Budżet obywatelski 2023 - składanie wniosków
Budżet obywatelski w Toruniu na 2023 r.
OKRES SKŁADANIA WNIOSKÓW
został zakończony 31 maja 2022 o północy
Przejdź do listy zgłoszonych projektów
Jak złożyć wniosek? To proste!
Wystarczy opisać swój projekt na specjalnym formularzu, zebrać podpisy poparcia i ewentualnie dodatkowe materiały wskazane w formularzu, a następnie dostarczyć komplet dokumentów do urzędu miasta.
Termin składania wniosków to okres od 4 do 31 maja 2022 r. Torunianie będą dzielić pieniądze już po raz dziesiąty. Na rok 2023 jest to kwota 7,08 mln zł.
Składanie wniosku - krok po kroku.
KROK 1
Opisz swój projekt na formularzu służącym do zgłaszania projektów do budżetu obywatelskiego w Toruniu. Możesz to zrobić na dwa sposoby:
- z wykorzystaniem formularza elektronicznego, który jest dostępny pod adresem: www.budzet.torun.pl (w okresie od 4 do 31 maja 2022 r.)
lub - z wykorzystaniem formularza do wydruku:
>>> pobierz formularz wniosku (.docx)
>>> pobierz formularz wniosku (.doc)
>>> pobierz formularz wniosku (.rtf)
>>> pobierz formularz wniosku (.odt)
>>> pobierz formularz wniosku (.pdf)
Postaraj się dobrze przygotować opis swojego projektu. Wymyśl dla niego ciekawy tytuł (nie więcej niż dziesięć słów), zastanów się nad argumentami, które przekonają innych mieszkańców Torunia, że warto głosować na Twoją propozycję. Wypełnij wniosek starannie, a szczególnie dobrze przemyśl tekst, który wpiszesz w rubrykę "Opis projektu na stronę internetową" - ten opis zostanie zamieszczony przy Twoim projekcie na miejskiej stronie internetowej (pamiętaj, że masz tam do dyspozycji 1200 znaków ze spacjami, co oznacza, że dłuższe opisy będą ucinane po osiągnięciu limitu znaków).
WAŻNE!
Przy wycenie projektu zwróć uwagę na limity kosztów dla zadań lokalnych - 300 tys. zł dla projektów inwestycyjnych, remontowych lub z zakresu urządzania zieleni oraz 80 tys. zł dla pozostałych projektów.
Nie ma ograniczenia wiekowego dla osób składających wnioski i głosujących na projekty. Ale osoby niepełnoletnie muszą dostarczyć zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na swój udział w budżecie obywatelskim.
KROK 2
Znajdź osoby, które poprą Twój pomysł i zbierz ich podpisy na liście poparcia. Pamiętaj, że sam nie możesz poprzeć swojego pomysłu na liście poparcia. Liczba podpisów wymaganych na liście poparcia dla wniosku zależy od ilości mieszkańców danego osiedla i wynosi od 2 osób dla małych osiedli, takich jak Kaszczorek do 15 osób dla osiedli największych oraz dla puli ogólnomiejskiej. Wymaganą liczbę podpisów znajdziesz ją na formularzu listy poparcia dla wniosku (projektu):
- formularz listy poparcia dla wniosku:
>>> pobierz formularz listy poparcia (.docx)
>>> pobierz formularz listy poparcia (.doc)
>>> pobierz formularz listy poparcia (.rtf)
>>> pobierz formularz listy poparcia (.odt)
>>> pobierz formularz listy poparcia (.pdf)
KROK 3
Jeżeli Twój pomysł wymaga zgody na realizację od kogoś innego niż miasto (np. spółdzielni mieszkaniowej czy wspólnoty, na terenie której chcesz realizować swój projekt) - zdobądź od niego pisemne oświadczenie o gotowości do współpracy (zgodnie z poniższym wzorem):
- oświadczenie właściciela / zarządcy nieruchomości:
>>> pobierz wzór oświadczenia (.docx)
>>> pobierz wzór oświadczenia (.doc)
>>> pobierz formularz oświadczenia (.rtf)
>>> pobierz formularz oświadczenia (.odt)
KROK 4
Dostarcz kompletny wniosek wraz z listą poparcia i załącznikami (np. mapki, zdjęcia, oświadczenia, inne - jeżeli są) do Urzędu Miasta Torunia.
