Dziewięć firm stanęło do przetargu na kompleksową modernizację dwóch kolejnych odcinków toruńskich torowisk tramwajowych - w ciągu ul. Konstytucji 3 Maja od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska oraz w ciągu ul. Kościuszki od wysokości wejścia na posesję Kościuszki 28-30 do ul. Olbrachta.
W Toruniu eksploatowanych jest prawie 30 km tras tramwajowych. Znaczna ich część została kompleksowo wyremontowana lub wybudowana dzięki środkom unijnym. W efekcie stały się one cichsze, bezpieczniejsze i zielone. Obecna perspektywa unijna na lata 2021-2027 daje szansę na pozyskanie funduszy na kolejne gruntowne remonty zużytych wieloletnią eksploatacją szyn i pozostałej infrastruktury.
W listopadzie ub.r. ogłoszono przetarg na modernizację dwóch odcinków torowisk tramwajowych – w ciągu ul. Konstytucji 3 Maja od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska oraz w ciągu ul. Kościuszki od wysokości wejścia na posesję Kościuszki 28-30 do ul. Olbrachta.
Pierwszy odcinek obejmie długość ok. 4,3 tys. metrów toru pojedynczego łącznie z pętlą Olimpijska, z uwzględnieniem przejazdu drogowego (łuku) na skrzyżowaniu Szosy Lubickiej/Ślaskiego. Powstanie także podstacja trakcyjna służąca do zasilania infrastruktury tramwajowej, instalacja do napełniania piasecznic w tramwajach. Tam, gdzie będzie to możliwe, torowisko zostanie wykonane w technologii zielonej.
W ciągu ul. Kościuszki modernizacja obejmie ok. 0,6 km linii dwutorowej (1215 metrów toru pojedynczego), sieć trakcyjną oraz infrastrukturę. Tu także znaczna część torowiska będzie zielona.
9 stycznia br. otwarto oferty. Do przetargu stanęło aż dziewięć firm. Najniższą cenę – 80,8 mln zł brutto - zaproponowała firma TRAKCJA S.A., a najwyższą – 134,2 mln zł brutto - BUDIMEX S.A. Oferty zostaną sprawdzone pod względem formalnym i merytorycznym, po czym wybrany zostanie wykonawca i ruszą roboty budowlane. Pozyskiwanie środków zewnętrznych z funduszy krajowych i regionalnych na te zadania jest w toku.
Dla przypomnienia:
W poprzednich latach, w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, zmodernizowano cztery odcinki torowisk:
- w ciągu Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego - ok. 3,4 tys. zmodernizowanego torowiska, w tym prawie 3 tys. mtp w technologii zielonego torowiska;
- od pl. Niepodległości, przez ul. Kraszewskiego, Broniewskiego do ul. Reja z budową odwodnienia torowiska – ponad 2,5 tys. zmodernizowanego torowiska, w tym 1,5 tys. mtp zielonego torowiska (w tym od ul. Sienkiewicza do Reja torowisko z rozchodnikiem w międzytorzu);
- w ciągu ul. Bydgoskiej (od skrzyżowania z ul. Reja do skrzyżowania z ul. Chopina – ok. 2,5 tys. mtp zmodernizowanego torowiska w tym prawie 1,6 tys. mtp zielonego torowiska;
- w ciągu ul. Warneńczyka, Kościuszki i Gogi na odcinku od pl. bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej – ponad 1,1 tys. mtp zmodernizowanego torowiska w tym ok. 720 mtp torowiska porośniętego rozchodnikiem.
Łącznie, w zakresie tylko jednego projektu, dało to prawie 9,5 tys. metrów toru pojedynczego nowoczesnych, ekologicznych, w znacznej części zielonych torowisk.
Wcześniej, podczas prac przy przebudowie układu torowo-drogowego z rejonie pl. Rapackiego, modernizację przeszły torowiska wzdłuż ul. Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wałów gen. Sikorskiego, ul. Kraszewskiego i Czerwonej Drogi. Wybudowano także nowy odcinek torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości oraz nowoczesny węzeł przesiadkowy na al. św. Jana Pawła II.
W efekcie Toruń może chwalić się jednym z największych w Polsce odsetkiem zielonych torowisk w stosunku do całości torowisk w mieście.