Mikrotuneling na Średnicówce

Na budowie Trasy Średnicowej Północnej (II etap) do wykonania kanalizacji deszczowej pod torami kolejowymi zastosowano technologię mikrotunelingu.  W praktyce oznacza to, że nie ma potrzeby wykonywania głębokich wykopów na całej długości układanego odcinka rury, a jedynie na początku i końcu odcinka kanalizacji deszczowej. Co ważne, metoda ta pozwala na ciągłe utrzymanie ruchu w miejscu, gdzie jest budowana kanalizacja deszczowa. W tym przypadku chodzi o kursowanie pociągów.

 Warto dodać, że sama technologia mikrotunelingu jest w całości zautomatyzowana i polega na wydrążeniu w ziemi otworu o  określonej średnicy i przeciśnięciu w nim rury.  Jest ona precyzyjna i dokładna, ponieważ przecisk rury jest mierzony  przy pomocy promienia lasera. W ostatnim czasie podobne prace prowadzono na placu Daszyńskiego przy budowie mostu drogowego.

Warto wiedzieć: Budowa II etapu Trasy Średnicowej Północnej obejmuje odcinek od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Grudziądzkiej. W ramach zadania wybudowany zostanie 3-kilometrowy odcinek drogi (z dwupasmową jezdnią, która będzie biec na odcinku od ul. Grudziądzkiej do węzła drogowego w ciągu ul. Wschodniej do włączenia w ulicę Marii Skłodowskiej-Curie, wraz z przebudową tej ulicy. Dla pieszych zostaną wybudowane chodniki, a dla rowerzystów powstaną drogi rowerowe. Na całym odcinku zostanie zamontowane oświetlenie i nasadzona zieleń. Inwestycja obejmie również wybudowanie wiaduktu nad torami kolejowymi wraz ze zjazdami, kładki dla pieszych, przepustu rowerowego (46 m), estakady dla rowerów i niepełnosprawnych (90 m) i ekranów akustycznych. Przebudowie zostaną poddane 3 skrzyżowania: z ul. Dworcową, z ul. Bolesława Chrobrego i z ul. M. Skłodowskiej- Curie, a także torowisko tramwajowe w ciągu ul. M. Skłodowskiej-Curie.