Jak dostarczyć dokumenty do urzędu?
Można to zrobić na kilka sposobów:
- Jeżeli przygotowałeś komplet dokumentów w wersji elektronicznej możesz podpisać pliki kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym i wysłać do urzędu pocztą elektroniczną - na adres: bo@um.torun.pl, albo za pomocą usługi ePUAP. Dokument najłatwiej podpisać elektronicznie z wykorzystaniem serwisu obywatel.gov.pl
- Jeżeli nie masz profilu/podpisu zaufanego - możesz go łatwo uzyskać, nawet bez wychodzenia z domu - wejdź na stronę Profil Zaufany
- Jeżeli wolisz wydrukować i podpisać dokumenty własnoręcznym podpisem - możesz je następnie przynieść do dowolnego Punktu Informacyjnego Urzędu Miasta Torunia lub wysłać pocztą tradycyjną na adres:
Urząd Miasta Torunia
Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji
ul. Wały gen. Sikorskiego 8, 87-100 Toruń
MASZ CZAS DO 31 maja 2022 R.
WAŻNE!
Jakie projekty można zgłaszać?
Można zgłaszać dowolny projekt należący do katalogu zadań własnych gminy lub powiatu (Toruń jest miastem na prawach powiatu i realizuje także zadania powiatowe).
Trzeba pamiętać, że zgłaszane w ramach budżetu obywatelskiego projekty muszą być zrealizowane w ciągu jednego roku - 2023. W przypadku projektów inwestycyjnych lub remontowych realizacja może być wydłużona do połowy 2024 r. Warto też pamiętać, że wartość projektu zgłaszanego do puli lokalnej nie może przekroczyć 300 tys. zł dla projektów inwestycyjnych, dotyczących zagospodarowania zieleni, remontowych oraz 80 tys. zł dla projektów pozostałych.
Warto zgłaszać, a potem głosować na pomysły, których realizacja przyniesie trwałe, długoletnie efekty materialne na osiedlach, poprawi poziom usług miejskich, podniesie standard dróg, terenów zieleni, parkingów, zwiększy bezpieczeństwo, poszerzy dostępność miejsc rekreacji, ścieżek rowerowych, placów zabaw, itp. Warto też rozmawiać z sąsiadami, przedstawicielami Rad Okręgów i Radnymi Miasta Torunia o potrzebach swojego osiedla - pozwoli to lepiej poznać lokalne oczekiwania i przygotować lepsze projekty.
Kto może zgłaszać projekty?
Projekty może zgłaszać każdy mieszkaniec Torunia. Za mieszkańca uważa się osobę, dla której Toruń stanowi centrum interesów życiowych - przebywa tu ponad 183 dni w roku, z zamiarem stałego pobytu.
Ile projektów możne zgłosić jedna osoba?
Jedna osoba może zgłosić maksymalnie trzy projekty: dwa do puli lokalnej (w okręgu, w którym mieszka) oraz jeden do puli ogólnomiejskiej. Tego samego projektu nie można zgłosić do dwóch pul. Projekty zgłaszane przez mieszkańca do puli lokalnej muszą dotyczyć osiedla, w którym on zamieszkuje, np. mieszkaniec Czerniewic może zgłosić dwa projekty dotyczące Czerniewic i jeden projekt ogólnomiejski.
Nie wiesz, w jakiej części miasta mieszkasz?
Znajdź swoją część miasta na mapce Google
Kto może poprzeć mój projekt?
Jeżeli chodzi o osoby popierające Twój projekt - bez względu na to, czy pomysł jest lokalny czy ogólnomiejski - możesz ich szukać wśród mieszkańców całego miasta. Można poprzeć dowolną ilość wniosków. Dla projektów ogólnomiejskich liczba osób popierających wynosi 15. Dla projektów lokalnych jest różna i zależy od liczby osób zamieszkujących daną część miasta - znajdziesz ją na formularzu listy poparcia dla wniosku (projektu).
