12 maja 2025 r. rusza nabór do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2025/2026.
Rekrutacja na rok szkolny 2025/2026 do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych dla młodzieży prowadzonych przez Gminę Miasta Toruń zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem systemu informatycznego.
Rekrutacji do: czteroletnich liceów ogólnokształcących, pięcioletnich techników i trzyletnich branżowych szkół I stopnia będzie prowadzona za pośrednictwem strony https://torun.edu.com.pl/kandydat.
Na kandydatów czeka ogółem 2710 miejsc w klasach pierwszych, w tym:
- 240 miejsc w 5 branżowych szkołach I stopnia,
- 892 miejsca w 8 technikach,
- 1578 miejsc w 11 liceach ogólnokształcących.
Terminy składania wniosków:
Od 12 maja 2025 r. do 13 czerwca 2025 r. do godz. 15:00 – prowadzony będzie nabór wniosków do:
• oddziałów ogólnodostępnych w liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia,
• oddziału integracyjnego w VII Liceum Ogólnokształcącym,
• oddziałów sportowych – po jednym w II Liceum Ogólnokształcącym i VIII Liceum Ogólnokształcącym,
• oddziałów mistrzostwa sportowego w XIII Liceum Ogólnokształcącym,
• oddziałów przygotowania wojskowego – po 1 oddziale w Technikum nr 4 w Zespole Szkół Technicznych i w VI Liceum Ogólnokształcącym,
• oddziału o profilu mundurowym w II Liceum Ogólnokształcącym (utworzenie tego oddziału uwarunkowane jest uzyskaniem zgody ministra właściwego do spraw wewnętrznych, na którą oczekujemy, w przypadku braku zgody oddział będzie oddziałem ogólnodostępnym),
• oddziałów dwujęzycznych w X Liceum Ogólnokształcącym,
• oddziału wymagającego od kandydatów szczególnych indywidualnych predyspozycji w IV Liceum Ogólnokształcącym.2. Kandydaci mogą zmienić decyzję dotyczącą wyboru szkół. Złożenie nowego wniosku, w tym zmiana przez kandydata wniosku o przyjęcie, z uwagi na zmianę szkół, do których kandyduje, jest możliwa w terminie od 24 czerwca 2025 r. do:
• 27 czerwca 2025 r. do godz. 15:00 w przypadku ubiegania się o przyjęcie do oddziału: sportowego, mistrzostwa sportowego, przygotowania wojskowego, o profilu mundurowym, dwujęzycznego, wymagającego szczególnych indywidualnych predyspozycji,
• 8 lipca 2025 r. do godz. 15:00 w przypadku ubiegania się o przyjęcie do oddziału ogólnodostępnego lub integracyjnego.
Wykaz oddziałów sportowych, mistrzostwa sportowego, dwujęzycznych, przygotowania wojskowego oraz wymagających od kandydatów szczególnych indywidualnych predyspozycji, do których prowadzone będą postępowania rekrutacyjne na rok szkolny 2025/2026:
• 2 oddziały mistrzostwa sportowego (hokej na lodzie, kolarstwo, piłka nożna, wioślarstwo) w XIII Liceum Ogólnokształcącym w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych nr 13 w Toruniu, przy ul. Targowej 36/38,
• 1 oddział sportowy (pływanie, piłka nożna) w II Liceum Ogólnokształcącym im. Królowej Jadwigi w Toruniu, przy ul. Kosynierów Kościuszkowskich 6,
• 1 oddział sportowy (koszykówka, piłka nożna) w VIII Liceum Ogólnokształcącym w Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego i VIII Liceum Ogólnokształcącym w Toruniu, przy ul. Grunwaldzkiej 33/35,
• 1 oddział przygotowania wojskowego kształcący w zawodzie technik logistyk w Technikum nr 4 w Zespole Szkół Technicznych w Toruniu, przy ul. Legionów 19/25,
