańców spółdzielni zrobią to ich zarządy, a w imieniu wspólnot mieszkaniowych - ich zarządcy.) Obowiązek wypowiedzenia dotychczasowej umowy na wywóz śmieci wynika ze zmiany ustawy z  13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2012, poz. 391 z późn. zm.), którą parlament polski przyjął 27 lipca 2011 roku.

- Już teraz rozpoczynamy informowanie torunian o konieczności wypowiedzenia umowy na wywóz odpadów, ponieważ chcemy zapobiec sytuacji, w której nasi mieszkańcy mieliby płacić podwójnie za odbiór śmieci tłumaczy odpowiedzialny za gospodarkę odpadami zastępca prezydenta Torunia, Zbigniew Fiderewicz.Od 1 lipca 2013 roku, zgodnie z nowymi zapisami ustawy, gmina przejmuje obowiązek odbioru i zagospodarowania odpadów, dlatego konieczne jest wypowiedzenie umowy z dotychczasową firmą wywozową. W przeciwnym razie za wywóz śmieci zapłacimy podwójnie: na rzecz firmy wywozowej oraz gminy.

Umowę z firmą wywozową należy wypowiedzieć w taki sposób, aby jej ważność kończyła się w dniu 30 czerwca 2013r. - Ponieważ okres wypowiedzenia, niezależnie od rodzaju umowy, trwa zazwyczaj trzy miesiące, nie okładajmy tego na ostatnią chwilęradzi prezydent Fiderewicz.

W dostarczanej mieszkańcom ulotce znajdzie się również istotna informacja o obowiązku złożenia deklaracji dotyczącej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami przez właścicieli nieruchomości. Wzór deklaracji oraz wysokość stawek poznamy podczas jednej z najbliższych sesji Rady Miasta Torunia. Odpowiednie druki będzie można pobrać
w punktach informacyjnych Urzędu Miasta Torunia, w Wydziale Gospodarki Komunalnej UMT oraz ze strony www.torun.pl. Podpisaną przez uprawnioną osobę deklarację trzeba będzie dostarczyć do Urzędu, gdzie wyznaczeni urzędnicy sprawdzą jej poprawność.

- Zapraszamy mieszkańców do nas, do Wydziału Gospodarki Komunalnej, na ul Legionów 220. Wyjaśnimy wątpliwości, odpowiemy na wszelkie pytania. Mamy ekipę fachowców, którzy chętnie pomogą również wypełniać deklaracje – zapewnia Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału.Można do nas pisać na adres: wgk@um.torun.pl lub telefonować. Informacji udzielają: Monika Szymczak tel. 56 623 70 85, Iwona Czyżniewska tel. 56 623 71 01, Radosław Tyczyński tel. 56 623 71 02 i Maciej Cichy tel. 56 623 71 03. Zapraszam również na stronę www.torun.pl, gdzie w zakładce „Gospodarka odpadami” znajdują się kompletne, zawsze aktualne informacje na ten temat.

Gmina Miasta Toruń, jak wiele innych gmin w Polsce, nie określiła dotąd metody naliczania stawek za wywóz odpadów. Toruń czekał bowiem na przyjęcie zgłoszonych przez Senat zmian do ustawy, mających polegać na możliwości łączenia różnych sposobów ustalania stawki. O wyborze metody określania opłat Rada Miasta Torunia dyskutować będzie na jednej z najbliższych sesji.