Nie jesteś pełnoletni, ale masz ciekawy pomysł dla Twojego miasta?
Przygotuj swój projekt i namów swoich rodziców lub opiekunów prawnych, by zaakceptowali Twój udział w procedurze Budżetu obywatelskiego w Toruniu i złożyli swój podpis na przygotowanym przez Ciebie wniosku.
Jak będziemy głosować?
Głosowanie, które rozpocznie się 24 września 2022 r. i potrwa do 3 października, musi być bezpośrednie. Oznacza to, że nie można np. zbierać na osiedlach papierowych kart do głosowania i wrzucać ich hurtem do urny. Każdy chętny torunianin musi zagłosować osobiście - przez Internet, pocztą tradycyjną lub wrzucając wypełnioną przez siebie kartę do urny. W czasie głosowania będzie można swobodnie wybrać listę lokalną - wg własnego interesu życiowego, ale można wybierać projekty tylko z jednej listy lokalnej i z listy ogólnomiejskiej.
Przejdź do generatora wniosków
www.budzet.torun.pl
(link będzie dostępny od 4 maja 2022)
Do pobrania:
- Podział kwoty 7,08 mln na pule i okręgi (.docx)
- Podział kwoty 7,08 mln na pule i okręgi (.pdf)
- FORMULARZ WNIOSKU dla autorów projektów na 2023 r. (.docx)
- FORMULARZ WNIOSKU dla autorów projektów na 2023 r. (.doc)
- FORMULARZ WNIOSKU dla autorów projektów na 2023 r. (.rtf)
- FORMULARZ WNIOSKU dla autorów projektów na 2023 r. (.odt)
- FORMULARZ WNIOSKU dla autorów projektów na 2023 r. (.pdf)
- Formularz LISTY POPARCIA dla wniosku na 2023 r. (.docx)
- Formularz LISTY POPARCIA dla wniosku na 2023 r. (.doc)
- Formularz LISTY POPARCIA dla wniosku na 2023 r. (.rtf)
- Formularz LISTY POPARCIA dla wniosku na 2023 r. (.odt)
- Formularz LISTY POPARCIA dla wniosku na 2023 r. (.pdf)
- Formularz OŚWIADCZENIA właściciela / zarządcy nieruchomości (.docx)
- Formularz OŚWIADCZENIA właściciela / zarządcy nieruchomości (.doc)
- Formularz OŚWIADCZENIA właściciela / zarządcy nieruchomości (.rtf)
- Formularz OŚWIADCZENIA właściciela / zarządcy nieruchomości (.odt)
- Plakat edycji 2023, wersja do druku, format A1 (.pdf)
- Plakat edycji 2023, wersja .jpg
- Mapka Torunia z zaznaczonymi częściami miasta (okręgami)
- Mapka projektów wybranych w budżecie obywatelskim w Toruniu na lata: 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020
- Mapka projektów wybranych w budżecie obywatelskim w Toruniu na lata: 2021 oraz 2022
- Orientacyjne koszty wybranych działań (.pdf)
- Podstawa prawna - Regulamin: Uchwała nr 52/2019 Rady Miasta Torunia z dnia 7.02.2019 r. w sprawie budżetu obywatelskiego w Toruniu z późn. zm.
Nie wiesz, jak napisać projekt?
Dla osób, które chcą zasięgnąć porady w sprawie pisania projektów do Budżetu obywatelskiego na rok 2023 Urząd Miasta Torunia przygotował dwie propozycje:
- codzienne telefoniczne dyżury informacyjne (od poniedziałku do piątku) - od 4 do 31 maja 2022, w godzinach 7.30-15.30, nr telefonu: 56 611 86 73
- lub mailowo: bo@um.torun.pl (w zgłoszeniu należy podać imię i nazwisko oraz nr telefonu do kontaktu).
Kontakt:
Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji Urzędu Miasta Torunia
ul. Wały gen. Sikorskiego 8, 87-100 Toruń
- e-mail: bo@um.torun.pl
- tel.: 56 611 86 73 (poniedziałek - piątek, w godz.7.30-15.30)