• 1 oddział przygotowania wojskowego w VI Liceum Ogólnokształcącym im. Zesłańców Sybiru w Toruniu, przy ul. Wojska Polskiego 47a,
• 1 oddział o profilu mundurowym w II Liceum Ogólnokształcącym im. Królowej Jadwigi w Toruniu, przy ul. Kosynierów Kościuszkowskich 6 (o ile będzie zgoda ministra właściwego do spraw wewnętrznych),
• 3 oddziały dwujęzyczne (język angielski) w X Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Banacha w Toruniu, przy Placu św. Katarzyny 9,
• 1 oddział wymagający od kandydatów szczególnych indywidualnych predyspozycji w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki, przy ul. Warszawskiej 1/5.Próby sprawności fizycznej (do oddziałów: mistrzostwa sportowego, sportowych, przygotowania wojskowego, o profilu mundurowym), sprawdzian kompetencji językowych (do oddziałów dwujęzycznych) oraz sprawdzian uzdolnień kierunkowych (do oddziału wymagającego szczególnych indywidualnych predyspozycji) zostaną przeprowadzone od 16 czerwca 2025 r. do 18 czerwca 2025 r. (II termin: od 30 czerwca 2025 r. do 2 lipca 2025 r.).
Kompletna oferta edukacyjna na rok szkolny 2025/2026 – w systemie elektronicznego naboru https://torun.edu.com.pl/kandydat - dostępna od dnia 7 maja 2025 r.
Sposób wypełnienia wniosku i miejsce jego złożenia
1. Kandydaci korzystając z dowolnego komputera z dostępem do Internetu, zapoznają się z ofertą edukacyjną szkół na stronie https://torun.edu.com.pl/kandydat, dokonują wyboru poszczególnych oddziałów w nie więcej niż trzech szkołach prowadzonych przez Gminę Miasta Toruń (ustalają listę preferencji).
2. Po wypełnieniu wniosek należy wydrukować i własnoręcznie podpisać. Na wniosku wymagany jest podpis co najmniej jednego rodzica/prawnego opiekuna kandydata.
System naboru elektronicznego umożliwia również podpisanie wniosku podpisem kwalifikowanym/Profilem zaufanym (ePUAP). Wniosku podpisanego w taki sposób, nie trzeba drukować.
Dopuszczalne formy składania wniosku:
1. Dostarczenie do szkoły pierwszego wyboru podpisanego wniosku wraz z dokumentami.
2. Złożenie w systemie elektronicznego naboru wniosku opatrzonego podpisem kwalifikowanym/Profilem zaufanym (ePUAP) wraz z dokumentami.
Wypełnienie wniosku w formie elektronicznej umożliwi rodzicom/kandydatom śledzenie na bieżąco kolejnych etapów procesu rekrutacji oraz niezwłoczne uzyskanie informacji o jej wynikach.
Dodatkowe dokumenty
Kandydat do oddziału sportowego oraz oddziału mistrzostwa sportowego do wniosku dołącza orzeczenie lekarskie wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej o posiadaniu stanu zdrowia umożliwiającego podjęcie nauki w tym oddziale oraz pisemną zgodę rodziców na uczęszczanie do tego oddziału. Wzór pisemnej zgody rodziców w plikach do pobrania w systemie elektronicznego naboru.
Kandydat do oddziału przygotowania wojskowego oraz do oddziału o profilu mundurowym do wniosku dołącza orzeczenie lekarskie wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej o posiadaniu bardzo dobrego stanu zdrowia umożliwiającego podjęcie nauki w tym oddziale oraz pisemną zgodę rodziców na uczęszczanie do tego oddziału. Wzór pisemnej zgody rodziców w plikach do pobrania w systemie elektronicznego naboru.
Kandydat, który zaznaczy we wniosku, że spełnia dodatkowe kryterium brane pod uwagę w procesie rekrutacji, dołącza do wniosku odpowiedni dokument potwierdzający jego spełnianie.
