Podpory czekają na łuki

Mimo fali mrozów i śnieżycy, która przeszła w ostatnich dniach przez Toruń, praca na budowie mostu wre. Podpory brzegowe są już gotowe do montażu łuków.

Nieoczekiwany powrót zimy w pierwszej połowie marca nie zahamował prac na budowie mostu. Kontynuowane są wszystkie roboty, możliwe do wykonania w ujemnych temperaturach. Po ustaniu silnych opadów śniegu robotnicy wrócili na prawobrzeżne estakady i montują wanty do kolejnego pylonu.

W nurcie rzeki trwa umacnianie sztucznej wyspy za pomocą betonu i nasypu z kamieni. To zapewni jej stabilność po zamontowaniu pierwszego stalowego łuku na podporach - brzegowej i rzecznej. By nie doszło do jakiegokolwiek przesunięcia konstrukcji, drugi łuk musi trafić na swoje miejsce najdalej w ciągu miesiąca po osadzeniu pierwszego. Nadzór nad operacją spławiania łuków będzie prowadził Rejonowy Zarząd Gospodarki Wodnej - jego zgoda jest warunkiem rozpoczęcia kolejnych etapów transportu i montażu łuków. Dlatego całe przedsięwzięcie musi być bardzo dokładnie przygotowane, pogoda stabilna, a wszelkie możliwe problemy, jakie mogą wystąpić, wcześniej przewidziane. Inżynierowie Strabaga od wielu tygodni śledzą długoterminowe prognozy, przygotowując się do rozpoczęcia tej skomplikowanej operacji. Ma to niebawem nastąpić. Na placu budowy jest zgromadzony cały zapas stali potrzebnej do wykonania konstrukcji mostu.

15 marca budowę mostu odwiedził prezydent Torunia Michał Zaleski. Wraz z inżynierami Strabaga obejrzał postęp prac i zapoznał z planami robót na najbliższe dni. Spotkał się też z dziennikarzami bydgoskiego oddziału Telewizji Polskiej, którzy realizowali program o nowej toruńskiej przeprawie - zostanie on wyemitowany w najbliższych dniach. 

Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi to kluczowa inwestycja drogowa miasta. Obejmuje realizację kilku obiektów inżynieryjnych: 120 m tunelu podziemnego wzdłuż ulicy Wschodniej pod placem Daszyńskiego, 300 m estakady relacji ul. Żółkiewskiego - szosa Lubicka, prawo i lewobrzeżnych estakad o długości 600 m i 830 m, przejścia podziemnego pod trasą wzdłuż ulicy Rypińskiej oraz wiaduktu kolejowego o długości 110 m. Najważniejszym elementem inwestycji jest jednak most przez Wisłę – obiekt dwuprzęsłowy o długości 540 m, stalowej konstrukcji łuków i płyt pomostowych z podporą na sztucznej wyspie. Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Strabag Sp. zo.o. z Pruszkowa (lider) i Strabag AG (Spittal) z Austrii (partner).  Zgodnie z nowym harmonogramem nowa toruńska przeprawa ma być gotowa w grudniu 2013 r.

Całkowita wartość projektu wynosi 753 mln zł. Budowa jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 kwotą 327 mln zł.



Zobacz też film z budowy mostu, zrealizowany w połowie lutego 2013: