Stara fotografia z Misiem

W ramach projektu fotograficznego „Zatopieni w szkle” Sebastian Miś zorganizował spotkanie w Centrum Sztuki Współczesnej. Uczestnicy mieli okazję wysłuchać prelekcji dotyczącej historii fotografii i uczestniczyć w warsztatach robienia zdjęć przy użyciu aparatu wielkoformatowego.

 Sebastian Miś jest studentem edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych na UMK. W tym roku został stypendystą Miasta Torunia w dziedzinie kultury. Przyznane środki pozwalają mu na realizację projektu „Szkło z pamięcią. Kontynuacja poszukiwań w XIX –wiecznej technice fotograficznej”. Artysta specjalizuje się w wykonywaniu fotografii przy użyciu techniki mokrego kolodionu. Spotkanie „Zatopieni w szkle” miało na celu teoretyczne i praktyczne przybliżenie tej formy sztuki.

 

Historia techniki kolodionowej sięga początków fotografii. Była bardzo popularna w XIX wieku. Przy jej zastosowaniu zdjęcia tworzone są poprzez naświetlenie szklanej płyty pokrytej substancją światłoczułą. Dzięki temu powstaje negatyw, z którego można tworzyć odbitki. Pierwsze zdjęcia przy użyciu mokrego kolodionu zostały wykonane w 1851 roku. Technika ta królowała przez blisko 30 lat. Pomimo zastąpienia jej przez inne, w dzisiejszych czasach mówi się o epoce renesansu szlachetnych technik fotograficznych. Tego rodzaju technologię robienia zdjęć wykorzystuje Sebastian Miś. Uzyskany efekt daje świetnej jakości obraz fotograficzny, praktycznie pozbawiony ziarnistości. Gwarantuje to również niesamowitą plastykę obrazu. Ze względu na to, że zdjęcie uzyskuje się w procesie całkowicie manualnym, na płycie często powstają różnego rodzaju efekty w formie zacieków i plamek. Nie są to jednak wady, lecz zalety techniki, które budują indywidualny charakter odbitek. Efekt pracy artysty jest nie do końca przewidywalny, jednakże prawie zawsze zachwycający.

W części warsztatowej uczestnicy mieli okazję wykonać zdjęcia techniką mokrego kolodionu przy użyciu wielkoformatowego aparatu. Była to również niezwykła okazja do śledzenia całego procesu twórczego i wywołania fotografii podczas pracy w ciemni.