Załączniki do wniosku potwierdzające spełnienie kryterium, o którym mowa we wniosku:
• Kandydat z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia - wymagana opinia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, w sprawie pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej.
• Wielodzietność rodziny kandydata - wymagane oświadczenie o wielodzietności kandydata. Wzór oświadczenia do pobrania ze strony elektronicznego naboru.
• Niepełnosprawność kandydata - wymagane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność kandydata, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności kandydata lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
• Niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata - wymagane orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności rodzica kandydata lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
• Niepełnosprawność obojga rodziców kandydata - wymagane orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności rodziców kandydata lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
• Niepełnosprawność rodzeństwa kandydata - wymagane orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności rodzeństwa kandydata lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
• Samotne wychowywanie kandydata w rodzinie - wymagany prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem. Wzór oświadczenia do pobrania ze strony elektronicznego naboru.
• Objęcie kandydata pieczą zastępczą - wymagany dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej, laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim lub laureat konkursu dla uczniów szkół i placówek artystycznych, dających uprawnienie do przyjęcia do szkoły ponadpodstawowej w pierwszej kolejności, do wniosku o przyjęcie do szkoły dołącza zaświadczenie o uzyskaniu tego tytułu.
Warto wiedzieć
1. Dwa etapy rekrutacji
Rekrutacja co roku odbywa się w dwóch etapach: zasadniczym i uzupełniającym. Jeśli komuś nie udało się dostać do żadnej z wybranych szkół w terminie zasadniczym, ma jeszcze szansę w rekrutacji uzupełniającej, choć wtedy dostępnych będzie już mniej miejsc i to raczej w szkołach mało obleganych przez kandydatów. Rekrutacja uzupełniająca odbywa się według takich samych reguł jak zasadnicza, ale na złożenie wniosku, zdanie dodatkowego testu, potwierdzenie woli uczęszczania do oddziału jest mniej czasu.
2. Szczegółowy harmonogram postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego
Harmonogram rekrutacji ustalany jest przez kuratorów oświaty.
Zarządzenie nr 3/2025 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 21 stycznia 2025 r. w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów, na rok szkolny 2025/2026 do: publicznych szkół podstawowych dla dorosłych, klas I publicznych szkół ponadpodstawowych i na semestr pierwszy klas I publicznych szkół branżowych II stopnia i publicznych szkół policealnych w województwie kujawsko-pomorskim, zwane dalej harmonogramem rekrutacji, przewiduje początek składania wniosków o przyjęcie do klas I liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia na 12 maja 2025 r. Czas na to jest niemal do końca roku szkolnego - do 13 czerwca 2025 r. do godz. 15:00. Kolejność składania wniosków nie ma znaczenia.
Ważne!
W dniach od 24 czerwca 2025 r. do 8 lipca 2025 r. do godz. 15:00, kandydaci do oddziałów ogólnodostępnych i integracyjnych będą mieli możliwość dokonania zmian na liście preferencji oddziałów, tzn. będą mogli wypełnić ponownie wniosek wybierając inne oddziały i inne szkoły. Taką możliwość mają również kandydaci do oddziałów: dwujęzycznych, sportowych, mistrzostwa sportowego, przygotowania wojskowego, o profilu mundurowym. wymagających szczególnych indywidualnych predyspozycji, ale ponowny wniosek muszą złożyć od 24 czerwca 2025 r. do 27 czerwca 2025 r. do godz. 15:00.
3. Dodatkowe sprawdziany predyspozycyjne
Uczniowie, którzy chcą dostać się do oddziałów dwujęzycznych, sportowych, mistrzostwa sportowego, przygotowania wojskowego, o profilu mundurowym lub innych, w których wymagane są szczególne indywidualne predyspozycje, dodatkowo zdają sprawdziany predyspozycyjne.
