Toruń gospodarzem posiedzenia Komisji Edukacji Związku Miast Polskich. Edukacja włączająca, nowe technologie oraz wielokulturowość w szkołach i przedszkolach to główne tematy rozpoczynających się w czwartek, 6 listopada 2025 roku toruńskich obrad.

- Bardzo się cieszę, że jesteście dziś z nami w Toruniu, że zarówno Pani przewodnicząca, jak i członkowie tej komisji wybrali właśnie Toruń na miejscem tego posiedzenia. To między innymi edukacja włączająca będzie tematem dzisiejszego spotkania - mówi prezydent Torunia Paweł Gulewski. – Życzę Wam dobrego pobytu w Toruniu! 

Prezydent mówił też o kwestii finansowania oświaty i roli samorządów w kontekście tworzonych budżetów na 2026 rok. 

- Luka oświatowa w 2024 roku w Toruniu wynosiła 216 mln zł, natomiast w 2026 roku szacujemy ją na 269 mln zł. To tez ważny element, o którym będziemy dziś rozmawiali. Kolejny raz będziemy się zwracać do rządzących by planowali te wydatki tak, by samorządów nie obarczać w tak znaczący sposób – dodał prezydent Gulewski.

Do 7 listopada 2025 roku Toruń gości przedstawicieli Komisji Edukacji Związku Miast Polskich. Dwudniowe posiedzenie odbywa się w Hotelu Bulwar i skupia się na kluczowych wyzwaniach stojących przed polską edukacją. 

Przewodnimi tematami spotkania są szanse, zagrożenia i dobre praktyki edukacji włączającej, nowe technologie w edukacji, w tym wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz prawne i organizacyjne aspekty wielokulturowości w szkołach i przedszkolach. Pierwszy dzień spotkania prowadziła Przewodnicząca Edukacji Związku Miast Polskich Beata Chrzanowska. W spotkaniu uczestniczyli również m. in. zastępczyni prezydenta Torunia Dagmara Zielińska oraz Dyrektor Toruńskiego Centrum Usług Wspólnych Łukasz Nowak.

W programie przewidziano wystąpienia ekspertów, debaty plenarne, prezentacje dobrych praktyk oraz wizytę w Zespole Szkół nr 26 w Toruniu. Uczestnicy będą również mieli okazję zwiedzić toruńską starówkę. 

Przypomnijmy, w Toruniu w tym roku szkolnym edukację rozpoczęło 30 tys. uczniów i przedszkolaków w 70 placówkach prowadzonych przez miasto. W samych tylko klasach pierwszych szkół podstawowych mamy ponad 1670 dzieci. Tą całą wspólnotę koordynuje:  68 dyrektorów, 3252 nauczycieli oraz 153 pracowników administracji i obsługi.

Edukacja włączająca, nazywana też inkluzyjną to jedno z najważniejszych współczesnych podejść w systemach oświaty. To proces, w którym szkoła dostosowuje się do ucznia, a nie uczeń do szkoły. Jej głównym celem jest zapewnienie każdemu dziecku i młodzieży, niezależnie od jego umiejętności, potrzeb czy trudności (w tym niepełnosprawności), pełnego i aktywnego udziału w życiu szkoły i procesie uczenia się w placówce ogólnodostępnej, najbliższej miejsca zamieszkania.

Fot. © UMT 2025, autor: Sławomir Kowalski, licencja: CC BY-NC 4.0