Sezonowa plaża nad Wisłą – to jedna z pozycji zawarta w „Strategii Rozwoju Turystyki dla Miasta Torunia do 2020 roku”. Przyjęcie dokumentu rozważą radni na sesji 26 września 2013 roku.
- Dotychczasowa Strategia Rozwoju Turystyki dla Torunia określona została do roku 2013. W związku z potrzebą uaktualnienia zadań, na wniosek Rady Programowej ds. wdrażania Strategii Rozwoju Turystyki dla Torunia, przystąpiliśmy do aktualizacji Strategii Rozwoju Turystyki dla Miasta Torunia do 2020 roku – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
Strategia rozwoju turystyki dla Miasta Torunia do 2020 określa misję, wizję, priorytety oraz cele rozwoju turystyki w Toruniu, dzięki czemu zapewniona zostanie spójność pomiędzy działaniami samorządu oraz jednostek powiązanych z turystyką w mieście. To podstawowy dokument w procesie planowania i prognozowania kierunków rozwoju turystyki w Toruniu.
Według strategii misją jest podejmowanie zintegrowanych działań w procesie rozwoju turystyki i promocji produktów turystycznych będących siłą napędową rozwoju społeczno-gospodarczego Torunia.
Stała i aktywna współpraca lokalnych władz z instytucjami i organizacjami turystycznymi w zakresie wzbogacenia oferty turystycznej sprawiająca, że Toruń będzie miejscem chętnie odwiedzanym przez turystów krajowych i zagranicznych.
Dokument określa pięć priorytetów rozwoju turystyki w Toruniu:
- Priorytet I – Toruń przyjazny
- Priorytet II – Toruń historyczny
- Priorytet IV – Toruń edukacyjny
- Priorytet III – Toruń aktywny
- Priorytet V – Toruń biznesowy
>>> Szczegóły „Strategii rozwoju turystyki dla Miasta Torunia do 2020” TUTAJ

Założenia strategii przedstawił dyrektor Wydziału Sportu i Turystyki
Prace nad strategią
Opracowanie zostało przygotowane przez firmę Wyg International Sp. z o.o. Prace nad strategią przebiegały następująco:
- analiza i diagnoza stanu obecnego rozwoju turystyki w mieście (zidentyfikowanie walorów turystycznych Torunia oraz określenie obszarów charakteryzujących się największym potencjałem w zakresie rozwoju turystyki);
- przeprowadzenie analizy SWOT, będącej jednym z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych w procesie planowania strategicznego;
- określenie priorytetów, celów i działań oraz misji i wizji turystycznej;
- zdefiniowanie nowych produktów turystycznych;
- przeprowadzenie badań ankietowych;
- przeprowadzenie konsultacji społecznych.
Konsultacje społeczne były przeprowadzone od 17 stycznia do 11 lutego 2013 r. Wpłynęło 12 wniosków zawierających 42 uwagi. Ankiety przygotowane zostały zarówno przez osoby prywatne, jak i przez osoby reprezentujące instytucje tj.:
- Lokalna Organizacja Turystyczna w Toruniu,
- Toruńskie Towarzystwo Fortyfikacyjne,
- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,
- Klub Maratoński UMK,
- Wydział Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Zdecydowana większość zgłoszeń dotyczyła konieczności uwypuklenia i rozszerzenia pewnych aspektów zaznaczonych w strategii lub zawierała propozycje nowych działań mogących przyczynić się do rozwoju turystycznego Torunia. Zgłoszone propozycje pozwoliły na zidentyfikowanie obszarów i kierunków rozwoju, które nie zostały dostrzeżone w trakcie prac nad dokumentem strategii bądź, pomimo iż znalazły się w dokumencie, wymagają szerszego potraktowania. Proces konsultacji społecznych miał znaczący i konstruktywny wpływ na treść dokumentu i programowane działania służące rozwojowi turystyki w Toruniu.
Aktualizacja Strategii Rozwoju Turystyki dla Miasta Torunia została przeprowadzona zgodnie z zasadami planowania strategicznego, metodą partycypacyjno-ekspercką, co oznaczało ścisłą współpracę zewnętrznych ekspertów z podmiotami odpowiedzialnymi za rozwój turystyki w mieście, tj. Urzędem Miasta Torunia i jego jednostkami oraz Radą Programową ds. Wdrażania Strategii Rozwoju Turystyki dla Torunia na każdym etapie opracowywania dokumentu.