W 2025 roku sprawdziany te odbędą się od 16 czerwca do 18 czerwca 2025 r. Zawsze przewiduje się także „zapasowy” termin dla uczniów, którzy z ważnych przyczyn nie mogli wziąć udziału w sprawdzianie lub podjęli decyzję o zmianie wniosku: od 30 czerwca 2025 r. do 2 lipca 2025 r.
4. Przekazanie wniosku szkole
Wniosek o przyjęcie do szkoły będzie można wygenerować w elektronicznym systemie rekrutacji. Wniosek składa się w szkole pierwszego wyboru w terminie do 13 czerwca 2025 r. do godz. 15:00. Możliwość ponownego złożenia wniosku – patrz pkt 2.
5. Ważna kolejność
W zależności od decyzji jednostki samorządu terytorialnego uczniowie mogą zdecydować się na różną liczbę szkół, w Toruniu są to trzy szkoły. Wpisują je do wniosku w kolejności od tej klasy i szkoły, którą są najbardziej zainteresowani po tę, która interesuje ich najmniej. Kolejność ma duże znaczenie. Kandydat dostanie się do tej klasy, do której ma wystarczającą liczbę punktów, ale klasy będą rozpatrywane zgodnie z kolejnością podaną we wniosku. Jeśli kandydat ma 140 punktów, a we wniosku wymieni po kolei klasy do których trzeba mieć 90, 120, 130 punktów, zostanie przez system przydzielony do pierwszej wymienionej (czyli tej stojącej otworem już dla uczniów z 90 punktami).
6. Kluczowy moment
Po złożeniu wszystkich dokumentów, rozpatrzeniu ich przez komisje rekrutacyjne oraz ustaleniu list kandydatów, którzy znaleźli miejsce w wybranych oddziałach, szkoły ogłaszają listę osób zakwalifikowanych do przyjęcia i listę tych, którzy się nie zakwalifikowali. W 2025 r. takie informacje będą publikowane 15 lipca 2025 r. o godz. 12:00. Nie oznacza to jeszcze przyjęcia do szkoły. Wkrótce należy koniecznie potwierdzić wolę uczęszczania do danej szkoły. Dopiero to potwierdzenie pozwala na stworzenie ostatecznej listy przyjętych w danej szkole.
7. Krótki czas na potwierdzenie woli uczęszczania do danej szkoły
Na potwierdzenie woli uczęszczania do danej szkoły, podobnie jak na inne działania uwzględnione w harmonogramie, jest wyznaczony czas. Są to terminy nieprzekraczalne, nie można się spóźnić choćby o minutę. Wolę uczęszczania do danej szkoły należy potwierdzić do 18 lipca 2025 r. do godz. 15:00. Niedotrzymanie terminu oznacza, że uczeń traci szansę na dostanie się do wybranej szkoły.
Listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do danej szkoły zostaną ogłoszone w dniu 21 lipca 2025 r. o godz. 12:00.
8. Rekrutacja uzupełniająca
Rekrutacja uzupełniająca dla tych kandydatów, którzy nie dostaną się do żadnej ze wskazanych we wniosku szkół rozpocznie się 21 lipca 2025 r. od godz. 12:00 i potrwa do 28 lipca 2025 r. do godz. 15:00. Do 22 lipca 2025 r. Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty opublikuje informacje o liczbie wolnych miejsc w liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia.
9. Krótki czas na wzięcie udziału w procedurze odwoławczej
W terminie 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do szkoły. W rekrutacji zasadniczej ma na to czas do 24 lipca 2025 r., a w rekrutacji uzupełniającej do 11 sierpnia 2025 r.
Uzasadnienie komisja rekrutacyjna sporządza w terminie 3 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata z wnioskiem, uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
Rodzic kandydata może wnieść do dyrektora szkoły podstawowej odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 3 dni od dnia otrzymania odwołania, na rozstrzygnięcie dyrektora danej szkoły podstawowej służy skarga do sądu administracyjnego.
Fot. © UMT 2025, licencja: CC BY-NC 4.0